ingeniørdebat.dk
Ingeniørdebat => Miljøteknik => Emne startet af: o-s efter 07, December 2007 - 14:32
-
Hvor langt kan man køre i bil for den co2 der spares ved ikke at flyve på ferie i Thailand?
-
1kg diesel bliver til ca 3 kg CO2
så det er et spørgsmål om hvilken bil du kører i,
alternativt, hvilket fly du flyver med, og om det er med eller uden mellemlandinger.
god debat
Mikael Boldt
-
Lidt længere end ved ikke at flyve til australien.
Der er masser af steder man kan lade være med at flyve til.
Men hvad har det med bilkørsel at gøre?
det at man ikke flyver et eller andet sted hen , gør jo ikke forureningen ved bilkørsel mindre.
-
Svar dog på hvad manden spørger om.
Et Dash 8 Q 400 fly forbruger 0.053 liter brændstof per passagerkilometer
Der er 8300 km til Bankok
Til det bruger Dash 8 flyet , 440 liter brændstof per passager.
Hvis du kunne køre distancen lige så kort som flyet ,ville du kunne køre alene i en dieselbil ,der kunne køre over 20 km literen med den samme brændstof mængde.
Men to personer i bilen ville turen nok være mere realistisk for jeg tror at vej distancen, er mindst dobbelt så lang.
Hvormeget længere tid det vil tage i bil, tør jeg ikke spå om.
-
Besparelsen er der jo kun fuldt ud, hvis flyet ikke flyver, når vedkommende ikke er med. Og i så fald er det jo ikke flyets forbrug pr pasager, som der skal regnes med.
Hvorfor regner du så ikke med forbrug pr passagerkilometer for alle tolv personer i bilen ?
Det jeg mener er at den slags regnestykker under alle omstændigheder er irrelevante.
-
Hov jeg var lidt hutig med musen.
Deraf kan det ses at man ikke kan spare CO2 ved at køre bil istedet for at flyve med fly.
Et almindeligt fly som Cessna 172 flyver uden besvær 14 km literen.
I luftlinie. En bil er nødt til at følge veje, hvor den godt nok kan køre længere på literen.
Der min bil kører 14 km literen og der hvor jeg holder ferie i Frankrig er der 1870 km af vejen og 1300 i luftlinie. Cessnaen ville da forbruge 92 liter og jeg skulle bruge 133 liter. Eller på en anden måde, flyet forbruger ville her kun forbruge godt 70% af hvad en bil skulle bruge til samme distance.
Hvilket igen ville sige at bilen ville udlede 100 kg mere CO2 end fly, hvis man bruger Mikaels tal.
-
Nej Harbst
For med fire passagerer i bilen, vil den stadig køre 20 km på literen.
For at transportere fire personer, skulle flyet forbruge 1760 liter brændstof, hvis det kunne nøjes med at flyve og forbruge efter, det antal passagerer der var ombord. Det kan det ikke. For at flyve den omtalte distance, skal flyet bruge 33200 liter brændstof.
Flyets forbrug er øremærket, per person, per kilometer.
Det er bilens ikke!
Og
Så er kostpris per sædekilometer, absolut nogle vigtige tal for for flyfabrikanterne. Det er noget flyveselskaberne går meget højt op i.
http://www.qantas.com.au/info/flying/inTheAir/ourAircraft/seatMapDash8
Her kan du se hvad SAS lægger vægt på.
http://www.sas.dk/da/Om-SAS-Danmark2/SAS-Danmark-i-tal/Flyflade/?vst=true
-
Tak skal i have.
Jeg ser nu at 25000 km i en alm. bil nogenlunde svarer til 2 flyrejser t/r til Phuket.
-
Hej Bjarke
Jeg tror ikke du læste og opfattede mit indlæg rigtigt.
Sådan som jeg forstår dine data kan turen slet ikke gennemføres uden mellemtankning i et Dash 8 fly.
og så bruger det omkring 2 l brændstof pr /km.
Så det er vist ligegyldigt hvor man ikke flyver hen med det, i stedet for at køre i bil.
Mit pointe er at det er uden mening at beregne besparelse af CO2 ve ikke at gøre noget.
I aften kørte jeg ikke i bil til københavn. Sparede jeg så CO2 i forhold til at jeg ikke tog toget til københavn ???
-
Først Jørgen Harbst
Dash 8 bruger 4 liter per km.
I vore liv bruger vi ofte hypoteser til at belyse en kommende beslutning. Du undlod at tage bil og tog og sparede en masse CO2 og københavnerne for din tilstedeværelse ;D ;D
-
Maximum Fuel Capacity 3,160l/835gals
Range With Full Payload 1,557km/970m
Det får jeg til ca. 2 l/km .
Men du kan måske forklare data bedre. Jeg har jo ikke meget forstand på flydata. Specielt forstår jeg ikke de 970 m. Er det meter eller mil , og i givet fald , hvad slags mil.
-
Du skal op til din optiker Harbst og have nye briller, for du læser ikke hvad der skrives og når du går ind i et link så ser du dig ikke for.
Dash 8 fås i flere versioner. Den version som SAS har og som jeg går udfra og tidligere har skrevet om, er Dash 8 Q400
Se da for he....de under det rigtige fly
Jeg citere lige mig selv
Svar dog på hvad manden spørger om.
Et Dash 8 Q 400 fly forbruger 0.053 liter brændstof per passagerkilometer
Der er 8300 km til Bankok
Til det bruger Dash 8 flyet , 440 liter brændstof per passager
.
Q 400 var det fly jeg skrev om i mit første indlæg.
Så hvis du går ind på dette site igen og går lidt ned af siden, vil du opdage, at der er tre modeller beskrevet, hvor Q 400 er det største
http://www.qantas.com.au/info/flying/inTheAir/ourAircraft/seatMapDash8
Her vil du kunne se, at Q 400 kan rumme 6690 liter brændstof, på hvilket den kan flyve 1668 km (Med en halv times sikkerhed). HVILKET GIVER 4,01 KM PÅ LITEREN.
At man skal lære netop dig. at læse og regne er uventet.
-
Citat: At man skal lære netop dig. at læse og regne er uventet. ;D
Så vidt jeg kan regne, flyver den 249m og 32cm på 1 liter brændstof.
Sagt på anden måde: Den bruger 4,01 l brændstof pr. Km
-
Min kalkulator giver samme resultat som Uffe Kaagaard's :)
6690/1668 = 4,010791366906475 L/km
1668/6690 = 0,2493273542600897 km/L
Murphy's lov virker stadig :)
mvh jj
-
Mit sidste svar er åbenbart ikke kommet med i debatten. så nu gentager je det i forkortet form.
Det var et andet og mindre Dash 8 fly jeg regnede med.
Hvis O-S undlader at tage et større fly sparer han han jo mere CO2, som han efter jeres tossede logik, så kan bruge til noget andet.
Hvis vi alle på den måde undlader jævnligt at flyve med ikke eksisterende flyafgange, ender vi vel med underskud på CO2 kontoen. :)
-
Det er nok derfor at at jeg ikke forstår handlen med CO2
kvoter.....for jeg regner åbenbart ikke på den autoriserede måde ;D ;D
Men jeg vurderer altid hvad der bedst kan betale sig, selv jeg ikke udfører den udgiftkrævende handling.
Du kender annoncen spar tusinde kroner, ved at købe dette eller hint
produkt. Hvis man lader være med at købe, har mar sparet meget mere, end hvad annoncen lover. ;D ;D
Men hvis man står og har brug for det aktuelle produkt, så undersøger man da altid, om det er et reelt tilbud og køber, eller om det ikke er bedre at vente til Januarudsalget, hvis man kan. Det kan man man ofte 8) 8)
-
-Men hvordan har professor Jens Christian beregnet en udledning på 3,3 kilo CO2 per kilometer fløjet?
Regeringsledere mindsker CO2 ved at flyve sammen
Ifølge professor Jens Christian Tjell fra Danmarks Tekniske Universitet, DTU, vil en mindre privatjet med plads til 5-6 passagerer fyre cirka en liter brændstof af per kilometer (konkret eksempel anvendt: Learjet 31A ).
Det svarer til en udledning på 3,3 kilo CO2 per kilometer fløjet.
http://politiken.dk/udland/article439704.ece
mvh jj
-
Hvis vi alle på den måde undlader jævnligt at flyve med ikke eksisterende flyafgange, ender vi vel med underskud på CO2 kontoen. :)
Jeg har i hvert fald besluttet at give et solidt bidrag til CO2-økologien, i dét jeg netop har besluttet IKKE at teste hvor mange gange jeg kan flyve til Australien og tilbage igen i løbet af resten af 2008 :-|