* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 96
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 74
I alt: 74

Forfatter Emne: R/C helikopter som ikke kan flyve!  (Læst 29698 gange)

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
R/C helikopter som ikke kan flyve!
« Dato: 02, Juli 2012 - 21:14 »
Jeg har købt denne http://kxttoys.en.alibaba.com/product/493612281-212851813/SYMA_3ch_rc_helicopter_with_gyro_S030G.html i Rema1000. Efter at have pakket den ud og sat til ladning (fra lysnettet), skete der overhovedet intet, ingen røde eller grønne lysdioder og overhovedet ingen mulighed for at f å dens rotorer til at røre sig. Det var en billig sag, 299 kr, med en meget spartansk vejledning. Jeg fik den byttet med en anden magen til, men den opfører sig på samme måde! Jeg kan selvfølgelig også få den byttet, eller pengene tilbage, men jeg vil jo gerne lege med den!  ;-)

Er der nogen der er kendt med sådanne "dyr" og som ved hvad der skal for fif til for at få dem til at fungere?

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: R/C helikopter som ikke kan flyve!
« Svar #1 Dato: 02, Juli 2012 - 22:00 »
Er der batterier indbygget, eller skal de købes for sig?

Hvis batterierne er indbygget, er det så muligt at måle spændingen på disse med og uden lader tilsluttet?

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: R/C helikopter som ikke kan flyve!
« Svar #2 Dato: 02, Juli 2012 - 22:17 »
Er der batterier indbygget, eller skal de købes for sig?

Hvis batterierne er indbygget, er det så muligt at måle spændingen på disse med og uden lader tilsluttet?

Ja, batteriet er nærmest indkapslet i selve flyvekroppen, så den eneste måde at måle spændingen på, er at gøre det via ladestikket. Det er af samme type som fx. Nokias telefoner tidligere havd, et rundt stik, ca 1,5 mm. Det undrer mig meget, at der ikke er nogen dioder der tændes når der lades op. Der er en diode på adapteren til nettet, men den lyser hele tiden rødt, og lysstyrken forandres tilsyneladende ikke, når adapteren belastes, altså når stikket sættes i helikopteren!

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: R/C helikopter som ikke kan flyve!
« Svar #3 Dato: 03, Juli 2012 - 09:27 »
De modelhelikoptere jeg har leget med, er der kun lys i når der flyves med dem.

Normalt lyser laderen rødt når der lades og en anden farve (grøn) når helikopteren er ladet op.


Sluk for helikopteren, sæt den til at lade i måske 30 minutter og derefter burde den kunne flyve, såfremt den kan kommunikere med fjernbetjeningen.



vh.
Claus

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: R/C helikopter som ikke kan flyve!
« Svar #4 Dato: 03, Juli 2012 - 12:10 »
... og der er batterier i fjernbetjeningen

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: R/C helikopter som ikke kan flyve!
« Svar #5 Dato: 03, Juli 2012 - 13:55 »
Ja, batterierne i fjernbetjeningen skal også være der og de skal endda vende rigtigt! - ellers virker det ikke!
vh.
Claus

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: R/C helikopter som ikke kan flyve!
« Svar #6 Dato: 03, Juli 2012 - 14:58 »
Very funny......Very very funny ;D

Når vi har sådanne dygtige personer med batteriforstand kunne det være at en mekanikmand kunne få lidt hjælp.

De opladelige batterier i min mobiltelefon og i mine kameraer  har tre kontaktflader......hvorfor det????
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: R/C helikopter som ikke kan flyve!
« Svar #7 Dato: 03, Juli 2012 - 15:03 »
Prøv at tjekke om der sidder en lille plaststrimmel eller lignende på helikopteren som afbryder forbindelsen til batteriet. Det er set som en "fejl" et par gange hvor opladning ikke var muligt :-)

/Tommy

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: R/C helikopter som ikke kan flyve!
« Svar #8 Dato: 03, Juli 2012 - 16:36 »
Prøv at tjekke om der sidder en lille plaststrimmel eller lignende på helikopteren som afbryder forbindelsen til batteriet. Det er set som en "fejl" et par gange hvor opladning ikke var muligt :-)

/Tommy

En sådan en har jeg også ledt forgæves efter, men det er nu engangsbatterier og ikke akkumulatorpakker som plejer at have disse strimler!

Det er jo lidt svært at vide om styringen kan kommunikere med dimsen, da der er stærk tvivl om akkumulatoren overhovedet bliver opladet! Jeg tror at jeg "skralder" et stik fra noget andet blot for at kunne tjekke akkumulatorens ladetilstand. Der er rimeligvis ikke mange andre fejlmuligheder som jeg kan være skyld i, så også dette eks. må tilbage til Rema1000, hvis jeg ikke kommer videre med akkumulatortjekket; Vejledningen er meget underlødig, og det ved Remamanden!

Den var billig, 299 kr., men da den skulle være udstyret med gyro, så syntes jeg at den var værd at prøve. Jeg har set den "performe" meget fint på Youtube!

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: R/C helikopter som ikke kan flyve!
« Svar #9 Dato: 03, Juli 2012 - 16:42 »
Tre terminaler på opladelige batterier ,betyder som regel at den enne er til en indbygget termistor, så laderen kan afbryde, hvis batteriet er for varmt eller koldt.
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: R/C helikopter som ikke kan flyve!
« Svar #10 Dato: 04, Juli 2012 - 13:18 »
Tak Harbst

Erf det således at du har et diagram eller et link ved hånden?
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: R/C helikopter som ikke kan flyve!
« Svar #11 Dato: 04, Juli 2012 - 13:46 »
Ja, jeg skal ikke afvise det som Harbst skriver, men jeg tror nu at der kan være andre formål for at få en mere detaljeret information om batteriets tilstand. Ved du Harbst, om temperaturen så kun bliver målt ét sted eller om der er følere som er i stand til at måle temperaturforskellen mellem forskellige dele af akkumulatoren?

VW havde allerede først 70'ne "diagnosestik" i deres biler, hvor batteriet havde en ektra (tynd) ledning til halvdelen af batteriet. jeg spurgte en gang værkføreren hvad det var man målte. Hans svar var at man ved at dele akkumulatoren op i 2x3 celler, fik en sikrere spændingsmåling end hvis hele akkumulatoren var "klumpet sammmen" i en måling. Det lød fornuftigt nok. Hvis spændingen er lidt i underkanten for de 6 celler kan det jo skyldes at de alle er bare lidt halvtrætte, men at akkumulatoren som sådan er god nok. Hvis der derimod er 3 celler der måler 7,0 v og de andre 3 måler 6,1 v er der jo en klar ubalance, hvor der må være mindst én celle der ikke har det godt!

Som Søren Kierkegaard sagde: "En akkumulator må gerne aflades i serie, men cellerne skal helst lades enkeltvis"!  ;-) Jeg har spekuleret meget på (analoge!) ladekredse der kunne klare det, men andre må gerne hjælpe til!
« Senest Redigeret: 04, Juli 2012 - 14:24 af John Larsson »

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: R/C helikopter som ikke kan flyve!
« Svar #12 Dato: 04, Juli 2012 - 14:35 »
Der kan være lidt af hvert inden i et lithiumbatteri, men temperaturen er uden tvivl det vigtigste at måle. Se evt. youtube for hvor hurtigt en brand udvikler sig fra et overophedet lithiumbatteri.

Mit eget telefonbatteri har 4 poler! 

http://electronics.howstuffworks.com/everyday-tech/lithium-ion-battery1.htm
vh.
Claus

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: R/C helikopter som ikke kan flyve!
« Svar #13 Dato: 07, Juli 2012 - 14:42 »
"Som Søren Kierkegaard sagde: "En akkumulator må gerne aflades i serie, men cellerne skal helst lades enkeltvis"!  ;-) Jeg har spekuleret meget på (analoge!) ladekredse der kunne klare det, men andre må gerne hjælpe til!"

De Lithium akkuer man bruger til modelfly/skibe/biler har nu om dage et såkaldt "balancer" stik som giver adgang til de enkelte celler. Laderen har en tilsvarende indgang.
Dermed sikrer man, at hver enkelt celle lades optimalt.

MvH,

Bent.

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: R/C helikopter som ikke kan flyve!
« Svar #14 Dato: 09, Juli 2012 - 20:59 »


De Lithium akkuer man bruger til modelfly/skibe/biler har nu om dage et såkaldt "balancer" stik som giver adgang til de enkelte celler. Laderen har en tilsvarende indgang.
Dermed sikrer man, at hver enkelt celle lades optimalt.

MvH,

Bent.


Jo, men digital teknik kan man lave meget af den slags, men jeg mener at markedet stadig ville hilse en robust analog løsning af problemet velkommen!

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk