Ingeniørdebat > Alt det andet, diverse

Rengøring af vandflasker

(1/4) > >>

Mikael Boldt:
Jeg har investeret i 2 glasflasker med patent-prop til opbevaring af postevand i køleskabet. Når en flaske er tom genfylder jeg flasken, lægger i køleskabet og bruger fra den anden. Min kone og jeg skifter derved vand på flaskerne dagligt.

Vi drikker ikke af flaskerne, men hælder altid i et glas.

Flaskerne bliver fedtet på udvendig side af håndteringen, men egentlig er der vel ikke noget der forurener indvendigt? Rengøring er derfor let: aftørring med en hårdt opvredet klud.

Men, hvad med det indvendige? skal de rengøres? og hvor ofte?

god debat
Mikael Boldt

PJB:
Selv om der næsten ikke er noget næring i postevand, kan du komme ud for alger. De lever faktisk også i vandrørene. Hvis de ikke for ret meget lys, vil det gå meget langsomt, før der er der. Ikke giftige men alligevel. Giv dem en gang klorin og skyl godt efter.

Mikael Boldt:
Klorin? Det bryder jeg mig ikke om.

Jeg tænkte nærmere: Et par skefulde salt lidt vand og ryst kraftigt. En gang om måneden.

Lyspåvirkning er begrænset. Flaskerne står i køleskab, hvor lyset er slukket når døren er lukket (har dog ikke tjekket)

Morten Jødal:
Jeg vil støtte PJB.

Almindeligt salt er ikke algedræbende - mange alger trives fint i saltvand.

Klorin er "næsten" det samme - og nedbrydes til almindeligt saltvand i dit afløb. Men Cl i et højere oxidationstrin end i natriumchlorid er en kraftig gift for både alger og mikroorganismer.

Du skal selvfølgelig ikke bruge det koncentreret, men tag en lille sjat, fyld så flasken op med rent vand og lad den stå en times tid i stuetemperatur. Derpå en grundig afskylning, så er du klar til igen at drikke af den.

Til gengæld synes jeg fint du kan nøjes med hver tredje måned med den beskrevne opbevaring.

B Mønnike:
Professionelle flaske renserier (bryggerier) anvender en varm NAOH opløsning som efterlader flasken ren , da denne opløsning  fjerner bakterier og svampeogså fjerner kakkerlakker og muselig ( dog ikke knoglerne ;D )

Nu er varm Natriumhydoxyd noget man ikke skal spøge med så man kan istedet anvende soda og varmt vand som man gjorde tidligere med syltetøjsglas og så kom man en sjat Atamon i sylte tøjet.

Men først soda og varmt vand , siden Vand med en teske Atamon pr liter i flasken.

Eller I kan gøre som min kone. Hun køber en danskvand på en plastflaske. Drikker danskvanden og bruger derefter flasken med postevand i et par uger, hvorefter flasken kommer i pantautomaten, hvorefter hun køber en ny flaske danskvand ;)

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version