* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 175
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 2
Gæster: 164
I alt: 166

Forfatter Emne: Hjemmebyg: Diagram til et ur/timer  (Læst 16955 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Hjemmebyg: Diagram til et ur/timer
« Dato: 17, April 2011 - 08:54 »
Hej igen.

Jeg står og skal gerne have lavet en slags timer, hvor man rimeligt præcist kan angive minutter/sekunder for at en hændelse finder sted. Sådan lidt i stil med mikrobølgeovnen, hvor man indstille hvor lang tid der skal gå til den slukker.

At slagte en eksisterende indretning kan ikke komme på tale, jeg er nødt til at brygge det fra grunden. Så som udgangspunkt kan jeg "nøjes" med en dims som giver et signal hvert sekund, men det mest optimale var selvfølgelig en byg-selv-enhed med indstillingsknapper, display og hele baduljen.

Ligger nogen af jer inde med et godt forslag?

Én ting mere: Til at indstille tiden ville det mest elegante nok være sådan en drejeknap (igen mikrobølgeovn-inspireret). Det virker som om der bruges en multipolet omskifter med meget kort vandring mellem de enkelte poler. Hvor får man sådan en fra?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hjemmebyg: Diagram til et ur/timer
« Svar #1 Dato: 17, April 2011 - 09:48 »
Hej Mads.

Jeg har ikke bygget elektronik i mange år, så jeg kan ikke direkte hjælpe dig.
Du har jo nok en gund til ikke at ville slagte eksisterende ting, men jeg kan ellers fortælle, at jeg lige har måttet købe en ny køkkentimer - den gamle var noget bras, som kun holdt i 20 år!  >:(
Den nye har stået mig i kr. 39,50, og det burde være rimeligt simpelt at føre signalet til bipperen videre til en anden funktion.
Men ellers:

Til at indstille tiden ville det mest elegante nok være sådan en drejeknap (igen mikrobølgeovn-inspireret).

Omtalte køkkentimer har knapper for hhv. minutter og sekunder. Et kort tryk tæller 1 op, hold inde og funktionen løber hurtigt.
Min mikrobølgeovn har et rigtigt taltastatur.

Begge dele er langt mere præcist end den drejeknap, der er på discountmikroovnen i mit sommerhus!

Var det evt. et alternativ at åbne en eksisterende indretning kortvarigt og aflæse en betegnelse på den chip, der er hjertet i den? For siden at skaffe et datablad og en tilsvarende ny komponent?
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Hjemmebyg: Diagram til et ur/timer
« Svar #2 Dato: 17, April 2011 - 09:50 »
Jeg har forskellige løsninger på lager, men skal lige vide lidt mere inden jeg begynder at lede dem frem.
Skal instillingen nødvendigvis være digital?
Skal mindste opløsning nødvendigvis være 1 sekund.
Man kan klare sig med et binært talsystem, hvis der ikke skal indstilles så tit, er det godt nok ?
Jørgen Harbst

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Hjemmebyg: Diagram til et ur/timer
« Svar #3 Dato: 17, April 2011 - 13:04 »
Nu om dage laver man den slags ved at programmere en billig microcontroller.
Mht. din drejeknap, se her:
http://www.avagotech.com/pages/en/motion_control_encoder_products/rotary_switches/

MvH,

Bent.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Hjemmebyg: Diagram til et ur/timer
« Svar #4 Dato: 17, April 2011 - 17:35 »
Ja du har da ret bent, især hvis det drejer sig om en produktion med et større styktal.
Men vi amatører er ikke så gode til programmering  med tilslutning af dataskærm.  Dertil kommer at komponenter efterhånden er svære at få som andet end til overflademontering. Det er svært med en gammeldags loddekolbe og simpel kredsløbsplade fremstilling.

Så er ideen med en billig færdig køkkentimer og simpelt tilkobling meget bedre. køkkentimeren har sikker den programmerede prosessor.

Man kan godt skrive om elektronik på ægte dansk.
Jørgen Harbst

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Hjemmebyg: Diagram til et ur/timer
« Svar #5 Dato: 17, April 2011 - 20:44 »
Tak for svar indtil videre. Jeg skal gerne uddybe:
Det drejer sig om en indretning som skal starte efter et af brugeren fastsat tidspunkt. Jeg er ked af at lyde kryptisk, men jeg vil helst ikke afsløre detallier, da jeg håber det bliver et produkt der kan udnyttes kommercielt.
Med tids-delen af det er der ikke noget hemmeligt ved: Til eget brug har jeg "bare" brugt en kondensator, en modstand, et drejepotmeter og en MOS4093. På den måde kan jeg sagtens lave noget der starter om "ca. 10 minutter" eller "ca. 30 minutter", og det er godt nok til mig.

Men hvis det er en dims som skal kunne bruges af hr. og fru kakkelbord, skal betjeningen være simpel og fornuftig: Noget der angives at starte om 30 minutter, skal starte om 30 minutter ± et par sekunder max. Ikke "27 minutter og 18 sekunder, i øvrigt afhængig af omgivelsernes temperatur". Det virker komplet uprofessionelt.
Derfor håbede jeg på at man kunne bygge en anordning ud af f.eks. fem komponenter og et krystal, som så giver et signal, f.eks. én gang i sekundet. Så kan jeg godt selv tælle sekunder og omdanne det til 30 minutter eller 10, eller hvad det nu skal være.

Det er muligt at indstilling via en drejeknap er for simpel. To knapper til hhv. minutter og sekunder er måske alligevel løsningen. Jeg kan selvfølgelig godt se, at hvis man skal "dreje sekunder" for at ende på 23 timer og 55 minutter så bliver det godt nok meget drejeri.

Citat fra: Morten Jødal
Var det evt. et alternativ at åbne en eksisterende indretning kortvarigt og aflæse en betegnelse på den chip, der er hjertet i den? For siden at skaffe et datablad og en tilsvarende ny komponent?

Det skal jeg ikke kunne afvise. Jeg har godt nok ikke lige en dingenot ved hånden.

Citat fra: Harbst
Skal instillingen nødvendigvis være digital?

Nej, men det skal helst kunne ses hvad man har indstillet.

Citat fra: Harbst
Skal mindste opløsning nødvendigvis være 1 sekund.

Nej, fem eller 10 sekunder ad gangen kan nok også bruges. Ja, sågar et minut kunne nok være i orden.

Citat fra: Harbst
Man kan klare sig med et binært talsystem, hvis der ikke skal indstilles så tit, er det godt nok?

Øh, æh, jeg forstår ikke helt(?) Jeg kan selv lave et binært tal om til digitalt med en MOS-kreds, så det skulle ikke være et problem...


Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Hjemmebyg: Diagram til et ur/timer
« Svar #6 Dato: 17, April 2011 - 22:06 »
@Harbst: "Man kan godt skrive om elektronik på ægte dansk."

Jeg går fra at du ikke bryder dig mit brug af ordet "microcontroller"?
Desværre har jeg ikke fundet et dækkende ord på dansk. Du bruger selv ordet "prosessor" (sic!), men det ord dækker kun selve regneenhden. En "microcontroller" indeholder foruden regneenheden hukommelse, ind-/udgangporte og andre periferienheder og kan således anvendes som alenestående komponent.

Mht. "større produktiontal", her er jeg lodret uenig. Der findes masser af ganske billige udviklingskits med tilhørende gratis software (uha, igen et udenlandsk ord). Og der findes microcontrollere  i 8-ben DIP som koster under en 10er.

MvH,

Bent.

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Hjemmebyg: Diagram til et ur/timer
« Svar #7 Dato: 20, April 2011 - 10:39 »
Rigtig Bent.
Hvad få rigtigt har forstået er en "Processor" og "Microcontroller" ikke  det samme.
En Microcontroller har perifere funktioner indbygget som en Processor skal have tilføjet ved siden af, som fx. en essentiel ting som RAM.
uC har ofte UART, A/D, EEPROM, CAN og et væld af andre funktioner i en og samme kreds.


Hideout

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 16
    • Vis profil
Sv: Hjemmebyg: Diagram til et ur/timer
« Svar #8 Dato: 20, April 2011 - 15:26 »
Kig paa en Arduino...

Den er nem at gaa til og du kan faa forskellige moduler lige til at koble paa (bl.a. displaymoduler) og der er masser af 'tutorials' som kan hjaelpe dig i gang hvis du ikke er en 'haj' til at programmere

Det er godt nok ikke hjemmebyg, men til gengaeld saa er det sjovt.

/Hideout

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk