* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 309
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 174
I alt: 174

Forfatter Emne: Deling af filer online  (Læst 11281 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Deling af filer online
« Dato: 10, Februar 2009 - 10:34 »
Jeg sidder lige nu og undersøger hvordan jeg lettest kan dele filer med mine kolleger.

Vi skal i gang med at skrive en Miljøhåndbog for Affaldhåndteringen her i Rumænien, og det er et omfattende arbejde da alle afsnit er selvstændige dokumenter og for at det ikke skal være løgn skal det hele ligge både på engelsk og rumænsk. Når vi engang er færdig vil der være ca 100 dokumenter på engelsk grupperet i 18 sektioner.

Samarbejdet sker via kontoret på rådhuset, affalds-kontoret og projektkontoret, og derfor er jeg ude efter et system som kan holde orden på vores dokument.

Jeg har indtil nu kigget på 4 muligheder:

Google-docs
kan oprette mapper og undermapper, men hvert enkelt person i arbejdesgruppen skal tildeles adgang til hvert eneste dokument. Begrænsning dokumenter må maksimalt være 500kb der er ca 2,5Gb plads. Gratis. mange sprog

MS Office Live kan oprette mapper, men ikke undermapper - en person kan få adgang til alt i en mappe. Ingen dokument max, plads ca 0,5 Gb. Gratis. mange sprog. Integreres i MS office som add-in.

TDC Webdisk Mapper og undermapper kan frit oprettes, mappedeling gælder for alt indhold i mappen - og undermapper. Ingen dokument max. ca 5Gb plads. En del af mit internet abonnement, så i princippet gratis. kun på Dansk.

dotProject Open Source Projekt styringsværktøj - planner, file-sharing, organising email,  Gantt shart etc. etc. Kræver server enten på webhotel eller intranet, kan også installeres på egen pc via Apachefriends. Dette kan alt hvad jeg vil men også alt for meget.

Er der nogen som kender andre muligheder for dokument-deling?

Mine krav er:
* Internet, kun adgang med brugernavn og password,
* administrator og brugere er forskellige.
* oprettelse af mapper og under-mapper
* evt bruger niveuaer læse, læse-kommentere, oprette redigere
* evt. multi sprog.

Vi har i projektet serveradgang så dette er ikke en begrænsende faktor. Det er til gengæld muligheden for at købe programmer og plads.

Efter at projektet er afsluttet skal alle dokumenter offentliggøres som PDF-filer på en organisations hjemmeside et "bulletin board". men det er en anden historie.

God debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Deling af filer online
« Svar #1 Dato: 10, Februar 2009 - 11:05 »
Hvad med Microsoft SharePoint? Jeg har aldrig arbejdet med det selv, men ved at grupper inden for vores organisation bruger det som du beskriver.

MvH,

Bent.

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Deling af filer online
« Svar #2 Dato: 10, Februar 2009 - 13:17 »
Problemet med MS SharePoint er at det koster penge!
Der udover betegner MS selv ikke deres produkt som et fil-delings-system og henviser til Live Office.
Ha en god dag

Mikael Boldt

Claus Wøbbe

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 50
    • Vis profil
Sv: Deling af filer online
« Svar #3 Dato: 19, Marts 2009 - 08:23 »
SharePoint ER et fildelingssystem (det er "Groupware" og er mere end fil-deling, men altså bland andet også dette). Det koster penge, ja, men man kan leje en hosted version for en månedlig fee, med en pris per. bruger. Man behøver således ikke at bruge tid (og dermed penge) på installation og vedligeholdelse.

Det fungerer med Office 2007-dokumenter, hvis I bruger det - hvor Google Docs vist har et problem her, så vidt jeg ved.

SharePoint er ikke en super-løsning, men jeg bruger det selv til projektarbejde med doc-deling mv. og det er absolut en brugbar løsning. Jeg kan ikke huske prisen for hosting, men en hurtig Googling vil nok afsløre den.
Claus Wøbbe

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk