* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 376
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 334
I alt: 334

Forfatter Emne: Parallelport og serielport->USB  (Læst 25467 gange)

Kinnycry

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 3
    • Vis profil
Sv: Parallelport og serielport->USB
« Svar #15 Dato: 18, Marts 2009 - 07:16 »
Parallel printerne havde ikke de problemer, der var det kun tegnsættene som drillede. Jeg husker det helvede det kunne være i firserne at sidde og lodde om i kabelstikkene og krydse ledere på alle mulige sjove måder, for at prøve på at få modem, plotter og printer til at virke.








------------------------------------
Liv Sted Musik





JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: Parallelport og serielport->USB
« Svar #16 Dato: 30, Marts 2009 - 15:29 »
Der findes en bog, som beskriver hvordan du kan lave en TCP/IP stak i en simpel PIC kreds, samt hvordan de forskellige TCP/IP standarder fungerer, såsom HTTP og FTP. Der er softwareeksempler, der viser hvordan man programmerer en TCP/IP stak - og der er et eksempel, hvor en "bit" fra PIC kredsen, bruges i en hjemmeside. PIC kredsen, får så sin egen hjemmeside, og fungerer som server, så du kan gå ind og se indholdet på porten. Der er et eksempel, hvor du kan ændre en bit (eller flere) på PIC udgangene, ved at sende en bestemt HTML linie af sted, eller trykke på "1" eller "0" på en HTML side, som så fyrer den pågældende HTML linie af sted til PIC kredsen når "1" eller "0" vælges.

I forhold til den lave pris på PIC kredse (fra 5 kroner til 20 kroner), og at man nok kan finde en gammel ethernet PC adapter, eller finde en PIC med indbygget ethernet controler, så virker det jo som et perfekt byg-selv projekt. Og til dit formål, kunne intet jo være mere ideelt - at du via Internet, kan "se" hvad der er på porten, og kan styre den, uden at have en tændt PC.

Der findes nogle færdige konstruktioner, der kan det samme - men de er ret dyre. Om det findes som billige byggesæt, ved jeg ikke. Men du kan låne en bog på biblioteket, som har gennemprøvede eksempler, der lige er til at kode ind, og håbe til, at det fungerer. Og dermed, jo så godt som et byggesæt.

Tror det var den bog her jeg læste: http://www.iosoft.co.uk/tcp2ed.php

Den kan bestilles på biblioteket, og er du heldig, er det inclusiv CD rom (med programeksemplerne på).

Udover, måske at få lidt sjovt ud af det, har du mulighed for at lære en del om TCP/IP protokollen - også de "lave lag", hvor du direkte koder hvad der skal sendes ud på nettet. HTTP, FTP, og mail beskrives også, så du har mulighed for at kode dem ind i en chip.

C programmerne i bogen, er dog ikke lavet med henblik på størst mulig overblik - men med henblik på lavest mulig forbrug af ram. Det er nødvendigt, når det skal kodes ind i en PIC kreds. Kodestørrelse, betyder mindre, end forbrug af ram. I dag, findes kredse med væsentligt mere ram, men da bogen blev skrevet, var udfordringen at få forbruget ned på højst 256 bytes - og nogle, fik det helt ned på under 36 bytes, for en komplet HTTP server. Har man det i tankerne, vil man normalt nemt kunne følge bogens tanker og valg, i forbindelse med C kodningen. Ellers, vil de fleste nok tænke, at det kan jeg gøre mere elegant (ved forbrug af mere hukommelse... og brug at lidt OOP).

Jeg synes at bogen er god fordi den beskriver alt ned på bunden - helt ned på det fysiske niveau, og forklarer bitvis hvad der sendes ud, og viser det med en netværksanalysator. Samtidigt, er der C programeksempler, der illustrerer teksten, og der er en CD med programmer der direkte kan lægges i en PIC, eller bruges under MSDOS. MSDOS, er faktisk et godt operativsystem, når der skal kodes noget, som svarer til et embedded system, og det er bogens årsag til valg af DOS.

Det undrer mig, at bogen ikke har medført, en masse byg-selv konstruktioner, og byggesæt, der gør analoge og digitale data kan overføres via Internet. Det er jo meget sjovt, at kunne tænde/slukke en lampe, eller justere - og aflæse lysstyrken der rammer en fotocelle, temperaturen, eller andre forhold, via en hjemmeside..
« Senest Redigeret: 30, Marts 2009 - 16:06 af JMA »

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Parallelport og serielport->USB
« Svar #17 Dato: 31, Marts 2009 - 10:28 »
Citér
Der findes en bog, som beskriver hvordan du kan lave en TCP/IP stak i en simpel PIC kreds, samt hvordan de forskellige TCP/IP standarder fungerer, såsom HTTP og FTP. Der er softwareeksempler, der viser hvordan man programmerer en TCP/IP stak - og der er et eksempel, hvor en "bit" fra PIC kredsen, bruges i en hjemmeside. PIC kredsen, får så sin egen hjemmeside, og fungerer som server, så du kan gå ind og se indholdet på porten. Der er et eksempel, hvor du kan ændre en bit (eller flere) på PIC udgangene, ved at sende en bestemt HTML linie af sted, eller trykke på "1" eller "0" på en HTML side, som så fyrer den pågældende HTML linie af sted til PIC kredsen når "1" eller "0" vælges.

Jeg arbejder med netop dette og kan kun sige at det er altså alt andet end simpelt.

Fra at læse om dette i en hobbybog til at føre emnet videre er der meget at sætte sig ind i.
Man kan få en PIController til 10-20kr -ja- men ikke med ethernet controller, egentlig er prisen ligegyldig, det er alt det udenom der koster, -penge og TID.


Citér
Det undrer mig, at bogen ikke har medført, en masse byg-selv konstruktioner, og byggesæt, der gør analoge og digitale data kan overføres via Internet. Det er jo meget sjovt, at kunne tænde/slukke en lampe, eller justere - og aflæse lysstyrken der rammer en fotocelle, temperaturen, eller andre forhold, via en hjemmeside..

Måske fordi det ganske enkelt ikke egner sig til byg-selv området.
« Senest Redigeret: 31, Marts 2009 - 10:31 af Kusco »

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: Parallelport og serielport->USB
« Svar #18 Dato: 31, Marts 2009 - 13:13 »
Jeg tror såmænd nok det egner sig til byg-selv området. De fleste byg-selv'ere, er fuldstændigt ligeglad med, hvordan konstruktionen fungerer, og hvordan koden virker. De skal bare have et print, nogle komponenter, en skilletrafo til ethernet, samt et RJ45 stik. Og så skal konstruktionen laves, så de nemt kan kode PIC processoren, ved at sætte den til RS232 porten, eller printerporten på computeren. De kører så et program, og gidder ikke beskæftige sig med hvad som sker - koden smutter over i PIC kredsen, og så kører det.

Jeg giver dig ret i, at bogen ikke er så "frygtelig". Selvom du får koden, til forskellige eksempler, så er det langtfra et Velleman byggesæt. Der er intet, i forbindelse med ethernet og internet, som er direkte svær, set ud fra byg-selv synspunktet. En radio, er langt sværre: Her kræves afstemte spoler, ofte måleudstyr, for at kunne afstemme spoler, og frekvenser osv. Bygges radiosendere og radiomodtagere - som i gamle dage, så kræves lidt af selvbyggeren. I dag, er det måske bare et krystal, og en chip, men jeg mener stadigt, at en ethernet konstruktion er særdels simpel, når du får print, og komponenter, samt kode.

Vil du derimod lave eget software, og ikke nøjes med det medleverede, hvor du kan aflæse nogle analoge værdier, temperaturer, og bits, samt ændre outputs osv. ved hjælp af et web interface - så kan det naturligvis kræve noget.

Selv en effektforstærker, eller strømforsyning, er sværre at bygge.

I mange byggesæt, er kredsen programmeret på forhånd, eller der kan "kræves", at der købes et andet byggesæt, der kan programmere kredsen.
« Senest Redigeret: 31, Marts 2009 - 13:15 af JMA »

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk