* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 23
I alt: 23

Forfatter Emne: Kredsløb/diagram over automatisk afbryder.  (Læst 17104 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Kredsløb/diagram over automatisk afbryder.
« Svar #15 Dato: 24, Juni 2017 - 16:27 »
OK Mads,

Jeg har lavet en lille tegning af en meget simpel MOSFET switch. MOSFET'en fungerer her som et relæ med den fordel at styrestrømmen er nul.

Tusind tak, så har jeg noget at kigge på.
Men jeg kan ikke frigøre mig fra tanken om, at der da må gå en eller anden strøm gennem modstanden ned i elektrolytten?

Eller det er måske forsvindende, så afladningen af et batteri igennem det her skal regnes i måneder eller sågar år?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Kredsløb/diagram over automatisk afbryder.
« Svar #16 Dato: 24, Juni 2017 - 20:54 »

Eller det er måske forsvindende, så afladningen af et batteri igennem det her skal regnes i måneder eller sågar år?

Jeg er bange for, at med legetøjsbatterier (typ AA), bliver det højst måneder. I en bil ville det være ubetydeligt.
Nu er det jo ikke meningen at der skal løbe DC strøm i en kondensator, men ingen er perfekte - heller ikke kondensatorer.
Alle elektrolytkondensatorer har lækstrøm, og den tilfældigt valgte værdi på 100uF kan have lækstrøm i størrelsesordenen uA, måske 1-50 men afhængig af omstændigheder, især temperaturen.
Det sætter jo en grænse for levetiden, men lækstrømmen er samtidig årsag til noget meget værre, nemlig at spændingen på grund af den store modstand måske aldrig kommer højt nok op til at MOSFET'en slukker.

Som sædvanligt vokser træerne ikke helt op i himlen.

MOSFET'en er ellers et temmeligt "perfekt" relæ. Den kan ændre modstand fra få milliohm (ON) til mange hundrede Megohm (OFF) ved en lille spændingsændring på gaten (som er strømløs).

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Kredsløb/diagram over automatisk afbryder.
« Svar #17 Dato: 25, Juni 2017 - 07:27 »
Ja, lækstrøm.
Nu hæfter jeg mig ved at du skriver elektrolytkondensatorer. Hvad med 'almindelige' kondensatorer? I praksis har alle kondensatorer vel en lækstrøm, men er der nogen måde at afgøre på hvor stor den er?

Hvis nu vi vender den om: Jeg nu serieforbinder en modstand på 100 KΩ og en kondensator på 1 nf. Den ville give et ganske kort 'glimt', og så ikke mere. Men hvad ville lækstrømmen være her?
Meget større eller meget mindre end opstillingen med elektrolytten?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Kredsløb/diagram over automatisk afbryder.
« Svar #18 Dato: 25, Juni 2017 - 07:56 »
Tja, en lille keramisk kondensator har stort set ingen lækstrøm, men så heller ingen tidsforsinkelse.

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Kredsløb/diagram over automatisk afbryder.
« Svar #19 Dato: 25, Juni 2017 - 08:44 »
Tja, en lille keramisk kondensator har stort set ingen lækstrøm, men så heller ingen tidsforsinkelse.

Okay. Men så har jeg måske en anden løsning til mit problem. Men det skal jeg lige tænke over, så jeg vender tilbage  ;)
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk