* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 387
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 277
I alt: 278

Forfatter Emne: Rensning af lak-beholder  (Læst 13489 gange)

Henrik Boch

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 47
    • Vis profil
Rensning af lak-beholder
« Dato: 17, Juli 2009 - 10:04 »
Jeg har overvejet at anskaffe en 1000l palletank i stedet for regntønderne fra byggemarkedet og fundet en tank til en anstændig pris (300,-)

Den har dog været anvendt til vandbaseret lak, og sælgeren foreslår at skylle den igennem med rent vand evt. tilsat salmiak.  ???

Nu er kemi ikke min stærke side, og jeg vil nødigt slå det halve af køkkenhaven - for ikke at sige familien - ihjel ved at vande jordbærrene med regnvand indeholdende rester fra lak-tanken.  :'(

Nå ja, slå ihjel er nok overdrevet, men i forstår sikkert min pointe  ;)

Hvordan renser man bedst en palletank?
Henrik

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Rensning af lak-beholder
« Svar #1 Dato: 17, Juli 2009 - 11:07 »
Først skal du vide at når vedkommende siger salmiak, er det formentlig ikke salmiak, men salmiakspiritus han mener. Men helt sikker kan man ikke være.

Salmiakspiritus er en anden betegnelse for ammoniak. I virkeligheden menes nok ammoniakvand. Kagekonerne kalder det tredobbelt salmiakspiritus.

Ammoniakken er helt god kvælstofgødning i haven, skal dog være godt fortyndet, hvis den rammer planternes blade.

Lakresterne gør dok at det nærmere er et produkt til komunekemi via den kommunale modtagestation.
Jørgen Harbst

Henrik Boch

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 47
    • Vis profil
Sv: Rensning af lak-beholder
« Svar #2 Dato: 17, Juli 2009 - 12:52 »
Tak for svaret.

Jeg gættede også på salmiakspiritus.

Nu er sådan en palletank jo ikke skidenem at stå og ryste en salmiakspiritusopløsning rundt i, hvis det skal op og ned ad siderne indvendigt.  ;D

Er det mon godt nok at hælde en kras opløsning i bunden af beholderen og forvente at dampene klarer ærterne (ligesom når man putter grillriste, bradepander etc i en sort sæk med salmiakspiritus), eller skal det skylles op og ned af siderne i beholderen?

Man kunne måske tippe den rundt, så den stod på hver af de 6 flader et par dage ad gangen?

Og hvor store mængder skal der til? Tanken er 1200x1200x1000 mm.
Henrik

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Rensning af lak-beholder
« Svar #3 Dato: 17, Juli 2009 - 19:40 »
Hvis du finder ud af hvad den lak hedder iog hvem der fabrikerer, kan du formentlig finde sikkerhedsbladene på fabrikantens hjemmeside.

De giver også et prej om ( men ikke nøjagtig opskrift) hvad der er i lakken. Derudfra kan vi måske konkludere om der skulle være et bedre , billigere og mindre skrapt egnet middel.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Rensning af lak-beholder
« Svar #4 Dato: 30, Juli 2009 - 01:44 »
Jeg synes ganske afgjort ikke hverken salmiak eller salmiakspiritus/ammoniakvand lyder som nogen god ide til rensning af en så stor tank under primitive forhold.
Risikoen for, at du selv pådrager dig en lungeskade, og at lakken holder, er ganske stor.

Jeg kan i stedet foreslå dig at bruge natriumhydroxid ("ætsnatron" eller "afløbsrens") i blanding med tapetklister. Det kan du pensle tankens sider og bund med (idet jeg går ud fra, at den har et aftageligt låg af en art, så du kan komme til den indvendig?). Det skal virke mindst et døgns tid og derefter afrenses, hvorved det tager lakken med sig. I ikke for store mængder er det forsvarligt at dumpe det - indpakket i flere lag plastposer - i den almindelige affaldssæk, forudsat din kommune sender affaldet til forbrænding. Bemærk, at jeg skrev "forsvarligt", ikke "lovligt". Hvis du spørger officielt, vil du givetvis få et andet og mere kostbart svar, men blandingen indeholder intet, der kan skade miljøet efter en tur gennem et forbrændingsanlæg.

Efterfølgende afvaskes tanken med fortyndet eddikesyre (fx husholdningseddike), og efter en skylning med vand er den klar til brug. Eddikevandet kan gå i afløbet.

Hvis du ikke kan komme til tankens indre undtagen gennem et rør med lille diameter, vil jeg anse problemet for uløseligt, da alle andre metoder vil forudsætte brug af store mængder kemikalier.

Praktisk:
Den præcise opskrift på lakfjernerblandingen kan givetvis findes på nettet - søg på "afsyring af møbler" eller lignende. Det har jeg ingen personlig erfaring med, men jeg har set flere venner stolt fremvise resultatet efter at have brugt noget i den stil.
Ethvert byggemarked og en hel del supermarkeder har afløbsrens. Køb den faste, IKKE den flydende, og se på varedeklarationen. Som regel er det en blanding af natriumhydroxid og kaliumhydroxid, og det er fint. Står der andre ingredienser på, så find det rigtige i en anden butik.
Og husk: SIKKERHEDSBRILLER og GUMMIHANDSKER samt passende tæt tøj på hele kroppen. Blandingen er særdeles kras ved huden (men lugtfri og ufarlig for lungerne, modsat ammoniak).

Mvh. Morten Jødal

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Rensning af lak-beholder
« Svar #5 Dato: 03, August 2009 - 20:55 »
Prøv at spørge JC Glad i Vallensbæk om de har en tank der har været mindre giftige sager i.

Claus Wøbbe

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 50
    • Vis profil
Sv: Rensning af lak-beholder
« Svar #6 Dato: 06, August 2009 - 07:47 »
Morten, jeg blev nysgerrig: hvorfor understreger du at man bør købe den faste afløbsrens fremfor den flydende? Pris/ydelse?
Claus Wøbbe

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Rensning af lak-beholder
« Svar #7 Dato: 06, August 2009 - 12:29 »
Fast afløbsrens er 100% aktive stoffer, og der gælder her som andre steder den hovedregel, at vand, man slæber hjem på flasker (blandet med et aktivt stof) er noget nær den dyreste vare, der findes.
Men dertil kommer, at de to produkter henvender sig til hver sin målgruppe: Fast afløbsrens til "teknikeren" og flydende til husmoderen, der går ind for det nemme og æstetiske.
Sidstnævnte målgruppe har producenterne det med at "forkæle" med diverse tilsætningsstoffer, fx citronduft, og da producenten næppe har fantasi til at forestille sig, at "afløbet" bagefter skal bruges som drikkebeholder, er der ingen garanti for, at tilsætningsstofferne er uskadelige ved indtagelse.
Bemærk også min opfordring til at læse varedeklarationen og undgå produkter, der indeholder andet end natriumhydroxid og kaliumhydroxid (evt. silikat som antiklumpningmiddel er dog uskadeligt, men ikke almindeligt i netop dette produkt).
Skønt de nævnte hydroxider er stærkt ætsende, er de aldeles uskadelige i stor fortynding - natriumhydroxid bruges endog som tilsætningsstof for at justere pH i margarine!
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk