* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 387
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 293
I alt: 293

Forfatter Emne: reklamer...  (Læst 21209 gange)

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
reklamer...
« Dato: 05, September 2014 - 14:35 »
Jeg har haft samme mailadresse i mange, mange år - uden problemer.

Men nu får jeg pludselig reklamer og andet spam i store mængder. Jeg må antage, at min mail adresse på en eller anden vis er kommet i hænderne på en slags firmer som dyrker dette. Det er DK eller EU domæner der sender, men jeg tror de kommer fra udlandet alligevel.

Når man handler på nettet vil ens adresse jo komme mange i hænde.

Efterhånden som de kommer indfører jeg sender-adressen i spamfilteret, men der kommer hele tiden nye! Det synes som en endeløs process.

Har nogen af jer en god ide - udover at skifte mail adresse?

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: reklamer...
« Svar #1 Dato: 05, September 2014 - 20:13 »
Citat fra: Sophiante
Har nogen af jer en god ide - udover at skifte mail adresse?

På gmail kan jeg blokere bestemte epostadresser så de slettes på gmail-server og det virker nogenlunde :)
Desuden har jeg valgt en speciel epostadresser, uden normal navn som nogen spam-computer frasorterer :)
Jeg har ikke prøvet Spamfighter?
Free Spam Filter for Outlook, Windows Live Mail, Outlook Express, Thunderbird, Windows Mail and Windows Live Mail
http://www.spamfighter.com/SPAMfighter/Product_Info.asp

Mvh jj

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Sv: reklamer...
« Svar #2 Dato: 05, September 2014 - 23:22 »
Jeg prøvede spamfighter for mange år siden og mener at huske at den var god, så prøv den før du skifter mail.

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: reklamer...
« Svar #3 Dato: 06, September 2014 - 02:46 »
Jeg har selv prøvet Spamfighter engang men kan ikke rigtigt se hvordan det skulle hjælpe. De mails jeg modtager er jo helt almindelige og teknisk set i orden, blot afsendt af irriterende firmaer som vil sælge deres varer og som tilsyneladende har fået min adresse fra et skummelt foretagende som distributerer den slags for penge.
Det er sådan jeg forestiller mig det, uden at være sikker.

Typisk er indholdet af de irriterende mais sådan:

"Hej Jan, har du ikke lyst til at låne en masse penge af os?"
eller: "Du har vundet en stor gevinst, blot klik på dette link"

Hvis den slags kom fra et renommeret firma kunne man i princippet svare tilbage, at man ikke er interesseret og at det er imod loven at sende den slags uopfordret.
Men jeg svarer ikke på mails som har skumle afsendere, det ville bare bekræfte overfor bagmændende at adressen virker.

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: reklamer...
« Svar #4 Dato: 06, September 2014 - 11:36 »
Det politiske flertal er tilsynladende bange for at begrænse spam ved lovindgreb? :(

Spam bliver ikke forbudt ved lov.
http://mediawatch.dk/Migrerede_artikler/article5133689.ece

-Måske fordi de er bange for at miste støtteKroner fra virksomheder? :)

Søg evt. med : "report spam sites"
SpamCop.net - Beware of cheap imitations.
http://www.spamcop.net/

Kan din internet leverandør hjælpe med at begrænse epostSpam?

Mvh jj

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: reklamer...
« Svar #5 Dato: 06, September 2014 - 11:42 »
Dit første link er nu næsten 15 år gammelt. Der er nok sket en del siden dengang.

Mig bekendt er det ikke lovligt for et dansk firma at udsende spam, men danske love gælder mærkværdigvis ikke i udlandet, så derfra kan det frit udsendes, men dog ikke med reklamer el. lign. for et dansk firma.

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: reklamer...
« Svar #6 Dato: 06, September 2014 - 14:48 »
Citat fra: efry
Mig bekendt er det ikke lovligt for et dansk firma at udsende spam, men danske love gælder mærkværdigvis ikke i udlandet, så derfra kan det frit udsendes, men dog ikke med reklamer el. lign. for et dansk firma.
Du har muligvis ret?
Jeg kunne bare ikke finde nogle link til en evt. lovtekst, der bekræfte et forbud mod spam?
Men måske finder jeg en senere? :)

Mvh jj

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: reklamer...
« Svar #7 Dato: 07, September 2014 - 18:29 »
Der er bestemt kommet danske regler på området.
Læs her hvad Forbrugerombudsmanden har at sige om sagen:
http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Love-og-regulering/Retningslinjer-og-vejledninger/Markedsfoeringsloven/Spamvejledning

Hvis du yderligere vil beskytte dig mod adresserede reklamer, kan du tilmelde dig robinsonlisten:
https://www.borger.dk/Sider/Robinsonlisten-markedsfoeringsbeskyttelse.aspx

Står du på listen og modtager reklamer fra firmaer, du ikke udtrykkeligt har givet lov til at kontakte dig, begår firmaet en lovovertrædelse, uanset om det har skaffet sig din adresse (enten fysisk eller elektronisk adresse) ved at købe den af Google, sniffe den på en hjemmeside eller fordi du engang har været kunde.

Det var sidstnævnte liste - som i sagens natur er vældig interessant for alle firmaer, der ønsker at udsende lovlige reklamer og derfor må filtrere deres adresseliste mod robinsonlisten - der fornylig af firmaet CSC ved en fejl blev lækket i en udgave MED CPR-NUMRE.
Hvilket burde åbne for - men i alt for ringe grad har gjort det - en principiel debat om statens datasikkerhed!
Men den debat hører nok hjemme i en helt anden sammenhæng.

Og så er det jo stadig rigtigt, at udenlandsk spam ikke er omfatttet af dansk lov. Men vi er jo så utroligt heldige at bo i en nation med et lidet udbredt sprog, for det gør det ret let for os at frasortere "business proposals". "mortgage"  eller tilbud om billig tandlægebehandling i USA. For slet ikke at tale om mails på russisk eller kinesisk  :P
Det er forresten meget længe siden jeg har fået spamtilbud om brystforstørrelse eller penisforlængelse, selv om jeg i forbindelse med et computerskift også måtte skifte mailprogram og endnu ikke har fået genopsat mit spamfilter. Så måske har en del udenlandske spammere opgivet de danske adresser?  :D
Mvh. Morten Jødal

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: reklamer...
« Svar #8 Dato: 07, September 2014 - 20:12 »
Citat fra: Morten Jødal
Der er bestemt kommet danske regler på området.
Det glæde mig at læse :)
Citat fra: Morten Jødal
Hvilket burde åbne for - men i alt for ringe grad har gjort det - en principiel debat om statens datasikkerhed!
Kan du starte en tråd om dette emne?
 
Mvh jj

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: reklamer...
« Svar #9 Dato: 07, September 2014 - 20:27 »
Lad mig nævne et af de domæner som optræder ofte i mit mail program. Det er godelaan.eu som har en ellers pæn hjemmeside på dansk/svensk/norsk. Men uden fysisk adresse eller kontaktmulighed. Man kan gætte at serveren er udenfor dansk lovs arm.

Jeg har naturligvis aldrig haft noget med dem at gøre. Denne Robinsonliste hjælper vel ikke meget, de bryder jo i forvejen allerede dansk lov.

Opkrævning af trafikbøder begynder at få virkning på tværs af landegrænser. Måske skulle EU indføre, at afsendere af uopfordrede mails kunne retsforfølges i hele Europa?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: reklamer...
« Svar #10 Dato: 08, September 2014 - 08:41 »
Opkrævning af trafikbøder begynder at få virkning på tværs af landegrænser. Måske skulle EU indføre, at afsendere af uopfordrede mails kunne retsforfølges i hele Europa?
Glimrende ide og langt nyttigere end meget andet EU vil regulere fælles!
Uden for EU kunne du jo overveje at blokere hele domæne-endelser i dit spamfilter (fx .ru hvis du ikke kender nogle russere). Danskere på ferierejse kan jo typisk skrive hjem via egen webmail, så de vil ikke blive ramt.

Citat fra: Morten Jødal
Hvilket burde åbne for - men i alt for ringe grad har gjort det - en principiel debat om statens datasikkerhed!
Kan du starte en tråd om dette emne?
Det vil jeg bestemt overveje! Der har været flere uheldige sager på det sidste; men da ingen af dem er dagsaktuelle, skal jeg lige tænke over en fornuftig vinkling, som kan tænkes at udløse en frugtbar dialog om emnet.
Mvh. Morten Jødal

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: reklamer...
« Svar #11 Dato: 08, September 2014 - 17:21 »

Glimrende ide og langt nyttigere end meget andet EU vil regulere fælles!
Uden for EU kunne du jo overveje at blokere hele domæne-endelser i dit spamfilter (fx .ru hvis du ikke kender nogle russere). Danskere på ferierejse kan jo typisk skrive hjem via egen webmail, så de vil ikke blive ramt.


Hvilke lande i EU tillader, at der sendes spam?

Den nævnte server, godelaan.eu, står åbenbart i München og er registreret af en dansker, men problemet er vel, at det ikke giver mulighed for retsforfølgelse af nogen, før man har bevist, at mailen er afsendt fra serveren i München og med viden om det hos danskeren.

Det er jo ingen stor kunst at forfalske afsenderadressen på en mail.

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: reklamer...
« Svar #12 Dato: 08, September 2014 - 17:37 »
Citat fra: Sophiante
Lad mig nævne et af de domæner som optræder ofte i mit mail program. Det er godelaan.eu som har en ellers pæn hjemmeside på dansk/svensk/norsk. Men uden fysisk adresse eller kontaktmulighed. Man kan gætte at serveren er udenfor dansk lovs arm.

Måske kan følgende links hjælpe dig?
Controlling Junk Mail in Outlook Express.
http://support.microsoft.com/kb/2398733

Outlook Express Spam Blocking.
http://www.maclean-nj.com/compute/oespamblocking.htm

Citat fra: Sophiante
Måske skulle EU indføre, at afsendere af uopfordrede mails kunne retsforfølges i hele Europa?

Det kunne du evt. foreslå dine politikere :)

Mvh jj

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: reklamer...
« Svar #13 Dato: 08, September 2014 - 19:23 »
Der er ikke rigtig nogen af jeres råd der duer.

Jeg har selvfølgelig fortalt mit mailprogram at godelaan.eu skal slettes. Det var kun et enkelt eksempel, problemet er stadigvæk, at der hele tiden kommer nye, som så skal indføres på listen. Det er i øjeblikket en uendelig process.
Mange af dem har domæneendelsen .net

Man kan altså omgås dansk lov ved bare at leje serverplads i et andet EU land og så maile derfra.

Man kan undre sig over, at så mange personer gør en levevej ud af at genere medmennesker - eller er jeg for naiv?


jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: reklamer...
« Svar #14 Dato: 08, September 2014 - 20:35 »
Citat fra: Sophiante
Man kan undre sig over, at så mange personer gør en levevej ud af at genere medmennesker - eller er jeg for naiv?

Leasy's tv-reklame finder jeg særlig afskyelig, men den virker formodentlig efter hensigten? :(
Reklamer fra Aldi & Lidl indeholde flere oplysninger om de tilbudte varer :)

Fantasize About A World Without Advertising  Try Cuba.
http://www.forbes.com/sites/ericgoldman/2013/08/22/fantasize-about-a-world-without-advertising-try-cuba/

Mvh jj

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk