* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 365
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 294
I alt: 294

Forfatter Emne: Drømmelager  (Læst 10941 gange)

SA

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 49
    • Vis profil
Drømmelager
« Dato: 21, Juni 2009 - 09:28 »
Som formodentlig mange andre, har jeg altid haft en snert af nervøsitet over, at min computer på et eller andet tidspunkt gik i uoprettelig sort.
Jeg har kun sporadisk brændt backup-DVD`er og aldrig fået anskaffet mig en ekstern HD.
Den nye  USB- Data Traveler 200 (128 GB) ligner et drømmelager. Den er selvfølgelig rimelig dyr- formodentlig indtil videre (2900 kr).
 Nu er det jo absurd at spørge, om en sådan dims er "mur og nagelfast", men alligevel ! Hvad kan forkorte dens levetid, hvis man behandler den "ordentligt" ?


http://www.laptopworld.dk/nyheder/2033-kingston-lancerer-verdens-storste-bibliotek-i-lommeformat.html

Venlig hilsen
Svend Andersen

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Drømmelager
« Svar #1 Dato: 21, Juni 2009 - 10:42 »
Jeg har sådan en fætter: http://www.synology.com/enu/products/DS109j/index.php som jeg bruger til formålet.

Udover Backup kan den den mængde andre ting.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Drømmelager
« Svar #2 Dato: 21, Juni 2009 - 12:21 »
Jeg har oplevet et stort,hurtigt- og dengang dyrt- flash memory kort, som pludselig gik i sort. Ingen data kunne læses, skrives eller reddes på nogen måde. Jeg var edda i længere dialog med den tyske fabrikant. Der var intet at gøre, mine fotos fra Mexico var væk.

Back up på harddisk er at foretrække. De er hurtigere ,sikrere og kan i værste fald reparerres, eller data genkaldes. desuden er harddoiske meget billigere og hurtigere. Du kan for mindre penge have data på to forskellige backup harddiske.
Kvalitetsdiske koster i dag ca 1 kr pr GB.

Synology serveren er en lækker sag. Den fås i udvidet udgave med plads til flere diske, som automatisk laver backup for hinanden.
Og så kan den mange herlige ting foruden.


Jørgen Harbst

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Drømmelager
« Svar #3 Dato: 21, Juni 2009 - 13:29 »
NAS servere er helt fine til hjemmebrug, men at bruge drevet til backup via internettet er desværre for langsommeligt, og så har jeg problemet at jeg ikke kan vedligeholde, da jeg som regel altid er på farten.

SSD harddiske er desværre for dyre.

Jeg bruger derfor USB lagerkabinetter, hvor man kan smide et 2½" harddisk i.
jeg har blandt andet købt denne her hos THansen og med en 250 GB 2½" disk kan man sammensætte sin eget eksterne lager for en plovmand. Mest bruger jeg nu boksen til harddiske fra gamle laptops.

Sidste år købte jeg denne Seagate FreeAgent Go
den har programpakke inkluderet som kan kryptere data og lave mirror af laptoppens harddisk.

god debat

Mikael Boldt

PS. var forbi den lokale pc-pusher her i Rumænien. Han havde udsalg: 10stk 3,5" disketter 20 kr. en 4 GB USB-stick 40 kr
Ha en god dag

Mikael Boldt

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Drømmelager
« Svar #4 Dato: 21, Juni 2009 - 14:25 »
Jeg gør præcis som du Mikael.
Anvender Taiwan Harddisk boxe fra Thansen idag.
Mine gamle diske har jeg i Zitech boxe på grund af deres størrelse!

Jeg gemmer mine "gamle" harddiske som backup på den måde. Min ældste er 20 år gammel( 2 GB Ren DOS med Peter Norton og windows 3.1  ;)  )

USB nøgler er en god måde at sikre sig med tyveri af den blærbare, hvor vigtige billeder og data kan forsvinde.

Jeg kopierer alle mine billeder ind på laptoppen og USB nøglen hver dag når jeg er ude at rejse, men beholder dem også på SD kortene til jeg kommer hjem.

Man kan sige at jeg går med livrem og seler, men netop tyveri af billeder man gerne ville bevare, har lært mig at være forsigtig.

Kingston giver 4års garanti på deres USB nøglers levdygtighed.

 Jeg har en 2GB der er tre år gammel der betjener en elektronisk billedramme jævnligt uden problemer og en 8 GB jeg anvender til at flytte data fra min netforbundne PC til min ikke netforbundne stationære. Hvilket også sker problemløst.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Drømmelager
« Svar #5 Dato: 21, Juni 2009 - 16:44 »
Jeg var for nogen tid siden ved at købe en netværksharddisk (jfr. en anden tråd), men kom i tvivl, da mit ældste barnebarn (17 og IT-freak) pludselig en dag viste mig sin terabyte-harddisk - extern, kunne sluttes direkte til, og købt for en tusse.
Han laver nu totalbackup af sin bærbare hver uge.
Jeg grubler i øjeblikket videre over, hvad jeg har mest brug for - 1 TB er tilstrækkeligt til totalbackup af samtlige husstandens tre computere, men giver til gengæld ikke mulighed for hurtig dataoverførsel.
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Drømmelager
« Svar #6 Dato: 21, Juni 2009 - 17:41 »
Man bruger ikke internet til backup på nas .   Den behøver slet ikke at have adgang til eller fra internet, med mindre man gerne vil have det.
lokalnettet er nok , og den kører megabit. 

Når man successivr lagrer sine file på den er tiden ikke noget problem . Den laver selv backup på en anden disk , hvis man anskaffer en flerdisk model.

Jørgen Harbst

SA

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 49
    • Vis profil
Sv: Drømmelager
« Svar #7 Dato: 21, Juni 2009 - 18:50 »
Tak for de mange oplysninger i svarene.
Min største overraskelse var,at harddiskene er hurtigere end "so ein ding".
Jeg har ikke det samme daglige behov, som flere har anført, og selv om man kan redde data fra en snart sagt hvilkensomhelst HD- så er det formodentlig også en pebret affære.

Venlig hilsen SA

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Drømmelager
« Svar #8 Dato: 23, Juni 2009 - 09:55 »
Når nu talen er på backup:

Som backup-system kan jeg anbefale www.carbonite.com

Det er backup over internettet, som koster <350 kr. pr. år - med "ubegrænset" plads til rådighed.

Selvfølgelig: Med 75 GB tog det seks dage at lave initialbackup med computeren tændt konstant.

Men når det så er gjort, tager det normalt ingen tid at backe løbende op, hvilket den gør automatisk i baggrunden.

Det er befriende at vide, at der er backup af alting, uden at man skal tænke på eksterne harddiske, usb-nøgler, CD og DVD etc.

Usb-nøgler kan blive væk eller stjålet, CD og DVD'er bliver ulæselige efter et stykke tid (i hvert fald hos mig!) harddiske kan blive stjålet, en brand kan ødelægge hele lortet, og det kan et indbrud også.

Det er muligt at det at hente sin backup ned igen også vil tage seks dage, men hellere dét end at man aldrig får den igen, ikke?

I øvrigt kan man hente det vigtigste først: Forretningspapirer, breve, emails eller hvad det nu måtte være, og så lade den stå og trille med alle billederne bagefter.

Og samtidig kan man jo stadigvæk have sin egen backup ved siden af.

Anbefales varmt herfra!

Det eneste man lige skal være opmærksom på er, at den ikke tager sig af eksterne HD. Kun de interne harddiske i PC'en.

Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Venlig hilsen
Mads Aggerholm

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk