* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 387
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 333
I alt: 333

Forfatter Emne: Hvad er kogekaffe ?  (Læst 48716 gange)

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Hvad er kogekaffe ?
« Dato: 08, August 2011 - 10:39 »
Har lige læst denne artikel:
http://www.alive.dk/Nyheder/Sund/2011-31-Saadan-paavirker-morgenkaffen-dig.aspx?referer=jp&aid=2507659&sid=2189

Nu drikker jeg meget kaffe, så nogle gode råd i retning af hvad der er sundest etc. var måske ikke helt uinteressant.
Artiklen udnævner "kogekaffe" til at være det værste, og "filterkaffe" ..ja "bedre".

Nu bliver jeg i tvivl om hvad  der menes for jeg laver altid kaffe med rigtigt kogende vand, fra El-kedel, ned i en filtertragt.
Er min kaffe så "filterkaffe" eller "kogekaffe" ?

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Hvad er kogekaffe ?
« Svar #1 Dato: 08, August 2011 - 10:49 »
fra http://da.wikipedia.org/wiki/Kaffe

Kogekaffe laves ved at hælde kaffe i en gryde eller lignende med kogende vand, og brygget koger så videre nogle minutter. Metoden er meget udbredt i f.eks. Norge, samt ses ofte i diverse western film. Dette er dog ikke en måde at lave velsmagende kaffe på.
vh.
Claus

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Hvad er kogekaffe ?
« Svar #2 Dato: 08, August 2011 - 11:11 »
Jeg arbejder pt i Bosien og Herzegovina og her kaldes den lokale kaffe for bosnisk kaffe, men det er en afart af tyrkisk kaffe.

Da min svenske kollega smagte de første gang - udbrød han: "det er næsten som gammeldags svensk koge-kaffe"

Sådan laver min sekretær bosnisk kaffe (4 kopper:
1)  Vand i el-kedlen og den tændes
2)  Den lille kogeplade på komfuret tændes på fuld knald
3)  4 tsk hårdt brændt, fintmalet kaffe kommes i den lille kolbe sammen med 4 tsk sukker
4)  når kogepladen er rødglødende hældes der vand i kaffen og kolben placeres på kogepladen
5)  når kaffen koger røres der og kaffen hældes i de små kaffe kopper.
6)  jeg slukker for kogepladen (vi har altid en diskussion om hvorvidt det er nødvendigt at kogepladen er rødglødende og om det er nødvendigt at slukke fordi der skal jo "snart" brygges mere kaffe)

Inden man drikker sin kaffe rører man sukker i og lader den stå lidt så bundfaldet samler sig. Man drikker forsigtigt og filtrerer kaffen mellem fortænderne så man undgår alt for meget grums i munden.

sammen med kaffen får man vand og noget sødt Bosnian Delight.


se her: http://www.pantswithnames.com/2010/09/bosnian-coffee.html
Ha en god dag

Mikael Boldt

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Hvad er kogekaffe ?
« Svar #3 Dato: 08, August 2011 - 12:14 »
Nåh det der, et er jo det samme som også Polakkerne gør.

Har været gift med en polak i 11år, så jeg har fået mit grums.

Sukker ideen fik jeg dem ret hurtigt forklaret at de godt måtte beholde.

Havde det ikke i tankerne da jeg ligesom associerede artikelen med danske forhold og jeg har aldrig mødt kaffe brygget på den måde i DK. Andet end af herboende Polakker.

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Hvad er kogekaffe ?
« Svar #4 Dato: 08, August 2011 - 12:19 »
Jeg arbejder pt i Bosien og Herzegovina og her kaldes den lokale kaffe for bosnisk kaffe, men det er en afart af tyrkisk kaffe.

Da min svenske kollega smagte de første gang - udbrød han: "det er næsten som gammeldags svensk koge-kaffe"


Svensk "kogekaffe" er grovmalede kaffebønner der tilsættes en kedel med koldt vand. Når kaffe koger, tager man den af blusset og lader den klare lidt ved at give den ro. I gamle dage kunne man finde på at bruge særlige klaringsmidler, fx æggehvide. Man hælder kaffen gennem finmasket tesi over i serveringskanden eller i dagligdagen direkte i kopperne. Det "fine" var at bruge nye kaffebønner, men garvede kogekaffeelskere gjorde aldrig kedelen ren; man fjernede blot en del (fx halvdelen) af sidste kogs kaffegrums inden man tilsatte nye bønner, altså en slags solera-princip! En anden måde at variere smagen på er at lade kaffen koge mere eller mindre, for man tager den af blusset; længere tid giver mere garvesyre.

Hvis man har en kaffekolbe, den type hvor man hælder bønnerne i overdelen, kan man på en enkel måde lave "kogekaffe". Man lader da vandet blive ved med at koge, altså efter at det vand der kan komme op i overdelen, er kommet derop. På den måde kan man variere garvesyreindholdet. Med den slags kolbe kan man også variere smagen ved "solera-metoden", ved ikke at rense overdelen helt for gammel grums!

Tyrkisk kaffe kan minde om svensk kogekaffe, men den er meget stærkere og så skal den serveres rygende varm i små kopper. Den dyd, altså at kaffen skal være varm og serveres i små "sjatter", synes jeg nok bør klæbe til al kaffedrikning; jeg har i hvert fald altid brugt den til min melittakaffe!

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Hvad er kogekaffe ?
« Svar #5 Dato: 08, August 2011 - 23:57 »
Som jeg husker fra Polen blev kaffe lavet ved komme knust kaffe i klare glaskrus og overhældt med kogende vand.

Billedet viser the, men det er meget tynd klar glas (szklanka) man brugte, og som skulle have en metal holder. Kaffen var færdig når grumset var sunket til bunds. (ku ses gennem glaset)
Jeg har aldrig set det brugt i Danmark.

The lavede man i meget små thekander, hvor man lavede en meget stærkt ekstrakt af the. Nå der blev serveret blev der eks. hældt 1 cm. ekstrakt i glaset og derefter friskkogt vand.

Marek.

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Hvad er kogekaffe ?
« Svar #6 Dato: 09, August 2011 - 06:45 »
Jeg er glad for, at min polske kone ikke laver kaffe på "polsk"........

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Hvad er kogekaffe ?
« Svar #7 Dato: 09, August 2011 - 09:41 »
Citér
The lavede man i meget små thekander, hvor man lavede en meget stærkt ekstrakt af the. Nå der blev serveret blev der eks. hældt 1 cm. ekstrakt i glaset og derefter friskkogt vand.


Ja det gjorde min tidligere sviger fam. også.

Nu har jeg så skiftet dem ud med en Russisk sviger familie, (der havde en 15år yngre datter).

Derovre laver man også te på den måde, derimod drikker man sjældent kaffe.
Tilgengæld bruger de enorme mængder sukker i teen. Det er jo i glas så man kan se sukkeret stå op mod 2cm i glassset!
Jeg skal ikke have sukker i og det medfører altid nogen hvisken og mumlen, "de er sq sære der ovre vest på".

Hvad jeg ofte undrer mig over ved den te ekstrakt metode er at det ikke bliver harsk eller besk, som jeg ville forvente når det står flere dage på den måde.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hvad er kogekaffe ?
« Svar #8 Dato: 09, August 2011 - 12:19 »
Hvad jeg ofte undrer mig over ved den te ekstrakt metode er at det ikke bliver harsk eller besk, som jeg ville forvente når det står flere dage på den måde.

Mine to eneste besøg i Rusland var på et hotel i Skt. Petersborg, hvor skikkene virkede ret vestlige, og da jeg ikke har russisk familie, har jeg kun hørt om ekstraktmetoden til tebrygning, ikke smagt produktet.
Men jeg har et par forslag:
1. Hvis bladene fjernes fra ekstrakten hurtigt, når garvesyren ikke at trække ud, så teen bliver ikke bitter. Og der er en del antioxidant i the, så den koncentrerede ekstrakt bliver ret holdbar.
2. Hvis bladene står i ekstrakten, er risikoen for bitterstoffer større. Men det høje osmotiske tryk i den koncentrerede ekstrakt gør måske udsondringen langsommere - de mere flygtige aromatiske styoffer vinder konkurrencen.

Den tredje løsning: at visse thesorter slet ikke indeholder garvesyre - tror jeg ikke på i tilfældet russisk the. De er ret robuste.

P.S. Bemærk, at min skepsis i forhold til produktet kommer til udtryk i stavemåden! Rigtig the er med h  ;)

Mvh. Morten Jødal

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Hvad er kogekaffe ?
« Svar #9 Dato: 09, August 2011 - 13:56 »
Her er en udmærket debatside, som omhandler rusisk t(h)e: http://brassgoggles.co.uk/forum/index.php?topic=17466.0
Et stykke nede i debatten kan man se de specielle sammenpressede t(h)e-klodser, som åbenbart bruges i brygningen på en samovar.


Morten, jeg kan se at du er lidt inkonsekvent når det drejer sig om retskrivning  ;D
 
1. Hvis bladene fjernes fra ekstrakten hurtigt, når garvesyren ikke at trække ud, så teen bliver ikke bitter.
P.S. Bemærk, at min skepsis i forhold til produktet kommer til udtryk i stavemåden! Rigtig the er med h


Hilsen, Uffe
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Hvad er kogekaffe ?
« Svar #10 Dato: 09, August 2011 - 17:48 »
Teen brygges ikke på samovar. Den er kun til at levere det varme vand, som man spæder den op med.
Med hensyn til stavemåden , må Morten jo som ikke mere ansat i det offenlige , gøre som han vil. Han kan nu stave fosfor ligesom hyphest og  knaphul  , hvis han lyster.
Men h i te , det er skaberi.
« Senest Redigeret: 09, August 2011 - 17:51 af harbst »
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hvad er kogekaffe ?
« Svar #11 Dato: 09, August 2011 - 17:59 »
Men h i te , det er skaberi.

Det kan du jo mene. Jeg har samme opfattelse af alle, der skriver seoto i stedet for CO2 (hvorimod de, der skriver CO2, ikke skaber sig, de er blot kemiske ignoranter).

Uffe, min stavemåde er slet ikke inkonsekvent, men du har ikke forstået pointen: God THE fremstilles ved at komme spilkogende vand på tørrede og fermenterede blade af busken Camellia Sinensis (også kaldet Thea Sinensis).
Alle andre forsøg på at lave "blomstervand" ved at blande blade af diverse buske eller træer med mere eller mindre varmt vand bliver kun til den underlødige drik te.
Den skelnen afspejledes i min stavning.
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Hvad er kogekaffe ?
« Svar #12 Dato: 09, August 2011 - 19:56 »
Jeg er ganske enig med Morten

THE er en behagelig VÆDSKE der laves på den kinesiske plante Thea Sinensis, der frit oversat betyder kinesisk the ;D

Spilkogende vand hældes over Thebladene. Theen trækker i fem minutter og bladene sies fra

Alle andre væsker der er lavet på andre planters blade kan kun have mediciske formål som camille og pilebladeafkog og må for mig gerne staves TE.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Hvad er kogekaffe ?
« Svar #13 Dato: 10, August 2011 - 08:16 »
Hvis "te" er defineret ved at være "blomstervand", så ved jeg godt hvilken is-te jeg bedst kan li' ....


http://www.drinksdatabasen.dk/drinks/mojito/

vh.
Claus

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Hvad er kogekaffe ?
« Svar #14 Dato: 10, August 2011 - 16:12 »
Siden tråden NU handler om the  ;D er der en anden måde og servere theen på.
Jeg husker det som den rafinerede måde og behandle sine gæster på.

1. Lav stærk "Esencja" af blade i rigtig esencja kande. Lad det trække og køle af.
2. Kog vand og hæld det i de klare glas.
3. Forsigtigt hæld den afkølede esencja langs glaset side.
4. Den kolde esencja vil synke til bunds og skabe 2 farvet the.

Fidusen er bla. at man kan styrkebestemme sin the efter behov.

Marek.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk