* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 38
I alt: 38

Forfatter Emne: Nyt laptopbatteri fejler?  (Læst 8290 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Nyt laptopbatteri fejler?
« Dato: 21, August 2020 - 10:16 »
Den gamle Lenovo laptop G780 har fået et nyt batteri.

Det var opladet til 60% og strømforsyningen vedligeholdt batteriet på dette niveau.
Jeg har så (gen)installeret en lenovo battery manager driver og batteriet blev opladet til 100%.

Nu skulle jeg så prøve det nye - og større - batteri's kapacitet og efter 7 timers arbejde kaldte pc'en på strømforsyningen. Nu har strømforsyningen været på i et døgn. PC'en virker, men batteriet oplader ikke.

Hvad er der galt?
Ha en god dag

Mikael Boldt

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Nyt laptopbatteri fejler?
« Svar #1 Dato: 21, August 2020 - 19:01 »
Citat fra: Mikael Boldt
Hvad er der galt?
Jeg ville antagelig starte med at måle batterispænding og evt. rense batteriTerminaler på computer og batteri, så jeg kan udelukke dårlig forbindelse på grund af rust?

Derefter ville jeg nok undesøge opsætning på computer?

Battery charge stops at 60% (plugged in, not charging) - Windows - ideapad - MN.
https://pcsupport.lenovo.com/mn/en/products/laptops-and-netbooks/lenovo-g-series-laptops/lenovo-g780-notebook/solutions/ht103159

Mvh jj

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Nyt laptopbatteri fejler?
« Svar #2 Dato: 21, August 2020 - 19:33 »
Tak for hjælpen jj.
Citér
models with Lenovo Energy Management preloaded...
models with Lenovo Power Manager preloaded...
Det er jo ikke til at vide hvilken der var på pc'en, når jeg har skiftet fra harddisk til ssd og lavet ny installation fordi win 10 ikke ville opdatere.

Jeg fik efter flere forsøg genstartet det installerede power management, og den er nu i gang med måle batteriets kapacitet. Efter 3 timer var batteriet opladet. Nu venter jeg blot på at batteriet bliver afladet. Det kan godt tage tid der er jo ingen harddisk der snurrer og derfor ingen ventilator der kører.
Pc'en har nu stået uden aktivitet og forsøgt at aflade. Efter 10 timer er der stadigvæk 24% tilbage.

Jeg købte et nyt batteri med 50% mere kapacitet da det kostede det samme som et original batteri.

Tålmodighed er en dyd.
Ha en god dag

Mikael Boldt

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Nyt laptopbatteri fejler?
« Svar #3 Dato: 23, August 2020 - 17:15 »
Efter min bedste viden er det hård kost for et batteri med gentagne hurtigopladninger og dybe afladninger.
Man kan selvfølgelig mene at batteriet på en bærbar er der for at blive brugt.
Alligevel er mit bedste råd kun at køre batteridrift, når der ikke er anden mulighed.
Afladning og opladeprocessen er ikke fuldstændig reversibel. Så for hver gang mister man en lille del af batterikapaciteten.
« Senest Redigeret: 24, August 2020 - 13:52 af harbst »
Jørgen Harbst

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Nyt laptopbatteri fejler?
« Svar #4 Dato: 04, September 2020 - 07:51 »
Oplade/aflade-processen jeg henviser til var for at Battery Manager kan lære det nye batteri at kende. Battery Manager i Lenovo'en virker ganske udmærket. Laptoppen befinder sig 95% af arbejdstiden på strømforsyningen, så batterisparefunktion med at holde batteriet på 60% opladning, er god.

Problemet er kun når jeg skal bruge batteriet på tur, så vil jeg gerne kunne oplade til 100% inden jeg går på batteri fordi det nye batteri kan holde liv i laptoppen i mindst 7 arbejdstimer ved fuld opladning,

Problemet med batteriet og styreprogrammet er nu løst.

Jeg tror dog ikke laptoppen klarer 10 år mere, det kaldes teknisk forældelse.
Ha en god dag

Mikael Boldt

Saxon

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Nyt laptopbatteri fejler?
« Svar #5 Dato: 02, Februar 2023 - 17:19 »
Hej!

Det er svært at sige, hvad der er galt uden mere information. Der kan være mange årsager til, at batteriet ikke oplader, selvom strømforsyningen er tilsluttet. Her er nogle mulige årsager:

Dårlig batterikontakt: Kontroller, om batteriet sidder ordentligt i batterirummet.

Dårlig strømforsyning: Kontroller, om strømforsyningen fungerer ordentligt. Prøv at tilslutte en anden strømforsyning og se, om det hjælper.

Dårlig strømforsyningskontakt: Kontroller, om strømforsyningen sidder ordentligt i stikkontakten.

Softwareproblem: Prøv at opdatere Lenovo battery manager driver eller prøv at afinstallere og geninstallere driveren.

Hardwareproblem: Det kan være, at der er et problem med batteriet eller batterikontrolleren i computeren. I dette tilfælde skal du kontakte en tekniker for at få det undersøgt og repareret.

Sørg for at følge sikkerhedsinstruktionerne omhyggeligt, når du åbner din computer for at undersøge årsagen til problemet. Hvis du er i tvivl om, hvad du skal gøre, er det bedst at søge rådgivning fra en tekniker.

De bedste hilsner,
Saxo fra Handyhand
« Senest Redigeret: 02, Februar 2023 - 17:27 af Mikael Boldt »

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk