* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 376
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 304
I alt: 304

Forfatter Emne: Hej Mads, Din email konto er blevet hacket  (Læst 8173 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Hej Mads, Din email konto er blevet hacket
« Dato: 27, April 2009 - 08:01 »
I morges modtog jeg en email fra Mads Aggerholm, som via sin hotmail adresse har spammet mig og sikkert tusindvis andre.

Nej - dette er ikke en anklage mod Mads.

Det er heller ikke en anklage mod MSN, men en eller andens email-adressebog hvor min og Mads' adresser står er blevet fisket.

og det første jeg tænkte: Er det ingeniørdebat.dk som bruges til spam?

Skaden er muligvis sket men, hvordan sikrer jeg vores system yderligere?

Jeg følger med i udviklingen på hjemmesiden via besøgsstatistik og kan ikke konstatere ekstraordinær aktivitet.

God debat

Mikael Boldt

PS. i bunken af spam var også en mail fra min tyske kollega, som sidder lige vedsiden af mig. Der står i mailen at han er på rejse i Asien, men er blevet bestjålet og derfor beder om at jeg ikke kan sende ham 1000Euro, jeg skal nok få dem igen når vi ses.
Ha en god dag

Mikael Boldt

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hej Mads, Din email konto er blevet hacket
« Svar #1 Dato: 27, April 2009 - 18:34 »
Hej.

Jeg har ikke modtaget ekstraordinært meget spam på det sidste, og slet intet, der så ud til at komme fra andre brugere af Ingeniørdebat. Jeg er derfor mest tilbøjelig til at tro, at lækken ligger i Hotmail.
Jeg har selv (ved passivitet) nedlagt min hotmailkonto for længe siden, idet min mailudbyders webmail fungerer fint også på rejser. Men da jeg havde hotmail, var der rigtig meget spam, der kom den vej, selv om jeg ikke havde tilmeldt mig en eneste af de mange grupper i systemet.
Jeg kan dog konstatere, at mine to tilbageværende mailadresser heller ikke er immune, og forleden modtog jeg det hidtil mest fantasifulde "nigeriabrev" - og denne gang faktisk afsendt fra Nigeria:
Jeg havde - i lighed med en del andre rejsende i Vestafrika - været under anklage for racistisk behandling af de lokale, men sagen var nu undersøgt til bunds, og jeg var pure frikendt!  :D
Derfor var jeg berettiget til en erstatning, hvis størrelse jeg har glemt, men det var mange penge. Derpå fulgte anvisning på, hvordan jeg kontaktede myndighederne for at få mine penge ... ???
Jeg har ganske vist været i Ghana, som var et af de nævnte lande, men havde det bedste forhold til de lokale i hele den uge jeg var der og ingen kontakt med andre myndigheder end lufthavnsvæsenet. Så den røg hurtigt ud - og eksemplar nr. 2, som kom et par timer senere, røg ulæst ud! ::)
Mvh. Morten Jødal

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Hej Mads, Din email konto er blevet hacket
« Svar #2 Dato: 27, April 2009 - 19:11 »
Jeg har ingen underlig emails modtaget i den seneste tid.
Jeg har aldrig haft en hotmail, men derimod en yahoo som hvad angår spam er ganske effektiv.
Jeg har så hele 2 gmail konti men bryder mig ikke om konceptet bag, med "samtaler" der flyder sammen.

Det pudsige ved Boldt's oplevelser her, er jo at det netop er med nogen han faktisk kender der står som afsender.
Man kunne spørge sig selv om han tidligere har haft kontakt til dem via sin hotmail, og nogen med onde hensigter derfor kan finde et bekendskabs link der(?)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Hej Mads, Din email konto er blevet hacket
« Svar #3 Dato: 27, April 2009 - 21:04 »
Hej folkens,

Det er rigtig nok! Jeg har modtaget en del mails om at den-og-den mailadresse (som jeg åbenbart skulle have sendt mails til) ikke findes.

Jeg tror nu ikke min konto er blevet hacket som sådan, for jeg får "kunne-ikke-afleveres"-notificationer fra mailadresser jeg aldrig nogensinde har hørt om.

Det der sker er, at nogen bruger mig som afsender! Måske i håb om at smutte forbi spamfiltre. Det er jo nemt nok, jeg har selv en internetside som sender svarmails til folk, og der kan jeg skrive hvad som helst som afsender.
Så kan andre jo også...
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hej Mads, Din email konto er blevet hacket
« Svar #4 Dato: 28, April 2009 - 09:05 »
Ja, blandt mine spamoplevelser er også at have "sendt" mails til forskellige ukendte adresser - og ind imellem har jeg også modtaget mail på min ene mailadresse med den anden som falsk afsender.
Da jeg i sin tid deltog på ing.dk, som dengang havde åbne mailadresser, var spamplagen meget slem, så jeg konstruerede en falsk adresse af typen x-smid-dette-væk-y@post.dk, og jeg oplevede faktisk engang at få en spammail på min ægte adresse med min egen falske adresse som afsender. Da jeg KUN brugte den falske adresse på dette site, var det helt åbenlyst, hvor den var blevet høstet.
Så hvis dette er hele problemet, betyder det blot, at "en eller anden", som Mads har skrevet til, er blevet hacket eller har været uforsigtig med sin adressebog, og den eneste lære er, at man ikke må foretage sig usikre ting på opfordring af en mail, heller ikke selv om "afsenderen" er en god ven.
Jeg har også oplevet problevet i nyere tid - men kun få gange, og jeg har ikke taget mig af det.
Mvh. Morten Jødal

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Hej Mads, Din email konto er blevet hacket
« Svar #5 Dato: 07, Maj 2009 - 11:49 »
Jeg har lige slettet en pudsig variant af denne form for spam.

Det var en uskyldigt udseende seminarinvitation fra en leverandør.
Der stod {Disarmed}først i emne teksten og var alene der opmærksomheden blev fanget.
Pointen er så her at jeg faktisk ofte modtager reele invitationer af denne art fra den leverandør!

Jeg fandt aldrig ud hvad det gik ud på men teksten var noget om en konkurrence man var så godt som sikker på at vinde.

Jeg havde nu nok slettet den alligevel som alle de andre seminar invitationer.   :-\

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk