ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Motorbrændstoffer
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 673
Sidste:
StepanieLa
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1409
Flest online idag: 392
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 177
I alt: 177
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Motorbrændstoffer (Læst 13725 gange)
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Motorbrændstoffer
«
Dato:
02, September 2013 - 12:13 »
Til de to motortyper, der er udbredte i almindelige landkøretøjer (4-takts dieselmotorer og ditto tændrørsforsynede ottomotorer) findes der en række brugbare brændstoffer med hver deres fordele og ulemper.
Historisk set var bilens gennembrud baseret på den benzindrevne ottomotor og løste samtidig et vældigt problem for olieindustrien, som indtil da havde haft svært ved at anvende den letteste oliefraktion. Petroleum (nu også kendt som dieselolie, selv om der kan være nuanceforskelle i sammensætningen) var værdifuldt, smøreolie og asfalt m.v. ligeledes - men den lette benzin var tilovers.
Ret hurtigt kom der dog så mange biler på vejene, at problemet snarere blev det modsatte, men olieindustriens kvaler i den retning må vi lade ligge her.
Benzin er særdeles letantændeligt, og når det komprimeres, kan stoffet finde på at selvantænde. Derfor bliver benzinens sammensætning vigtig. For motoren er indrettet til, at blandingen skal antændes på én gang lige når stemplet er ved at nå toppen, så forbrændingen falder i den første del af den nedadgående bevægelse. Det sørger tændrøret for - hvis der altså ikke er sket selvantændelse inden. Det vil i givet fald give et modsatrettet slag, der kaldes tændingsbankning, men nærmere høres som en knitren pga motorens høje omdrejningstal.
Man opfandt ret tidligt en målemetode, baseret på en 1-cylindret standardmotor, hvori man kunne afbrænde dels en blanding af heptan (en ren kulbrinte med 7 carbonatomer) og isooktan, som har 8 C, dels den benzin, der skulle testes. Og oktantallet blev så den procentdel oktan i standardblandingen, der gav samme forbrændingsegenskaber som testbenzinen.
Problemet med tændingsbankning bliver større, hvis motoren har høj kompression, som til gengæld er ønskelig af andre grunde, især til hurtige biler, så der blev ledt efter tilsætningsstoffer, og det viste sig, at tetraethylbly kunne løse opgaven (se
dette link
).
Tetra betyder 4, ethyl- er den kemiske betegnelse for gruppen C
2
H
5
- og bly er et atom, der gerne vil knytte sig til 4 andre atomer - så navnet er helt logisk!
Det lille indhold af bly (max 0,15%) blev ikke anset for noget problem, men blev det efterhånden som antallet af biler steg, så det er blevet forbudt i de fleste lande og erstattet af især MTBE (methyl-
tert
-butylether).
Dette link
forklarer lidt mere (og viser i tilgift, at flere kemikere end jeg er irriteret på sprognævnets kemistavninger).
Der er efter kravet om katalysatorer ikke de store problemer i
nærmiljøet
med benzinforbrænding. MTBE giver bekymring omkring tankanlæg - det går meget let i grundvandet. Og motorens virkningsgrad er ikke for god.
Allerede sidst i 1920'erne introducerede Brasilien et alternativ i form af ethanol (C2H
5
OH - nøjagtigt samme stof, som folk gerne beruser sig i), som idag vel må kaldes "bioethanol", da det er fremstillet ved gæring af rørsukker.
Det er svært at få en standardmotor til at forbrænde ren ethanol, men en vis iblanding øger faktisk virkningsgraden og giver en renere forbrænding. I Brasilien gik man op til 50% iblanding under 2. Verdenskrig, senere ned til 20-25%, men en del motorer kan køre på nær 100% (jfr. John Larssons indlæg i en anden tråd). Andre alkoholer kan også bruges som motorbrændstof, men ethanol er det letteste at producere.
De miljømæssige ulemper ligger alene på landbrugssiden: sukkerrørsplantagerne til brændstofproduktion ligger på arealer, som ellers kunne producere fødevarer eller være uberørt natur. Så vi må sætte vores håb til "2. generations bioethanol", der produceres på afgrødernes affaldsstoffer - cellulose og hemicellulose i kornstrå fx. Det kan godt lade sig gøre, men er til dato ikke rentabelt. "Bio-" er i denne sammenhæng en ret meningsløs forstavelse, der kun skal give miljøreklame. Man
kan
producere ethanol ad teknisk-kemisk vej, men det kan ikke betale sig. Al ethanol er i praksis "bio-". Den der sælges i supermarkeder til "biopejse" er bare tilsat stoffer,der gør den ubehagelig at drikke og derfor afholder SKAT fra at interessere sig for den.
Ovre i kuriositeterne kunne man i en del år køre på gas - en blanding tæt beslægtet med flaskegas, som i DK i en årrække var favoriseret skattemæssigt. Den største ulempe er, at gassen fylder alt for meget, så en bil med gasanlæg havde næsten intet bagagerum. Miljømæssigt er det et udmærket brændsel - men tændingen skal stilles om.
Endelig kørte jo under krigen en del biler på "gengas" - en blanding af CO, methanol og diverse, produceret ved ufuldstændig forbrænding af træ. Ulemperne er til at tage at føle på, så alternativet forsvandt brat, da benzinen kom tilbage efter krigen.
Af disse brændstoffer har benzin klart den højeste energitæthed og dermed en praktisk fordel. Samlet må ethanol nok regnes for det mest miljøvenlige.
Som rosinen i pølseenden kommer dieseldrift.
En dieselmotor kan i teorien bygges eller ombygges til mange forskellige brændsler. Udover dieselolie er det eneste, der er i brug visse steder, soyaolie. En standarddieselmotor kan relativt let omstilles til soyadrift, men der er ingen økonomi i det, hvis ikke man selv avler og presser soyaen, så olien aldrig forlader ens ejendom før den er i tanken - og derved undgår beskatning.
Dieselmotoren er en meget robust konstruktion, og der er masser af godt at sige om dieselolie som brændstof - men den bliver jo for tiden lagt for had fordi dens hovedproblem er, at varigheden af forbrændingstakten typisk er lidt for lav, og da carbonprocenten er højere end i benzin, kommer den (lille) uforbrændte del ud i form af ultrafine kulpartikler, der er et problem i nærmiljøet.
«
Senest Redigeret: 02, September 2013 - 14:29 af Morten Jødal
»
Logget
Mvh. Morten Jødal
Bent Andersen
Gæst
Sv: Motorbrændstoffer
«
Svar #1 Dato:
02, September 2013 - 15:41 »
"Af disse brændstoffer har benzin klart den højeste energitæthed"
Er det pr. vægtenhed? Eller har jeg misforstået noget?
Bortset fra det, nu mangler bare CNG og LPG (almindeligt i f.eks. Tyskland).
MvH,
Bent.
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Motorbrændstoffer
«
Svar #2 Dato:
02, September 2013 - 16:06 »
Jeg mente faktisk pr. volumenenhed, det burde jeg have skrevet!
Og jeg burde også have tilføjet, at dieselolie selvfølgelig kan konkurrere med benzin, men den stod jo efter dette udsagn.
LPG havde jeg faktisk med, blot under den upræcise betegnelse "gas".
Brændstoffet fik ikke mange ord med, da dets æra i DK stort set sluttede midt i 90'erne. Årsagerne var dels en afgiftsomlægning, som gjorde gassen mindre attraktiv, og dels en bevægelse mod flere og flere ubetjente tankanlæg, i kombination med en lov, om at LPG IKKE må sælges ved selvbetjening!
Og så har den altså den ulempe, at bilens gasanlæg fylder meget. Det betyder nok mere her, hvor vi næsten alle kører i små biler.
CNG (Compressed natural Gas), naturgas, som tankes under 200 Bars tryk, er et lovende alternativ - forureningsfrit og med høj energitæthed. Men den lider endnu af det problem, at der kun er to tankstationer i Danmark, der leverer denne gas - i hhv. Skive og Odense.
http://cngeurope.com/?page_id=73
Logget
Mvh. Morten Jødal
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Motorbrændstoffer
«
Svar #3 Dato:
02, September 2013 - 16:31 »
Der er en detalje, Ford T, var ikke konstrueret til benzindrift. Den var beregnet til at køre på hjemmebrændt sprit. Først da forbudstiden indtrådte i USA, måtte der findes et andet drivstof til de mange Ford T der var rundt omkring på farmene. Her så Rockefellers Standard Oil (ESSO nu Exxon) en mulighed for at afhænde benzinen i større mængder. Benzinbiler var der allerede ved Ford T-ens opstart i 1908, men deres antal var ikke stort nok til at aftage benzin produktionne. Første verdenskrig forøgede antallet af biler, men først da Citroen indførte de amerikanske samlebåndsmetoder ( til Granatfremstilling) kom der fart i benzinslugerne her i Europa.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Motorbrændstoffer
Seneste Debatindlæg
Talforståelse
af
jj-
[02, Maj 2024 - 19:51]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Atomkraft no-go
af
E. Tranberg
[30, Maj 2023 - 09:14]
Google ads:
DR-Nyheder
Slovakiet øger sikkerheden ved skoler og parlament efter skudangreb på premierminister
Tyrkiet idømmer kurdisk leder 20 års fængsel
Kø på alle veje fra Jylland mod Fyn
Danmark donerer 5,6 milliarder kroner til Ukraine
Bar i Aalborg får kritik for at opfordre til 'hård druk' i reklame med kendt dj
Brand på byggeplads ved Novo Nordisk slukket
Egypten kritiserer Israel for ikke at gøre nok i våbenhvileforhandlinger
AB bliver første danske herre-divisionsklub med kvindelig cheftræner
Cannes-publikum klappede i seks minutter af film med Trine Dyrholm som seriemorder
Brand i en ventilationsskakt ved Novo Nordisk i Kalundborg
Oppositionsparti i Kosovo stemmer imod aftale om danske fængselspladser
Endnu flere sponsorer smutter fra Copenhagen Pride
Slovakiets præsident vil suspendere EU-valgkampen
Politiet er på bar bund i eftersøgning af 15-årig
Borgerbevægelse mod 3. Limfjordsforbindelse giver ikke op: Vil lægge sag an
Hovedmand erkender delvist i kæmpe dopingsag
Facebook og Instagram skal undersøges af EU efter bekymring for unges helbred
Bud på fremtidens sundhedsvæsen bliver præsenteret om en måned
Flere personer i amfetaminnetværk på Vestsjælland er blevet anholdt
Sydmotorvejen åben igen mellem Lolland og Falster
Nyt fra ing.dk
Undersøgelse fra Ghana hævder, at langt mere tøjaffald bliver genbrugt
Ødelagt varmeskjold truer månemission: »Tror ikke, Nasa tør bemande kapslen«
SF vil bremse spredningen af misinformation i EU: »Tech-giganternes magt er enorm, og den bliver kun større«
KL kræver Chromebook-ordre udskudt »så vi ikke skal tilbage til pen og papir efter sommerferien«
Amazon Web Services poster 58 milliarder kroner i europæisk cloudinfrastruktur
Industrirobotter skal tage miljøvenlige beslutninger på egen hånd
Flere danskere modtog mobilvarsling under årets sirene-test: Næste skridt er varsling fra satellitter
AI-boom kan presse Japan til øge sin elproduktion med op til 50 procent
Techs mest prominente journalist skriver om megalomaniske voksenbabyer - men hun overser sit eget bidrag til mytomanien
Danske banker har fået 69 reprimander for dårlig it-sikkerhed: »Det tegner et bekymrende billede«
Energianalytiker bekymret over sløv udbygning af landvind: Kan øge danskernes elregning
Høje blykoncentrationer fundet i Beethovens hårlokker
Mette F. kæmpede for mere vindkraft på land: Derfor blev det kun en halv succes
Slut med individuelle kogere: Christiania skal have fælles varmeløsning
Batterier i mobiler, elcykler og løbehjul brænder som aldrig før
Rapport slår fast: Containerskib mistede fremdrift efter strømsvigt
Topdanmark vil behandle skadesanmeldelser med AI: »Et enormt potentiale«
Derfor satser Normal på low code: Får personalet tættere på kunderne
Nye forsinkelser rammer signalprogrammet: Tre år mere med aflysninger
Tre mænd dømt for omfattende netbank-svindel – en sjælden succeshistorie
Ny solstorm lurer – det meste elektronik klarede første bølge
Vidensindlæg: Fagligt talt: Selvkørende AI-laboratorier skal drive fremtidens materialeforskning
Kommentar: Eksperter er dybt bekymrede: Uafhængigheden svækkes for tilsyn med efterretningstjenesterne
EU-spidskandidater vil have mere teknologisk uafhængighed og selvforsyning
Minister forsvarer omstridt Egholmlinje til det sidste: »Samfundsøkonomi er ikke alt«
Stort mørketal: De fleste cykelulykker lærer vi ikke af
Grimme og forhadte: Danskere kan se frem til mange flere elmaster og luftledninger
Se videoen: Ingeniørkorps sprænger resterne af Baltimore-broen
Statsrevisor vil give bøder for bankers it-sløseri: »Det kan få vidtrækkende konsekvenser«
Presset it-branche sylter faglig udvikling: »En kortsigtet besparelse«
Vejdirektoratet dumper ny Limfjordsforbindelse: Giver trecifret millionunderskud
Verdens største anlæg til CO2-fangst er i gang i Island
Mangel på transformere blokerer for verdens grønne omstilling
Techtopia #327: Dansk AI center jubler
Energimæssig uafhængighed står øverst på dagsordenen ved EU-valget
Kæmpe solstorm ramte danske landmænd: Maskiner gik i stå
»Utilfredsstillende«: Kontrol med bankernes it-sikkerhed dumper med et brag
29-årig oplever problemer med Musk-implantat: Ledninger har rykket sig ud af hjernen
Første nye reaktor i 25 år: Fransk atomkraft-renæssance nærmer sig start
Forskere uenige om farer ved udsætning af genredigerede fisk
Vælgerne vil have alternativer til Nato og USA, men det er urealistisk på den korte bane
TikTok, Tesla og mikrochips - historien om et skæbnefællesskab, der er blevet for intimt for både USA og Kina
Datatilsynet afkræver svar om Rejsekort-app: Direktør afviser kritik om lokationsdata
Biogasbranchen og regeringen rygende uenige om klimatallene: »For overoptimistisk«
Vidensindlæg: Kunstige gejsere kan blive miljøvenligt alternativt til minedrift på havbunden
Lægemiddelbranche træt af benspænd for udlændinge
Testkørsel med robottaxi i Beijing: »Imponerende menneskelig«
1971: Her er hvad en ingeniør skal vide om EDB
Havet kan stige over timetervippen: Antarktis er puslespillet, der nu går itu
Kvantefysik har skabt drama år efter år: Ny bog giver et overblik