Ingeniørdebat > Computer

WiFi-forstærker/forlænger

<< < (3/3)

Morten Jødal:

--- Citat fra: harbst efter 03, Marts 2018 - 18:06 ---Det bedste for dig ville vel være at få en kablet forbinfdelse til routeren i kælderen. Waoo er vel  via et lysledernet, som er mange gange hurtigere end nogen wifi kan præstere.

--- Afslutning på citat ---

Undskyld jeg var upræcis!
Husets to stationære computere er begge kablet til routeren. Men desværre var "fremtidssikringen", da vi byggede hus for ti år siden, ikke helt god nok, og vi har nu knaphed på ethernetkabler i den faste installation.
Wifi til laptops og smartprhones er jo nu om dage uomgængeligt, og det klarer vi altså som beskrevet:
Repeater nr. 1 er kabelforbundet til routeren og står i samme rum som denne.
Repeater nr. 2 står umiddelbart ovenover, så signalet skal passere en enkelt etageadskillelse, og det går fint. Nr. 2 rækker problemfrit i hele stueetagen.

Jeg må dog præcisere, at jeg nu har TO FORSKELLIGE trådløse net. Det oprindelige signal fra routeren, som kan nå ca. halvdelen af huset, har ét netværksnavn og tilhørende adgangskode, de billige repeatere har et andet netværksnavn, som tillige med adgangskoden er påtrykt mærkeskiltet under bunden. Sætter jeg mig i min kones værelse, har jeg signal på begge netværk, på mit eget konto kun på det sekundære.

Du har selvfølgelig fuldstændig ret i, at der ikke er tale om egentlig forstærkning, men om udsendelse af nye datapakker fra en bedre placering, hvorfor signalstyrken ved brugernes positioner bliver gunstigere.
Men løsningen fungerer meget fint hos mig.

Mads Aggerholm:
Jeg købte den her for at prøve det. D-Link DAP-1365:
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=990795550&type=hardware

Den har virket fint i en uges tid.
En dag sagde min datter godt nok at det 'ikke virkede i går' (iPad i stuen, forstærker ved døren, trådløs router bag to døre i soveværelse).
Jeg har foreslået at hun næste gang åbner en af eller begge dørene, men det er ikke sket igen endnu.
Hvis det bliver ustabilt, prøver jeg med en kraftigt, trådløst accesspoint inde ved siden af routeren, jeg har hørt at mange indbyggede trådløse routere ikke er noget at råbe hurra for.

harbst:
Med hensyn til at fremtidssikre, har næsten alle som gør det, taget fejl. Fremtidens teknologi bliver som hovedregel noget andet,  end man tror i dag.

Det bedste man kan gøre i et nyt hus, er at lægge rigeligt med tomme rør, som der kan trækkes ledninger i efter behov.

Morten Jødal:

--- Citat fra: Mads Aggerholm efter 03, Marts 2018 - 19:30 ---Jeg købte den her for at prøve det. D-Link DAP-1365:
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=990795550&type=hardware
En dag sagde min datter godt nok at det 'ikke virkede i går' (iPad i stuen, forstærker ved døren, trådløs router bag to døre i soveværelse).

--- Afslutning på citat ---

Inden du køber mere hardware, skulle du også prøve at finjustere placering og/eller antenner. hvis problemet opstår igen.
Min repeater sender på to frekvenser - 2,4 GHz og 5 GHz, og der er kontrollamper for begge signaler. Jeg har konstateret, at få cm flytning eller drejning af den enhed, der står på mit køkkenbord, kan betyde forskellen på, om 5 GHz-nettet har stabilt signal eller ej (2,4 GHz er der heldigvis aldrig problemer med).

Til harbst:
Du har selvfølgelig fuldstændig ret. Men det kræver, at man virkelig skal stå fast overfor elektrikeren!
I mit hus fik jeg trukket både coaxkabel til TV og ethernet - men omtrent samtidig med, at huset var færdigt, skete der et teknologhiskift, så TV-signalet ikke længere kom i coax, men udelukkende ethernet. Coaxkablet blev aldrig forbundet til indgangen. Det var en af grundene til den nuværende mangel på ethernetkabler. En anden var, at elektrikeren gik ud fra, at når jeg havde bestilt to kabler til et lokale, var det ene til fastnettelefonen (som jeg har endnu).
Og da jeg to år senere var involveret i renovering af en ældre præstegård, skulle jeg virkelig stå fast (i forhold til samme elfirma) for at få udvidet ethernettet og  til gengæld undgå coax ...
Jeg tror dog ethernet er en så indarbejdet teknologi, at disse kabler vil være en del af løsningen i mange år endnu.

Navigering

[0] Emneindeks

[*] Forrige side

Skift til fuld version