* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 329
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 283
I alt: 283

Forfatter Emne: Mail tegnsæt ?  (Læst 7316 gange)

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Mail tegnsæt ?
« Dato: 12, Maj 2010 - 01:54 »
Mit mailprogram er sat op til tegnsæt ISO 8859-1, og jeg modtager de fleste mails korrekt. Men af og til modtager jeg en mail som jeg kun læser korrekt med tegnsættet UTF-8. Så skifter jeg til UTF-8. Det går fint et stykke tid indtil en anden mail gør at jeg må skifte tilbage til ISO 8859-1.

Der er mange tegnsæt at vælge imellem, hvilket tegnsæt bruger I?

(jeg anvender Thunderbird)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Mail tegnsæt ?
« Svar #1 Dato: 12, Maj 2010 - 09:54 »
Jeg bruger også Thunderbird så jeg har lige været inde og kigge på min setup.
ud- og ind-gående post: iso 8859-1

Problemet er ikke hvilket tegnsæt du vælger, problemet er at de mail som ikke vises korrekt har fejl i deres opsætning.

Det er som regel autogenerede mail fra danske weblogs og debatfora som bruger udenlandske "motorer" som giver problemer. For eksempel havde dette debatforum problemer i begyndelsen med at få vist bogstaverne rigtigt i mails (og ja jeg kæmper stadig med de græske alfabet)

En email sender altid besked til modtageren om hvilket tegnsæt den bruger, men hvis teksten kommer f.eks. fra en database som er sat med et andet tegnsæt, oplever du tegnene forkert da disse ikke oversættes.

Dette er problemet med vores forum; den tekst du skriver, skrives og gemmes i iso 8859-1 mens al anden tekst du ser på skærmen er gemt i UTF-8. Egentlig burde vi skrive alt i UTF-8 da dette tegnsæt kan håndtere mange andre tegn udover æøå, men at skifte er ikke let da alle database-tabellerne skal ha skiftet alle specialtegn (også , . ;:=? osv)

god dag

Mikael Boldt



Ha en god dag

Mikael Boldt

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Mail tegnsæt ?
« Svar #2 Dato: 12, Maj 2010 - 14:27 »
Mikael,

Jeg synes nu ikke de "forkerte" mails er autogenererede, men jeg vil lægge mærke til det.

Ellers tak for dit udtømmende svar - jeg må tænke mere over det.

Jan

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk