* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 392
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 193
I alt: 193

Forfatter Emne: Dårlig lydkvalitet - analog bilradio  (Læst 18660 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Dårlig lydkvalitet - analog bilradio
« Dato: 29, Juni 2012 - 10:46 »
Den seneste tid har jeg bemærket, at lydkvaliteten i min analoge bilradio (fra 1999) er forringet væsentligt.
Ved kørsel i Københavns vestegn lyder P1 ofte (områder med svagt signal?), som er mit favorit-program, som om lyden bliver hakket i små stykker med korte lydudfald.
Ved et TV ville man formentlig kalde tilsvarende billedforstyrrelser for pixeleret.
Hvad kan mon årsagen være?
Kan det måske være nødvendigt at købe en ny gadget - en DAB-forsats til radioen - eller noget andet?

Hilsen
HP
p

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Dårlig lydkvalitet - analog bilradio
« Svar #1 Dato: 29, Juni 2012 - 11:01 »
Der er vel alt for meget signal-støj.

Jeg har købt en gadget hernede i Sarajevo til 60 kr som kan sende indholdet af min mp3 afspiller (eller simpel memory stick) til min bilradio.

Systemet virker udmærket, undtagen når jeg kører bag en stor lastbil med metalskrot og inde i de snævre gader med høje huse tæt på kørebanen.

god sommer 
Ha en god dag

Mikael Boldt

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Dårlig lydkvalitet - analog bilradio
« Svar #2 Dato: 29, Juni 2012 - 13:51 »
Jeg har tidligere oplevet noget tilsvarende, men det gjaldt for alle stationer når man kom ud i yderområder for signalet.
Det skyldtes et defekt antennekabel ved stikket til radioen.

Faurbye

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 43
    • Vis profil
Sv: Dårlig lydkvalitet - analog bilradio
« Svar #3 Dato: 29, Juni 2012 - 19:51 »
Hvis ikke du finder fejl på antenne/antennekabel (bør du som efry anbefaler undersøge først), så kunne du overveje at anskaffe sådan en dims:

http://www.thansen.dk/product.asp?c=7158469080&n=-919362172&pn=-919359932

Disclaimer:
1) Jeg har ikke aktier eller interesse i lige præcis det firma, dimsen var bare tilfældigvis lige i næste uges reklame.
2) Jeg har ikke selv prøvet produktet og har derfor ingen mening om det er godt eller skidt. Jeg ved således heller ikke om den er værd at kaste 800 kr. efter  ;).
3) Jeg har ikke undersøgt om den findes billigere andre steder.

Lad os høre udfaldet...

 ;)
Jens

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Dårlig lydkvalitet - analog bilradio
« Svar #4 Dato: 01, Juli 2012 - 22:06 »
Mit bedste bud er det samme som efrys: antenneforbindelsen er dårlig et eller andet sted. Og de to oplagte muligheder er selve forbindelsen til radioen eller samlingen på taget, som formentlig er med gevind, så antennen kan afmonteres inden du kører ind i en vaskehal. Selv om du ikke bruger automatvask, er denne samling udsat for at ruste, hvilket giver dårligere forbindelse.
Mit næste (mindre sandsynlige, men ikke umulige) bud er at selve radioens tuner er blevet "træt" og har mindre forstærkning i forforstærkeren. Denne type fejl er dog blevet meget sjældnere siden alle radioers vitale dele nu om dage ligger i en chip.

"Dimsen" fra Thansen er en digital tuner, der monteres i forruden med en sugekop, og med en tilhørende antenne, der klæbes på selve ruden. Den virker sikkert, men er langt fra unik.
Nedenstående link viser et udvalg af DAB-tunere til bilbrug. Den billigste koster 598 kr. og er beregnet til skjult montering. Sikkert lidt mere besværlig end Thansens model, men også kønnere. Og den skal sikkert bruge den eksisterende (defekte?) antenne.
Jeg har ikke undersøgt de andre nærmere - men se selv, der er en del udvalg:

http://www.pricly.dk/Dab%20bilradio.html?gclid=CNr70_We-bACFSEjcgoddV0ySg

Du kunne dog sikkert få en helt ny radio til samme pris - hvis det ikke er antennen, de rer defekt!
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk