* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 309
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 131
I alt: 131

Forfatter Emne: Computer: Aflæse USB-port på en nem måde...?  (Læst 11947 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Computer: Aflæse USB-port på en nem måde...?
« Dato: 30, September 2010 - 09:45 »
Hej venner!

Jeg går og spekulerer over et lille projekt, hvor jeg gerne skulle læse et (1, altså: én bit) signal fra USB-porten på computeren.

Det skulle meget gerne være småt og fikst det der sættes til porten, så at bruge vellemanns kit K8055 er temmelig "overkill".

Derfor tænker jeg på: Kan man fra computeren (f.eks. via C#) aflæse at der "sker noget" på USB-porten hvis man uden videre sætter en spænding (5 V) på en af indgangene?

Jeg vil gerne lave en lille dims, som reagerer på en bestemt hændelse og så sker der noget foruddefineret.

Bare for at eksemplificere: Jeg trykker på en knap på bordet, og baggrundsfarven på skrivebordet (computerens altså) skifter fra blå til rød.

(Det skal selvfølgelig bruges til noget andet, men vil helst ikke afsløre for meget lige nu. Verdenspatentet skal jo gøre mig stenrig)

Venlig hilsen
Mads Aggerholm
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Computer: Aflæse USB-port på en nem måde...?
« Svar #1 Dato: 30, September 2010 - 12:06 »
Fra Wikipedia

"The host includes 15 k? pull-down resistors on each data line. When no device is connected, this pulls both data lines low into the so-called "single-ended zero" state (SE0 in the USB documentation), and indicates a reset or disconnected connection.

A USB device pulls one of the data lines high with a 1.5 k? resistor. This overpowers one of the pull-down resistors in the host and leaves the data lines in an idle state called "J". For USB 1.x, the choice of data line indicates a device's bandwidth support; full-bandwidth devices pull D+ high, while low-bandwidth devices pull D? high."

Du må vel kunne detektere at en USB device kobles til på denne måde.

Bent.

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Computer: Aflæse USB-port på en nem måde...?
« Svar #2 Dato: 30, September 2010 - 12:25 »
Citér
Du må vel kunne detektere at en USB device kobles til på denne måde.

Ikke helt tosset.

Eneste problem er, at den jo helst ikke skal aktiveres når man "bare" stopper et givet USB-device i stikket...

/Mads
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Computer: Aflæse USB-port på en nem måde...?
« Svar #3 Dato: 30, September 2010 - 14:01 »
Der er selvfølgelig rigtigt, men du skrev ikke at du vil bruge en universel USB port.
Andet forslag: slagt en USB-mus.

Bent.

Hideout

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 16
    • Vis profil
Sv: Computer: Aflæse USB-port på en nem måde...?
« Svar #4 Dato: 01, Oktober 2010 - 20:55 »
Nu er dette godt nok ikke svaret paa dit spoergamaal, men alligevel: Har du overvejet at bruge en Arduino (eller lignende), saa har du lige pludselig meget mere fleksibilitet til hvad du skal trigge paa.

http://www.arduino.cc

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Computer: Aflæse USB-port på en nem måde...?
« Svar #5 Dato: 21, Oktober 2010 - 08:34 »
Tak indtil videre.

Desværre var ingen af forslagene det jeg leder efter, men det er måske også mere besværligt end jeg lige forestillede mig.

Jeg havde egentlig håbet at man kunne lave en dims som sender et eller andet tal (f.eks. "187") til USB-porten, og som så kunne aflæses af et program der reagerer på netop dét tal.

Men jeg kan jo godt se, at hvis man placerer sin mus et sted som resulterer i et koordinat der indeholder "187", så vil programmet jo også reagere på det.

Der må være mere i det end som så...

/Mads
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

plammox

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 190
    • Vis profil
Sv: Computer: Aflæse USB-port på en nem måde...?
« Svar #6 Dato: 21, Oktober 2010 - 10:34 »
Tak indtil videre.

Desværre var ingen af forslagene det jeg leder efter, men det er måske også mere besværligt end jeg lige forestillede mig.

Jeg havde egentlig håbet at man kunne lave en dims som sender et eller andet tal (f.eks. "187") til USB-porten, og som så kunne aflæses af et program der reagerer på netop dét tal.

Men jeg kan jo godt se, at hvis man placerer sin mus et sted som resulterer i et koordinat der indeholder "187", så vil programmet jo også reagere på det.

Der må være mere i det end som så...

/Mads
Helt enig med Hideout. For €25 kan man få en Arduino Duemilanove med digitale ind- og udgange samt analoge indgange, der kan styres i en let betjent software. Billigt, og man kommer hurtigt igang med at løse det egentlige problem.

USB porten er desværre ikke så let at lege med som de hedengangne parallelporte. (der findes formodentlig endnu mindre USB kits, men prisen og tilgængeligheden på en arduino er svær at slå.)
"Arguing with an engineer is like wrestling a pig in mud. After a while, you realise he is enjoying it."

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk