* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 387
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 285
I alt: 285

Forfatter Emne: Isolering af krybekælder  (Læst 41529 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Isolering af krybekælder
« Dato: 18, Marts 2009 - 10:03 »
Under ca. 1/3 af mit hus 7*9 m -under køkken-alrum og stue-  har jeg krybekælder.

Kælderen er med støbt betongulv som er i niveau -eller højere- med omgivende terræn. Kælderhøjden er ca 60 cm. Problemet er at jeg har kun adgang gennem et 40*60cm lem under dørmåtten, så det er den vej jeg og alle materialerne skal ned.

I værelserne har vi problemer med fod-kulde, og jeg har lukket ½-delen af alle udluftningskanalerne, dem mod vest, hvilket har hjulpet en hel del.

Jeg vil nu gerne isolere gulvet svarende til 20 cm, og som jeg ser det, er der to alternativer.

Alternativ 1.




Alternativ 2.

Hvis jeg murer udluftningshullerne til, kan jeg isolere krybekældervæggen og gulvet.

Mængden af isoleringsmateriale for de to muligheder vil blive næsten den samme, da isoleringen af krybekældervæggen kan tages fra gulvet uden at effekten nedsættes når de 2 alternativer sammenlignes.

Spørgsmål:
Kan/må jeg lukke ventilationshullerne?

hvis nej, Hvordan får jeg isoleringen til at hænge i krybekælder-loftet/under stue-gulvet?

God debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Isolering af krybekælder
« Svar #1 Dato: 18, Marts 2009 - 11:01 »
Jeg har været gennem samme overvejelser i mit fuld "krybekælder" hus.
Pga. af mus o.l der kunne få isoleringen til at falde ned + det ubehagelige i at montere glasuld/stenuld opad i liggende stilling har jeg fundet ud af at man godt må bruge flammingo til formålet.
Det gør det altså lidt mere indbydende.

Afdækning af ventilationen vil jeg absolut være bekymret for.

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Isolering af krybekælder
« Svar #2 Dato: 18, Marts 2009 - 13:09 »
Husk nu på at "isoleringsmaterialer" isoler ikke.!
Som jeg husker isoler eks. Rockwoold kun halv så godt som luft. I alm. huse bruger vi "isoleringen" som luftmodstand, som skal forhindre via tæt struktur luften i og cirkulere.
Derfor bør tegning.2 laves om til at ALT isolering er i siderne, mens det i midten af gulvet er spild af materialer. Hvis i bruger uld i siderne husk på at bruge mange lag med mange luftgænnemgangsspærre som stof, aviser dog ikke plast.
"Normale" folk fatter det ikke og de forstår kun antal af isoleringcentimeter.

Jeg skal muligvis selv i gang med denne øvelse. Nul isolering under gulvet, men kun i siderne.
Mvh.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Isolering af krybekælder
« Svar #3 Dato: 18, Marts 2009 - 14:01 »
Jeg finder det allerede bekymrende, at du har lukket halvdelen af ventilationshullerne - og luk ABSOLUT IKKE resten. Det vil uvægerligt fremskynde den dag, da du går igennem gulvet på grund af råd!
Med hensyn til valg af materiale mener jeg at erindre, at der findes isoleringsmåtter i rulleform, pakket ind i folie og med vinger, så de kan sømmes på de lægter, der bærer gulvkonstruktionen. Det må vel være lettere end at bakse med bats? (hvis bredden passer, selvfølgelig)
Hvis flamingo er tilladt på et sådant sted, kan jeg bestemt også tilslutte mig, at det er betydeligt lettere at arbejde med.
Dit konstruktionsforslag nr. 2 vil kræve en tæt dampspærre udlagt først - ellers får du med sikkerhed også fremtidige fugtproblemer.

Til Marek: Jordtemperaturen i et rum adskilt fra udeluft er typisk 8°, så der er stadig et stykke op til en behagelig gulvtemperstur på 20°! Der skal ubetinget isoleres på midten også.
I din argumentation glemmer du forøvrigt, at konvektion er en væsentlig kilde til varmetab i et hulrum. Fidusen i mineraluld er ikke, at mineralet i sig selv isolerer, men at konvektion forhindres effektivt.
« Senest Redigeret: 18, Marts 2009 - 14:03 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Isolering af krybekælder
« Svar #4 Dato: 18, Marts 2009 - 14:05 »
Angående mit alternativ 2:

jeg er ganske overbevist om at min krybekælder er tør, i forlængelse af krybekælderen har jeg en almindelig kælder som er knas-tør alle vegne.

1) første øvelse bliver at tape nogle stykker plastik ud på krybekældergulvet for at teste om kælderen virkelig er tør.

2) anden øvelse, snakke med forsikringsselskabet om hvad de kan acceptere.

For at fastholde isoleringen på væggene kunne jeg forestille mig at bruge små ankre i væggenog stålwire.

For at undgå vind i isoleringen vil jeg lægge vindpap mellem wire og isolering.

Mit problem er stadig at jeg kun har et lille adgangshul, og derfor ikke vil bruge polystyren.

Alternativet kunne være at fylde krybekælderen med ca 33 m3 leca-nødder.

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Isolering af krybekælder
« Svar #5 Dato: 18, Marts 2009 - 15:45 »
I vrøvler. ;D
Ganske rigtigt er jord temp. ca.8 grader men uanset mængden af isoleringen bliver gulvet ikke varmer af den grund. I kan proppe 10 meter isolering under gulvet som stadig bliver koldt for os der kræver ca. 20 grader i gulvhøjde uden tilførsel af varme fra oven/neden.
Tænk. ;)
Marek.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Isolering af krybekælder
« Svar #6 Dato: 18, Marts 2009 - 16:34 »
I vrøvler. ;D

Med al respekt, Marek - det er dig, der mangler en grundlæggende forståelse af isolerings natur!  :o

I kan proppe 10 meter isolering under gulvet som stadig bliver koldt

Jeg må her påpeget, at Mikael kun har 60 cm at gøre godt med!  Men hvis han komprimerer 10 m isoleringsmateriale, så det kan være på 60 cm, får du sikkert ret ...  ;) ;D ;D ;D

Tænk. ;)
Marek.

Det vil jeg så gøre - selv om det er svært!  :P ???
Og jeg tænker, at det afgørende ikke er temperaturen ved jordoverfladen, men temperaturgradienten. Det siger sig selv, at når jorden kun er 8° og gulvet er 20°, så skal der hele tiden tilføres varme ovenfra - radiatorvarme eller om sommeren varm udeluft. Men hvordan - og hvor meget - flytter varmen sig?
Du påpeger selv, at luften er en dårligere varmeleder end isoleringsmaterialerne, og ved de pågældende temperaturer kan vi stort set godt se bort fra varmestråling.
Tilbage er så varmestrømning, og princippet i al praktisk husisolering er da også at fastholde luften i små stillestående lommer. Hvis du smækker 20 cm rockwool under gulvet, er de øverste 20 cm luft stillestående, og temperaturfaldet bliver ganske lille.
Intet (bortset fra gulvvarme) kan forhindre gulvet i at være koldere end luften i stuen. Men med god isolering er det måske under ½° - resten af temperaturfaldet ligger i det frie luftrum nedenunder). Uden isolering er det måske 3-4°. Den ændring er der god komfort i!
Når nu Mikael har den gode gamle konstruktion med ventileret krybekælder, er lufttemperaturen selvfølgelig også afhængig af vind og vejr udefra. Men til gengæld sikrer ventilationen, at der heller ikke trænger fugt ned fra det varme hus og kondenserer i den kolde krybekælder.
Jeg vil fortsat være betænkelig ved din konstruktion nr. 2, Mikael - men det er godt du tager forsikringsselskabet med på råd først. De vil med større autoritet kunne sige, om jeg har ret - men husk at få tilladelsen på skrift, hvis de siger god for konstruktion 2! Om 15 år, når du har et råddent gulv, er din nuværende taksator gået på pension, og den næste har aldrig hørt om noget så vanvittigt!  ::)
Mvh. Morten Jødal

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Isolering af krybekælder
« Svar #7 Dato: 18, Marts 2009 - 18:01 »
Der er en dampspærre mellem gulvbrædder og de ca 5 cm isolering der i dag er under gulvet.

Med mindre fugten kommer igennem krybekældergulvet kan jeg ikke forstå din bekymring, Morten.

Hvis jeg isolerer som angivet i alternativ 2, kan jeg placere udluftning fra krybekælderen mod den rigtige kælder og ventilere den vej.

en tredie grund til at jeg gerne vil ha alternativ 2 er at jeg har radiator rør liggende i krybekælderen, og dem vil jeg gerne have på den varme side af isoleringen.

God debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Isolering af krybekælder
« Svar #8 Dato: 18, Marts 2009 - 23:13 »
Hej Mikael.

Der er tre nye oplysninger i dit seneste indlæg:
1. Den eksisterende dampspærre
2. De varme radiatorrør
3. Muligheden for at ventilere til et andet kælderrum

Det er klart, at disse oplysninger har betydning for min bekymring - men bliver du alligevel nødt til at vælge alternativ 1, kan du vel i samme omgang isolere radiatorrørene? Der findes jo nemme færdige løsninger til dette formål.

Til gengæld forstår jeg ikke, når du skriver:
Mit problem er stadig at jeg kun har et lille adgangshul, og derfor ikke vil bruge polystyren.

Polystyren til isoleringsformål fås i pænt håndterbare plader, hvis præcise mål jeg ikke kender, men jeg tror sagtens de kan passere dit adgangshul - og de er meget lette at sætte op.
Noget andet er så, at polystyren er brændbar - men andre er mere kvalificerede end jeg til at svare på, om løsningen kan og må bruges i en krybekælder.
Mvh. Morten Jødal

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Isolering af krybekælder
« Svar #9 Dato: 19, Marts 2009 - 06:11 »
Mit hus er bygget i 1967, derfor er gulvet i krybekælderen støbt i beton og derfor er der dampspærre og 5 cm isolering. ½-delen af det oprindelige hus har krybekælder og under resten er fuld kælder.
i 1977 blev huset udvidet med 50% - her er gulvet på terrændæk (jeg kan ikke af tegningerne se præcist hvordan det er opbygget.)

Mellem krybekælder og kælder er en 20 cm tyk mur (fundamentet) og jeg har ikke mod på at brække noget ned for at sætte en adgangs-lem.

Min murer har en boremaskine som kan lave huller i væggen - Ø100mm - og det tænkte jeg kunne gøre det ud for udluftning.

Mine varmerør er isolerede, jeg har været dernede, både for at ændre radiatorsystemet til et 2-strenget anlæg og for at sætte isolerings-rørskåle på.

Problemet er at varme-rørene hænger under stuegulvet og jeg skal lave en kasse rundt om dem (og den vil skygge for udluftningskanalerne), hvis jeg vil have 20 cm isolering under gulvet, hvor de hænger.

Når min lem ned til gulvet er 40*60 cm når højden i krybekælderen er 60 cm så er det meget svært at få stive plader ned og få drejet dem rundt.

4. oplysning: i krybekælderen er der bygget 2 støttemure til at bære gulv-lægterne.

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Isolering af krybekælder
« Svar #10 Dato: 21, Marts 2009 - 21:19 »
Nu har jeg læst lidt på lektien (www.rockwool.dk)

1)Krybekælder af fugtfølsomt materiale, f.eks. træ, skal ventilationen mindst svare til, at der i hver ydervæg anbringes ventilationsåbninger til det fri i et antal af mindst L:6+l, hvor L angiver længden af væggen målt i meter. Åbningerne skal fordeles jævnt og hver have et frit areal på mindst 150 cm 2 .

I min krybekælder er der 2*3 huller (vægge er 9 m) så det er i orden, men hullerne er for små for der er i sat riste som blokkerer 50%.


2)Hvor ventilationsåbninger ''knækkes'' skal ventilationsåbningernes samlede antal/areal øges med mindst 50%.

mine ventilations huller sidder så højt, så hvis jeg efterisolerer skal kanalerne knækkes.


3)Krybekælderen skal ventileres ud til det fri gennem ventilationsåbningerne i ydervæggen.

4)Ved skillevægge i krybekælderen skal der sikres de fornødne ventilationsåbninger svarende til antallet i ydervæggen.

5)Der må ikke afdækkes med vindtæt lag under isoleringen pga. risiko for skimmelsvampe.

6)for at isolere i h.t. gældende bygningsreglement skal der være mindst 20 cm isolering

Mine gulv-lægter er 125 mm høje og der er kun 50 mm isolering imellem, så jeg skal nu finde ud af at få 100mm isolering til at hænge under lægterne og hulrummet mellem gammel og ny isolering skal  skal fyldes med granulat (i følge vejledningen).

Og så skal jeg lave ventilationskanaler i skillevæggene.

det er sgu lidt af et job jeg giver mig selv.

god debat
Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Isolering af krybekælder
« Svar #11 Dato: 22, Marts 2009 - 12:26 »
Ja. Det er sq noget af et arbejde.
Jeg har trukket en del kabler og ført centralvarmen rundt i krybe kælderen. Det er den faktisk ganske god til. Tabet fra centralvarme rørerne medgår så også til at holde rummet tørt.
Men hvor jeg hader at være dernede  :-[

Hvad angår risterne i ventilations åbningernes så der yderligere et krav om at hullerne ikke må være større end 9mm, da det hævdes en mus kan vride sig gennem et sådant hul.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Isolering af krybekælder
« Svar #12 Dato: 22, Marts 2009 - 12:59 »
krav om at hullerne ikke må være større end 9mm, da det hævdes en mus kan vride sig gennem et sådant hul.

Jeg husker fra min skoletid (det er længe siden!  ;D), at en mus slap løs i klasseværelset. Det havde dengang ventilation gennem riste i hjørnet, ternede ca. 1*1 cm, hvertandet tern udfyldt og hvertandet gennembrudt, og risten kunne lukkes ved at forskyde en plade bagved med tilsvarende tern.
Nå, pointen er, at da musen var blevet trængt op af en krog af ivrige drenge, der gerne ville imponere de skrigende piger, slap den ind gennem risten og sad bagved og iagttog os alle, mens den pustede ud.
Så jeg kan bekræfte, at der er noget om snakken!
Mvh. Morten Jødal

Alex

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 51
    • Vis profil
Sv: Isolering af krybekælder
« Svar #13 Dato: 27, Juni 2009 - 16:00 »
Få en isolatør til at isolere med papiruld. Jeg mener det kan klæbe direkte op under gulvet, da det er klæbende når det sprøjtes ud... i hvertfald på mindre arealer.

Papiruld isolerer bedre, dog skal der så vidt jeg ved, sættes en brandbariere op først. Papiruld har også den egenskab at det kan fortrænge fugt i tilfælde af at det skulle blive fugtigt. Glasuld or Rockwool har ikke den egenskab.

Under alle omstændigheder, isolerer papiruld bedre, ikke mindst forsi du ingen kuldebroer får.

6)for at isolere i h.t. gældende bygningsreglement skal der være mindst 20 cm isolering
I princippet salgsgas, dog uden jeg skal gøre mig alt for klog på det. Bygningsreglement skal så vidt jeg husker det, kun overholdes ved større ombygninger. Jeg ville dog selv isolere med mindst hvad reglementet foreskriver.
« Senest Redigeret: 27, Juni 2009 - 16:08 af Alex »

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk