ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Navneforvirring
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 671
Sidste:
RichardVok
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1409
Flest online idag: 175
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 63
I alt: 63
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Navneforvirring (Læst 17185 gange)
Sophiante
Senior
Indlæg: 388
Navneforvirring
«
Dato:
30, December 2014 - 20:39 »
Jeg er ved at reparere gearkassen på min scooter, og i den forbindelse har jeg et spørgsmål af teknisk sproglig art.
Svinghjul, kobling og aksler har fræsede spor som låser ved hjælp af halvmåneformede dimser. Den slags har jeg arbejdet med det meste af mit liv,
men pludselig irriterer det mig, at der tilsyneladende er uenighed om disses danske navne.
På engelsk hedder dimsen "woodruff key", men på dansk kaldes den af mange for en not. På brædder er det rillen der hedder not og modparten fer.
Altså, er en not det fræsede spor i akslen eller den halvmåneformede dims? Og hvad hedder modparten?
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Navneforvirring
«
Svar #1 Dato:
30, December 2014 - 23:00 »
Ganske som i træ
Noten er er i akslen og feren er den løse del
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Sophiante
Senior
Indlæg: 388
Sv: Navneforvirring
«
Svar #2 Dato:
31, December 2014 - 03:57 »
Ja, logisk.
Men så er navneforvirringen stadig total. På Google søgningen "svinghjul not" sælges ikke svinghjul, men woodruff key's benævnt som not.
Det er som om der simpelthen mangler en dansk betegnelse på denne lille vigtige motordel.
Logget
Uffe Kaagaard
Senior
Indlæg: 217
Sv: Navneforvirring
«
Svar #3 Dato:
31, December 2014 - 10:53 »
Nytårsforsæt:
Fra idag vil jeg kalde det en kile, som sidder i et kilespor
1. Installer
Woodruff-kilen
i krumtapakslens kilespor.
Kontrollér, at kilen sidder korrekt og parallelt med
akslens konus
(side 10.13)
2. Afmonter krumtapdrevet fra krumtapakslen, og
fjern forsigtigt
kilen fra kilesporet
. Se figur 8-49
(side 8.12)
http://www.kohlerengines.com/onlinecatalog/pdf/tp_2562_da.pdf
På norsk: Kile, som sidder i et kilespor
http://www.mopedportalen.com/forum/topic/100341-hvor-faar-jeg-kjoept-en-kile-til-svinghjulet/
http://webshop.toppfritid.no/verksted/Diverse1/Kile-for-impeller-Suzuki-09420-03002-Passer-Suzuki-DF4-5-6100870-p0000001875
thansen: Kile
http://www.thansen.dk/scooter-knallert-mc/knallert-og-scooterdele/suzuki/dm50/svinghjul/kile-for-svinghjul/n-2040385255/pn-2040408215/
Sanistål: Til fræsning af noter til Woodruff-kiler
https://www.sanistaal.com/da/produkter/format-woodruff-fraeser-2250/c-212991/2218667/woodruff-din850d-hsse-25,5x6,0mm.aspx
Med venlig hilsen og Godt Nytår
Uffe
«
Senest Redigeret: 31, December 2014 - 11:35 af Uffe Kaagaard
»
Logget
Med venlig hilsen
Uffe
Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?
Sophiante
Senior
Indlæg: 388
Sv: Navneforvirring
«
Svar #4 Dato:
31, December 2014 - 11:52 »
Tak Uffe, det var en grundig gennemgang.
Jeg giver ikke meget for Thansen - de bruger også ordet not, men når Sanistaal siger kile er det måske det nærmeste vi kommer den korrekte danske betegnelse.
Jeg bemærker dog, at de skriver "Woodruff kile" - bare for en sikkerheds skyld!
Efter dette vil jeg anvende ordet kile (og not om udfræsningen i akslen).
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Navneforvirring
«
Svar #5 Dato:
31, December 2014 - 14:33 »
Og husk så at federe laves af kilestål. Kilestål er stålstænger i standardiserede mål hvor man saver stykker af så de passer til længden af noten.
http://www.svejbaek.com/viewcontents.asp?p1=2802&p2=32343&p3=0&skiftnr=
I Maskin Ståbi i afsnittet om Elementer til fastgørelse kan standarden derom findes( min Ståbi 6. udgave 2.oplag 1981 er det på side 464)
Wodruf kilesystemet er nemmere produktionsteknisk at styre
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Navneforvirring
«
Svar #6 Dato:
01, Januar 2015 - 14:07 »
Det hedder på dansk en notkile. så vidt jeg husker var der en DS med denne betegnels. Jeg har også hørt folk bruge den forkerte betegnelse not, når de mente notkile.
Noten er selve sporet, som notkilen sidder i.
Logget
Jørgen Harbst
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Navneforvirring
«
Svar #7 Dato:
01, Januar 2015 - 16:09 »
Nej Harbst
En notkile er en rigtig kile. Den bruges til at fastgøre et hjul (skiver eller andet) til en aksel der ikke skal levere de rigtigt store kraftoverførselseffekter blandt andet til transportbånd .
I hjulet er der en notgang der ikke har en lige gennemføring, men er skrående fra den ene side til den anden. Når hjulet er monteret og placeret der hvor det skal være, slåes der en kile i notgangen i hjulet. Kilen vil så klemme mellem akslen og hjulet og spænde hjulet aksielt fast. Kilen kan være forsynet med en hage så man kan trække den ud med en anden kile, der slåes ind mellem hjulet og hagen.
Denne metode anvendes, der hvor man dels ikke lige ved, hvor et hjul(eller en skive) aksielt skal placeres og man eventuelt senere ønsker let at kunne demontere hjulet, for udskiftning eller reparation. Der er flere fordele ved dette. Man sparer at fræse en notgang i akslen, der kunne svække akslen (udmattelse). Fastgør hjulet på en simpel måde. Montagen er relativ let og temmelig holdbar og fremstillingen er ukompliceret.
Hvis man tager op til Dan Steel (valseværket i Frederiksværk), kan man se deres køleplan, hvorpå de valsede plader afkøles, der består af godt 4000 jernbane store hjul (700 mm Ø) på 120mm aksler der er monteret på denne måde.
En anden kilesamling som nok ikke anvendes mere, men som vor generation kender særdeles godt og som vi alle garanteret har bandet højt af og over, er cykelpedalarmens kilesamling til krakakslen på ældre cykler....det er en lykke for alle, at den koniske firkantsamling er blevet universiel idag
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Sophiante
Senior
Indlæg: 388
Sv: Navneforvirring
«
Svar #8 Dato:
01, Januar 2015 - 16:45 »
Jeg tager jeres indlæg til alvorlig efterretning, men lad mig lige komme med en lille hurtig statistik for sjov.
Et større antal danske hjemmesider, som sælger denne woodruff key til diverse motorer, anvender disse betegnelser:
Not: 13
Not/kile: 3
skivefeder: 1
woodruff kile: 1
stift: 1
(jeg kunne ikke finde ud af at lave tabulator-afstande og orkede ikke at lave en tabel)
En ganske uvidenskabelig undersøgelse, så kom ikke med utidige kommentarer!
Vi kan nok være enige om, at
not
er betegnelsen på en fræset spor. Ergo er det bemærkelsesværdigt, at størstedelen anvender denne betegnelse på det modsatte. Da de færreste har gennemgået en maskinmestereksamen (inkl. mig), hvordan mon denne forkerte betegnelse, som jeg selv har brugt, er opstået?
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Navneforvirring
«
Svar #9 Dato:
02, Januar 2015 - 14:56 »
Ganske på samme måde som med processen at nitte. Det som de fleste kalder en "nitte" hedder fagligt en nagle. Han stod ikke nittet til gulvet , men naglet og Jesus var naglet til korset. Vi anvender faktisk i dagligt sprog begge versioner...at nagle og at nitte... da vi læner os meget op af det tyske sprog kan vi finde det samme da de også har den dobbelt beskrivelse....nagel og niet
Men det er svært. For POP nitter er netop en fejloversættelse. På engelsk hedder en popnitte "POP Rivet" og Nitter hedder Rivets og processen hedder Riveting .
På fransk skal man også holde ørerne stive. Her hedder en nitte og en nagle rivet. At nitte hedder le rivet, men at nagle hedder clouer.
På svensk hedder nitte og nagle og at nitte...nit....men at nagle hedder att spika.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Kobbernagel
Senior
Indlæg: 191
Sv: Navneforvirring
«
Svar #10 Dato:
02, Januar 2015 - 15:38 »
Håber ikke, at jeg med mit efternavn dermed har trukket nitten..
Mvh.
Jakob Kobbernagel
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Navneforvirring
«
Svar #11 Dato:
02, Januar 2015 - 17:52 »
Nok ikke Jakob.
Nu kan man dele dit navn i to. Kobber er dansk og nagel er tysk. Så skulle man være korrekt skulle det enten være Kobbernagle eller Kupfernagel
Det er for øvrigt ret let at skifte navn det kan gøres her på PC'en
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Navneforvirring
Seneste Debatindlæg
Talforståelse
af
jj-
[02, Maj 2024 - 19:51]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Atomkraft no-go
af
E. Tranberg
[30, Maj 2023 - 09:14]
Google ads:
DR-Nyheder
Danske stafetter misser første OL-mulighed
Se billederne: Massive oversvømmelser rammer det sydlige Brasilien
Tesla sagsøger Tesla
Kirkeministeren: 'Vi kan hylde popstjerner og influencere, men vi er for dårlige til at hylde vores soldater'
Uvejr bremser USA's byggeri af mole ud for Gazas kyst
Korrespondent efter lokalvalg: Labour kan ånde lettet op
Tusindvis af israelere i ny protest mod deres regering
Parlamentsformand 'forfærdet' over angreb på tysk socialdemokrat
Tidsstraf koster for Magnussen igen, igen
Israel deltager ikke i Eurovision-åbningsceremoni
Pogacar viser tænder, men må nøjes med tredjeplads på 1. etape af Giro d'Italia
Londons borgmester vinder valg og får en tredje periode
Andreas Mogensen er kommet på kunstmuseum
Cyklon-fare ændrer rejsevejledning for Kenya
Tysk spidskandidat til Europa-Parlamentet overfaldet på gaden
Borgere hoppede i vandet for at redde amerikansk turist
Et spor genåbnet efter brændende bus spærrede E47
89 værelser på kollegie evakueret: Brandaltaner kan kollapse
Over 100 varmerekorder slået i Vietnam på én måned
Italien forbyder hvalpe-yoga
Nyt fra ing.dk
Kunne ikke sige nej: Nordic Waste satte hans pension på pause
1892: Poul la Cour: Sådan virker kratostaten
Kan det betale sig at eje sin egen teknologi som spiludvikler? Vi har spurgt tre af de store
Et mikroskopisk sort hul er det perfekte batteri
Kunne et nyt Big Bang opstå?
Gravemaskine når gennem bjerget på Nordic Waste – og nu skal der også sås græs
Det går godt, men manglende elnet kan bremse udrulning af store ellastbiler
Sådan blev Kristian selvforsynende med brugte færgebatterier
Regeringen varsler politisk løsning på Chromebook-sag inden sommer
Benzinbilen vil fortsat dominere de næste 10 år: ‘En møllesten om halsen’
Laboratorie-test: Vertikal vindmølle giver 200 procent højere effektivitet
Fiskeri med ulovlige motorer er »alvorligt«: Men minister undviger ét spørgsmål
Stribevis af fejl på fregatten Iver Huitfeldt før og under mission i Det Røde Hav
Synspunkt: Fakenews misfarver vores verdensbillede
Store digitale platforme er ved at ændre det danske arbejdsmarked - snart kan mange blive tvunget til at være selvstændige
Leder: Fiber er ikke løsningen på hurtigt bredbånd til alle
Software-fejl gav massivt nedbrud hos Statens IT: »Noget af det mest ubehagelige, jeg har oplevet«
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Er bøtten fra bedstefars sejlture?
Dubai vil bygge verdens største lufthavn: tre gange Heathrows kapacitet
Amerikansk klimaaktivist: Danmark løser ikke sit klimaproblem med vindmøller alene
De bløde og elastiske printede kredsløb kan tåle at blive vasket 50 gange
Elendigt samarbejde i EU om militærteknologi: Producerer 15 forskellige kampvogne
Fem gange større end Paris: Indien bygger verdens største kraftværk
Vesten bruger russisk teleteknologi i laservåben
Aldersgrænse for sociale medier rammer mur: Tvivl om juraen
Flere SMV’er rammes af ransomware: Forsikringer vil ikke betale løsesummen
Laservåben skal nedkæmpe droner og missiler til en brøkdel af prisen
Vigtige råstoffer gemmer sig under Indlandsisen: Nyt kort kan vise vejen
Hyperladning: Batteriudvikler løser et af elbilernes største problemer
Sirenerne hylede over hele landet: To Ingeniøren-ansatte fik dog intet varsel klokken 12
Paneldebat på V2 Security: Tving kommuner ud af techgiganters jerngreb
Jernbanebom går ikke ned: Toget sniger sig forbi med hylende horn, mens beboerne dirigerer trafikken
Trods ekstra 35 mia. kr. til Forsvaret: Lange udsigter til dansk luftforsvar
Efter falsk video af statsministeren: Deepfake-debatten indtog V2 Security
Sådan kan stormflodssikringen af København komme til at se ud
Nato-diplomat vil give nørderne mere magt: »Vi har en masse upålidelige komponenter i cyber-infrastrukturen«
NIS2, Netcompany-sagen og hacking i verdensklasse: V2 Security 24 er i gang
AI-veteran: Sådan navigerer danske virksomheder i junglen af nye AI-løsninger
Nyt tunnelrør slår motorvej over Limfjorden: »Samfundet står rigere tilbage«
Styrket luftforsvar og anti-ubådskapacitet: Ny aftale giver Forsvaret i alt 95 mia. kroner
Folkekirken: Store forskelle i biodiversitet på landets kirkegårde
Elektriske fly kan give ny næring til verdens lufttrafik
Kina slår rekord med effektiv dieselmotor: »udfordringer med storskalaproduktion«
Kommuner og rådgivere vil have kulegravet licensstop
Danmark misser klimamål for 2030: »Vi må ikke lette foden fra speederen«
Gaspanik i industrien afblæst: Nu er klimamål truet af andre forhindringer
Synspunkt: Genanvendelse kræver mere politisk handling nu
Estland plaget af GPS-jamming: Lukker flyrute til Finland
Algoritmer til kameraet bliver pilotens skarpe øje over det mørke hav