ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Bly-gel batteri til el-cykel
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 671
Sidste:
RichardVok
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1408
Flest online idag: 168
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 46
I alt: 47
clausn
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Bly-gel batteri til el-cykel (Læst 7454 gange)
HP
Senior
Indlæg: 260
Bly-gel batteri til el-cykel
«
Dato:
18, Februar 2018 - 13:36 »
På min lidt ældre el-cykel bruger jeg bly-gel batterier. Dvs. en batteriholder (plastik-hus) med 2 stk. 12V - 7Ah forbundet i serie - så hver batteriholder giver 24V per holder (som der er to af).
Af balancegrunde (vægt) er der anbragt en holder på hver side af bagagebæreren. Og når det ene batteri-sæt er tømt kan jeg skifte til det andet sæt. Det giver ret lang aktionsradius.
MEN - batterierne har været brugt meget lidt i et årstid og det giver vanskeligheder med opladningen / kapaciteten.
I en tidligere beskæftigelse havde jeg en del at gøre med rørcelle-blybatterier i elektriske gaffeltrucks.
Her kunne man opleve det samme fænomen som mine bly-gel batterier med faldende kapacitet ved "skævt" køremønster. Det kunne delvis afhjælpes ved at "efterlade" batterierne med en mindre ladestrøm gennem lang tid - et døgn (?).
Kan jeg mon forvente en vis regenerering af bly-gel batteriernes kapacitet ved at lade dem stå i længere tid (et døgn?) tilsluttet laderen, som er på 24V og 4A.?
Jeg håber på råd fra kyndige på området.
HP
Logget
p
E. Tranberg
Senior
Indlæg: 1.302
Sv: Bly-gel batteri til el-cykel
«
Svar #1 Dato:
19, Februar 2018 - 22:09 »
Jeg kan ikke svare på spørgsmålet, men anbefaler at du skifter til Lithium-ion baterier.
Det gav en klar forbedring af motorydelsen og en 75% vægtreduktion på den jeg gjorde det på.
Opladning på 1 time i stedet for 12 timer er også værd at tage med.
Logget
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Bly-gel batteri til el-cykel
«
Svar #2 Dato:
19, Februar 2018 - 22:57 »
Uden at være ekspert i regenerering af bly-gel akkuer, så ved jeg at der findes specielle opladere der kan vedligeholde og regenerere et sulfateret batteri. Det virker også fint hvis batteriet er slemt sulfateret (ved ikke om det er korrekt oversat til dansk), men i de størrelser og til det forbrug du har, vil jeg tilråde at købe nye batterier i stedet og gerne skifte til lithium som Tranberg foreslår. Husk også at skifte oplader i den omgang!
Du kan evt. prøve at måle de 4 enkelte batterier og se om kun halvdelen af dem er beskadiget. Det sker nogle gange at kun det ene batteri i en seriekobling bliver dårligt. Det kan du måle ved om der er stor spændingsforskel på de 2 batterier i serie.
Jeg har en gang oplevet at nye gel-batterier skulle oplades og aflades et par gange før de havde fuld kapacitet, men kan ikke forklare hvorfor da det ikke er typisk for gel-batterier.
Du kan også prøve et par fulde opladninger og afladninger hvis du har en passende last til afladning og gerne på 12V niveau i stedet for 24V pga. overstående. Det kan nogle gange give lidt bedre kapacitet, men slet ikke i nærheden af et nyt batteri og dybe afladninger er aldrig godt i længden for blybatterier.
Logget
vh.
Claus
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Bly-gel batteri til el-cykel
«
Svar #3 Dato:
19, Februar 2018 - 23:56 »
mål spændingen på opladeren. Hvis den kun er 24 V i tomgang er den for lille . for at oplade et blybatteri helt skal man have en hvilespænding på omkring 27 V, når akkuen har været tilsluttet længe.
Logget
Jørgen Harbst
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Bly-gel batteri til el-cykel
Seneste Debatindlæg
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Atomkraft no-go
af
E. Tranberg
[30, Maj 2023 - 09:14]
Hvem har lukket for port...
af
jj-
[29, April 2023 - 19:40]
Google ads:
DR-Nyheder
Dansk Folkeparti kalder aftale på handicapområdet for spareøvelse
Aarhus Kommune skal undervise ukrainere i genoptræning
TikTok-brugere kan igen bruge musik fra Universal
179 omkommet under oversvømmelser i Kenya
Optimistiske OECD forventer højere vækst i år end først antaget
Fem danskere er til start ved Giro d'Italia
Flere end otte ud af ti kræftpatienter er i live et år efter diagnose
Ørsted tjener 2,6 milliarder kroner i første kvartal
Vestas taber en halv milliard kroner i årets første kvartal
Sidste chance for at søge særlige fonds-penge til kamp mod narko
Novo Nordisk forventer et endnu større milliardoverskud i år efter et godt første kvartal
Enhedslisten mangler penge: Gør årsmøde digitalt
Kø-trafik opløst på E45 ved Vejle
Græspollensæsonen er begyndt tidligt igen i år
De danske badmintonkvinder er færdige ved VM for hold efter kinesiske klø
Dødstal opjusteres i det sydlige Kina efter kollaps af motorvej
Kinesisk doping-sag: USA retter nu skarp kritik mod Det Internationale Dopingagentur
Flere anholdt på amerikansk universitet: Nægter at forlade teltlejr
Se billederne: 1. maj markeret verden over
Missilangreb i Odesa igen, igen: 13 er såret
Nyt fra ing.dk
Fem gange større end Paris: Indien bygger verdens største kraftværk
Vesten bygger russisk teleteknologi om til laservåben
Aldersgrænse for sociale medier rammer mur: Tvivl om juraen
Flere SMV’er rammes af ransomware: Forsikringer vil ikke betale løsesummen
Laservåben skal nedkæmpe droner og missiler til en brøkdel af prisen
Vigtige råstoffer gemmer sig under Indlandsisen: Nyt kort kan vise vejen
Hyperladning: Batteriudvikler løser et af elbilernes største problemer
Sirenerne hylede over hele landet: To Ingeniøren-ansatte fik dog intet varsel klokken 12
Paneldebat på V2 Security: Tving kommuner ud af techgiganters jerngreb
Jernbanebom går ikke ned: Toget sniger sig forbi med hylende horn, mens beboerne dirigerer trafikken
Trods ekstra 35 mia. kr. til Forsvaret: Lange udsigter til dansk luftforsvar
Efter falsk video af statsministeren: Deepfake-debatten indtog V2 Security
Sådan kan stormflodssikringen af København komme til at se ud
Nato-diplomat vil give nørderne mere magt: »Vi har en masse upålidelige komponenter i cyber-infrastrukturen«
NIS2, Netcompany-sagen og hacking i verdensklasse: V2 Security 24 er i gang
AI-veteran: Sådan navigerer danske virksomheder i junglen af nye AI-løsninger
Nyt tunnelrør slår motorvej over Limfjorden: »Samfundet står rigere tilbage«
Styrket luftforsvar og anti-ubådskapacitet: Ny aftale giver Forsvaret i alt 95 mia. kroner
Folkekirken: Store forskelle i biodiversitet på landets kirkegårde
Elektriske fly kan give ny næring til verdens lufttrafik
Kina slår rekord med effektiv dieselmotor: »udfordringer med storskalaproduktion«
Kommuner og rådgivere vil have kulegravet licensstop
Danmark misser klimamål for 2030: »Vi må ikke lette foden fra speederen«
Gaspanik i industrien afblæst: Nu er klimamål truet af andre forhindringer
Synspunkt: Genanvendelse kræver mere politisk handling nu
Estland plaget af GPS-jamming: Lukker flyrute til Finland
Algoritmer til kameraet bliver pilotens skarpe øje over det mørke hav
Ekspertgruppe foreslår omfattende eksamens-ændringer med ChatGPT: »Det var i forvejen på tide«
Cyberangreb koster danske virksomheder dyrt: Alligevel er hackerforsikring ikke slået igennem
Kviksølv fra Cheminova: »Det er umuligt at rense«
Nye CT-scannere i Københavns Lufthavn afslører eksplosiver og ser gennem elektronik
Fremtidens lastbiler: Skal 'tanken' være batterier eller brint?
Ny beredskabsradio kan ikke sende video: Nu tester politiet det almindelige mobilnet
Eksperter efter AI-video af Mette Frederiksen: Strammere regler løser ikke problemet
Professor punkterer Klimarådets håb om at kombinere solceller og biodiversitet
Techtopia #325: Hybridkrigen truer vores demokrati
Driftsdirektøren skal levere elnet i femte gear, uden at trivslen vakler
Havskum er potentielt den største kilde til luftbåren PFAS
Dansk domæneboss melder pas på falske webshops: »Vi kan ikke vurdere, om de overtræder loven«
Datatyveri ryster skats it-styrelse: To sikkerhedschefer stopper
Mærsk opgiver at finde containere: »Der er et væld af miljøfremmede stoffer, metalmaling og ufatteligt mange dæk«
Her er myndighedernes hemmeligholdte AI-systemer: Så mange blev sat i drift uden konsekvensvurdering
Vidensindlæg: Fagligt talt: Mikrober, der giver os huller i tænderne, angriber også fjernvarmerør og vindmøller
Laura tjekker algoritmer i USA's største virksomheder: Danmark har en »grotesk« mangel på forståelse for dataetik
“Klimakolonialisme”: Oprindelige folks levesteder må vige pladsen for klimakreditter
Kan du finde fejlen i dette ur?
Er der liv under isen på fjerne måner? To rapporter slukker en del af håbet
Svensk elfly skal revolutionere korte ruter
1965: Computere fører til Elektronisk Dyb Bevidstløshed
Åbent brev: Politichefer på tværs af Europa kræver adgang til borgernes mest private kommunikation