* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 392
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 189
I alt: 189

Forfatter Emne: E-motorvej  (Læst 36786 gange)

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
E-motorvej
« Dato: 13, Februar 2013 - 18:06 »


Så kommer e-motorvejen for el-cykler, og el-scootere:
http://www.bike-eu.com/Home/General/2013/1/1st-Electric-Freeway-for-e-Bikes--e-Scooters-1153416W/

Endnu er ikke mange el-cykler og el-scootere i Danmark, men derfor kunne vi godt indføre "e-motorveje" i Danmark og tillade almn. trædecykler (max 50 km/t) på el-motorvejene.

Det er da et flot skilt!
« Senest Redigeret: 13, Februar 2013 - 18:10 af JMA »

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: E-motorvej
« Svar #1 Dato: 07, Juni 2013 - 10:30 »
I vort land er el-cykler og el-scootere lovmæssigt reguleret til en motorydelse på max. 250 W og en max. hastighed på 25 km/h. Desuden er trædesensor påbudt.
Af disse grunde vil de nævnte E-motorveje formentlig ikke være så nødvendige i Danmark.
El-cykler og almindelige cykler bevæger sig på cykelstier mest med nogenlunde de samme hastigheder og giver derfor kun anledning til få konflikter.
Kun hurtig-cyklende "Racere" giver sommetider udtryk for vrede over cykel-novicers langsommelighed på de almindelige cykelstier.
Jeg har hørt argumentet for ikke at bruge cykelklokke at de vejer for meget og derfor ikke kan anvendes af "rigtige" cyklister.

HP
p

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: E-motorvej
« Svar #2 Dato: 10, Juni 2013 - 22:52 »
Jeg har 23 km til arbejde i meget bakket terrain og jeg gennemfører turen på min elcykel på 50 minutter, hvilket giver en gennemsnitshastighed på 27.6 km/timen.

Den hastighed opnås ved at træde i pedalerne, hvor man tydeligt kan mærke når motoren stopper med at trække.

På flad vej er det intet problem at holde 27-28km/t. Cyklen er en damemodel af mærke KOGA med 27 gear.

Den vejer 24 kg med motor og batteri(11 Ah 36V), men kan sagtens køres uden motor.Men hjælper man motoren og anvender den fornuftigt så kommer man længere. Fuld styrke op ad bakkerne og på laveste nedaf og på flad vej.

Op af Geels, Birkerød og Høvelte bakkerne sker det med en hastighed på 16-18 km/t og nedaf med 34-38km/timen ifølge cyklens speedometer

Jeg fylder 69 i næste uge og på de ti dage jeg har haft apparatet har jeg kørt over 500km og har sparet 444kr til benzin (13.5 km/l)

Jeg tror at elcyklen bliver utrolig almindelig til den slags kørsel som min for midaldrende og ældre til at modvirke bakker og modvind.

Jeg er godt svedt når jeg kommer frem, så det er også en god motion.

Elcyklerne kører hurtigere end man umiddelbart skulle tro. Det ses tydeligt op ad bakkerne hvor de fleste normale cyklister får baghjul og nedad køres der med nogenlunde samme hastigheder.

Bosch har lavet en 45km/t (400w)motor som de regner med at få godkendt i Tyskland til  l bakket terrain
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: E-motorvej
« Svar #3 Dato: 11, Juni 2013 - 21:38 »
Er det en "chiptunet" du har? Jeg troede ikke at elmotoren ydede noget tilskud over 25 km/time!
« Senest Redigeret: 11, Juni 2013 - 22:20 af John Larsson »

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: E-motorvej
« Svar #4 Dato: 11, Juni 2013 - 22:17 »
Chiptuning - det kunne vel lade sig gøre hvis man ved hvor i styreboksen man skal tune. Den danske lovgivning begrænser motorens effekt til 250 W og den må ikke kunne aflevere trækkraft over 25 km/h. Desuden kræves en trædesensor således at motoren kun tilføres strøm når der trædes i pedalerne.
I nogle andre europæiske lande er både max. trækkraft og -hastighed væsentlig højere og trædesensor er ikke påbudt. Det betyder, at man kan opnå god stigeevne og høj hastighed. På de fleste cykler er hastigheder op mod 80 km/h ikke behagelige - det føles direkte farligt efter min vurdering.
Med bedre batteriteknologi (højere energiindhold og lavere vægt) kan man imidlertid opnå meget større aktionsradius og det ser jeg meget frem til bliver tilgængeligt til rimelige priser.

HP
p

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: E-motorvej
« Svar #5 Dato: 12, Juni 2013 - 18:22 »
Det mærkelige ved min cykel er, at der er meget forskellige reaktioner fra motoren, alt efter hvilket trin af de fem mulige der anvendes. I trin 5 der giver den bedste hjælp op af bakker er der en meget klar grænse for hjælpen der stopper præcist ved 25,6km/t og det føles som en mur at at overstige den hastighed i det trin, hvilket ikke sker med trin 1 og 2 når man har fået fart på ned af en bakke. Her kan man ret ubesværet holde hastigheder på plus 30km/t ,når man rammer det plane område efter bakken.

Man kan få elcykler der er meget billigere end min, men der er en del problemer med disse.

De som jeg har kørt på som er billigere har langtfra den komfort den cykel jeg har valgt.

De fleste er heller  ikke egnede til pendling, fordi deres geartilbud er for ringe og deres hastighed derved bliver mere velegnede for svage personer der vil anvender dem til korte ture med begrænset  hastighed.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: E-motorvej
« Svar #6 Dato: 12, Juni 2013 - 21:15 »

Jeg fylder 69 i næste uge og på de ti dage jeg har haft apparatet har jeg kørt over 500km og har sparet 444kr til benzin (13.5 km/l)


Har du så lagt penge til side til et nyt batteri, når den tid kommer?  ;-)

Hvor mange km regner du med at kunne køre uden at skulle købe nyt batteri og hvad koster netop dit batteri?

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: E-motorvej
« Svar #7 Dato: 13, Juni 2013 - 13:28 »
Næh John det har jeg ikke, da det ikke er et problem(for mig).

For jeg antager at cyklerne med batterier falder i pris og bliver væsentligt bedre. Hvis et batteri til min model er for dyrt om ca. 4 år, der regnes for at være normal batterilevetid,  så køber jeg da en ny cykel med regenerering ved opbremsning og bakke nedkørsel  ;D

Jeg fjerner så tilfælde motoren fra den nuværende cykel og  ved at sætte et almindeligt forhjul på dyret og undlade vægten af batteriet, så har jeg en luxus racerdamecykel ;D

Bosch er forøvrigt i fuld gang med at at lave nye typer af battericykelmotorer med større kræfter og til større hastigheder. De er lidt for dyre idag, men de skal nok falde i pris.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: E-motorvej
« Svar #8 Dato: 17, Juli 2013 - 00:02 »
Så vidt jeg ved skal du forvente ca. 10.000 km af batteriet, eller 3 års levetid.
De fleste el-cykler, holder ikke i levetid over 20.000 km, uden store reparationer (ny motor mv). Så mere end et ekstra batteri, betaler sig ikke. Nogle når ikke at køre batteri 2 ud, før de må have ny cykel. Med lidt held, kan man måske få en der kan bruge det gamle batteri.

Sammenlignet med andre køretøjer, er el-cyklen ganske billigt. En knallert holder heller ikke mere end ca. 20.000 km. Dertil koster en knallert ca. 1000 kr. årligt i ansvarsforsikring - hvilket er mere, end der typisk bruges på et batteri til el-cyklen i forbrug. En knallert koster derudover i vedligehold ca. 50 øre til 1 krone per kilometer, afhængig af forhandleren og mærke. Og biler, er naturligvis også dyrere. Vil tro en el-cykel koster ca. 1 kr. per km. incl. reparationer, forsikring, batterier og afskrivning ved levetid på ca. 20.000 km. En knallert koster fra 2 kroner per kilometer - og en bil måske fra 4-5 kroner per km.

El-cyklens største problem, er at de er bygget til lette mennesker - vejer du 120 kg. og derover, må du nok se dig om efter et andet køretøj. Cyklen er kun beregnet som 1-person køretøj, og for kinesiske mærker, er det 75 kg. For europæiske, er det 90 - 100 kg. Dertil kommer, at der er afsat lidt til bagage. En tung person, bør under alle omstændigheder ikke "stå op" på pedalen, for at træde den i modvind, uden batteri. Så brækker pedalen af på de billige Kina modeller. El-cyklen er mere skrøbelig i pedalen, end de fleste ikke el-cykler, fordi at stangen ud til pedalen er længere - på grund af PAS detektoren. Trykkes ned på pedalen med stor tryk, vil stangen bøjes, og tandhjulet blive skæv, så kæden falder af. Så undlad at stå på pedalen, og lad i stedet motoren gøre arbejdet - eller kør langsommere. Det er sædet, som kan holde vægten. Pedalerne tåler ikke der trykkes for hårdt.
« Senest Redigeret: 17, Juli 2013 - 00:08 af JMA »

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: E-motorvej
« Svar #9 Dato: 26, August 2013 - 17:40 »
@ JMA

Du kan roligt stå op på pedalen på min cykel. da det er en standard Shimano Deora tre-tandhjulskrank magen til den, på min søns Moutainbike........ men jeg har endnu ikke haft brug for at stå op på pedalerne, jeg har også tilgode at afprøve det mindste fortandhjul ;D

Min cykel er godkendt til 130 kg ( person 110kg + 20kg baggage)

For mig er det motionen der trækker læsset.

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: E-motorvej
« Svar #10 Dato: 29, August 2013 - 08:21 »
HAR du selv en elcykel JensMAdsen?

Jeg har 3, heraf en Kalkhoff og en Yamaha med krankmotor og en kineser med navmotor.


 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk