* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 309
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 131
I alt: 131

Forfatter Emne: Defragmentering?  (Læst 15248 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Defragmentering?
« Dato: 12, September 2013 - 10:18 »
På min godt 3 år gamle PC, der kører Windows XP (nedgraderet Vista), har jeg fået problemer med hastigheden, og da jeg tjekkede C-drevet, viste det sig at være meget fragmenteret.
Desværre har jeg åbenbart været for længe om at tænke på dette, for da jeg ville defragmentere, viste det medfølgende program sig ude af stand til det.
Jeg har midlertidigt fjernet en del programmer fra drevet og har i princippet 49% ledig plads af 50 GB (da jeg begyndte var der 38% fri), men desværre ligger denne plads i spredte klumper først på drevet, hvorimod slutningen - der skulle have været brugt til midlertidigt lager under defragmenteringsprocessen - er helt fyldt op.
Er der nogen der har kendskab til alternativ defragmenteringssoftware eller smarte greb, der kan skaffe mig midlertidig harddiskplads?
Jeg har faktisk to harddiske i min PC, og på den anden, hvor mine dokumenter ligger, er der masser af plads - men den vil defragmenteringsprogrammet ikke vide af, når jeg arbejder på C-drevet!
Mvh. Morten Jødal

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Defragmentering?
« Svar #1 Dato: 12, September 2013 - 12:04 »
Jeg bruger MyDefrag som er et lille gratis program. http://www.mydefrag.com/

- men hvis det er hastighed du søger, så køb en SSD og klon disken over på den. Så behøves du ikke bekymre dig om defragmentering mere og det giver et par års levetid ekstra til en halvgammel maskine.



 
vh.
Claus

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Defragmentering?
« Svar #2 Dato: 12, September 2013 - 17:49 »

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Defragmentering?
« Svar #3 Dato: 12, September 2013 - 19:10 »
Hej Morten,

Der er flere smarte "greb" man kan forsøge sig med. Først ryd din browser cache, den kan være på alt fra nogle hundrede megabytes til flere gigabytes. I din favorit browser findes funktionen sandsynligvis et sted under dine indstillinger.
Næste skridt er at rydde andre midlertidige filer ud. Slet alt i C:\windows\temp. Alle filer der kan undværes, nogle kan være låste da de kan være i brug, den kan du selvfølgelig ikke slette, men det fortæller Windows dig og du får mulighed for at springe dem over.
I explorer eller i Start > Kør skriver du %temp% og trykker enter, det er din personlige folder til midlertidige filer (den i Windows er til system) alt i denne folder kan også slettes. Der gælder det samme som for folderen i Windows biblioteket.

Hvis det stadig ikke giver nok plads, så kan man vise alle skjulte foldere i Windows biblioteket. Der vil ligge en masse foldere der hedder noget med KBxxxxxx, det er sikkerhedskopier der er taget inden du har lagt opdateringer på. Efter opdateringer er installeret, så har din Windows ikke længere brug for disse filer.

Sidste skridt (der for øvrigt også kan være med til at give lidt ekstra ydelse) vil være at flytte din pagefile.sys over på den sekundære harddisk (det skal være en disk der hele tiden er tilgængelig for Windows, ikke USB ol.). Hvis der er tale om den samme harddisk der er delt op i to vil det ikke give nogen fordel ud over at du frigør plads på C: drevet.

Se dette link --> http://support.microsoft.com/kb/308417

Alternativt kan jeg tilslutte mig forslaget om at købe en SSD disk, det er i sandhed som at få en ny computer efter monteringen af sådan en fyr :-)

/Tommy

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Defragmentering?
« Svar #4 Dato: 15, September 2013 - 17:22 »
Nå Morten, hvordan er status ?

Jeg er helt enig i Tommy's opskrift.
Man kan dog få meget af det automatisk med
http://www.piriform.com/ccleaner

Og det var så produkt nummer 2 jeg anbefalede der fra, så jeg vil gerne sige at jeg har intet med firmaet at gøre ;-)

De tilbyder et par produkter, for free, mere, men det kan I jo selv tjekke.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Defragmentering?
« Svar #5 Dato: 15, September 2013 - 18:03 »
Nå Morten, hvordan er status ?

Tak, status er, at jeg har nydt et par gode dage i mit sommerhus, hvor høsten af vilde brombær er særdeles fin i år.  :)
Men den PC, der har problemerne, er stationær og står hjemme, så der er ikke sket alverden.

Jeg kan dog fortælle, at det har hjulpet på hastigheden at fjerne programmer fra harddisken - men da jeg af og til bruger de programmer jeg har smidt ud, vil jeg gerne have dem ind igen. Og jeg kunne altså fortsat ikke defragmentere, fordi Windows' medfølgende defrag-program vil have ledig plads i sluningen af disken, og det er der ikke.

Jeg besluttede, at det var en god ide at lave en total backup inden jeg kastede mig ud i mere vilde ting, så det gjorde jeg, da jeg kom hjem idag. Jeg kan i den forbindelse anbefale gratisprogrammet Second Backup, som kan hentes flere steder, bl.a. HER. Det er fuldstændig problemfrit at anvende, og jeg kopierer til en ekstern harddisk via usb - men  der går jo tid.

Næste trin vil være at prøve SuperClaus' alternative defragprogram.
Mine to faste diske er fysisk adskilte, så det kan godt hjælpe at flytte pagefile.sys til det andet drev. Tak for tippet Tommy - men jeg har ikke forsøgt endnu.
Forøvrigt tror jeg ikke der er flere ledige stik internt i maskinen, så det er en lille smule besværligt at installere en SSD-disk. Derfor rykker den løsning ned i prioritet.
Mvh. Morten Jødal

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Defragmentering?
« Svar #6 Dato: 16, September 2013 - 09:20 »
Ny status er, at jeg aftenen igennem havde MyDefrag kørende, og nu har jeg en nydeligt defragmenteret og konsolideret harddisk - ikke mindst den sidste funktion i MyDefrag ser ud til at have gjort underværker!
Hvad jeg videre foretager mig er til overvejelse - men det akutte problem er simpelthen løst.
Tak for jeres hjælp.
Mvh. Morten Jødal

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Defragmentering?
« Svar #7 Dato: 18, September 2013 - 10:25 »
Du kan, med fordel også flytte temporære-filer til alternativt drev.
Mit extra drev hedder I:
vælg
Denne computer
egenskaber
Ret vars TMP og TEMP ( der er åbentbart lidt uenighed om hvad den skal hedde )
(se billede)
NB Det er ekstremt vigtigt at den angivne path findes på forhånd,
ellers droppes tmp filer her/der & alle vegne :-(
( hos mig i: & md TMP )
« Senest Redigeret: 18, September 2013 - 10:30 af PJB »

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk