* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 91
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 53
I alt: 53

Forfatter Emne: Artikel: Kaffe i betjeningspanel på fly  (Læst 5560 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Artikel: Kaffe i betjeningspanel på fly
« Dato: 13, September 2019 - 07:36 »
I denne artikel i Jyllands-posten kan man læse om, at spildt kaffe i cockpit'et fik et fly til at vende om:

https://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE11614596/spildt-kaffe-tvang-fly-til-at-vende-om-over-atlanterhavet/

Citat fra artiklen:
Citér
Det meste af den varme kaffe endte i pilotens eget skød, men en smule havnede også i hans kontrolpanel. Panelet begyndte hurtigt at blive varmt, og knapperne begyndte at smelte.

Jeg undrer mig dybt!

I al den tid hvor jeg selv har leget med strøm og kontakter og elektronik, har jeg kun oplevet at vand kan få tingene til at virke anderledes - eller slet ikke virke.
Jeg har endnu til gode at opleve knapper der smelter og røg og alt muligt som følge af at tingene blev våde.

Jeg forstår udmærket at et kredsløb kan stå af, hvis der løber strømme i de forkerte retninger på grund af vand, men ligefrem gå i brand?

Umiddelbart lyder det som en B-film, a' la 'Memoirs of an Invisible Man', hvor en medarbejder vælter sin kaffe ned i tastaturet, og forårsager et komplet sammenbrud af alle systemer i hele bygningen...

Og hvorfor er der ikke den mest simple beskyttelse mod vand i et betjeningspanel? Jeg mener, en ting er at alt stadigvæk vil sætte ud hvis cockpit'et blev fyldt halvt op med vand, men man må da være komplet idiot hvis man tror at der aldrig nogensinde vil blive spildt noget som helst et sted hvor folk regelmæssigt sidder og spiser og drikker kaffe?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Artikel: Kaffe i betjeningspanel på fly
« Svar #1 Dato: 13, September 2019 - 18:39 »
Citat fra: Mads Aggerholm
Og hvorfor er der ikke den mest simple beskyttelse mod vand i et betjeningspanel? Jeg mener, en ting er at alt stadigvæk vil sætte ud hvis cockpit'et blev fyldt halvt op med vand, men man må da være komplet idiot hvis man tror at der aldrig nogensinde vil blive spildt noget som helst et sted hvor folk regelmæssigt sidder og spiser og drikker kaffe?
Hvis sort kaffe  har ph=5?
-Så kan det muligvis være årsag til at der opstår fejlstrømme der kan resultere i brand?
Kaffe tager kun fornemmelsen af træthed og man behøver kun at være træt for at vælte en kop kaffe :(

Mvh jj

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Artikel: Kaffe i betjeningspanel på fly
« Svar #2 Dato: 16, September 2019 - 18:16 »
Jeg har aldrig målt pH i sort kaffe, men 5 er ikke umuligt.
Jeg kan dog konstatere, at pH 5 svarer til en ganske lav ledningsevne og dermed lave fejlstrømme - hvis piloten ikke har sat salt til sin kaffe i stedet for sukker!
Var det måske derfor han kom til at spilde den?  ;)

Så jeg deler grundlæggende Mads Aggerholms undren!
Hvis der nede i panelet under tasterne er placeret materiale, som enten forøger ledningsevnen voldsomt eller reagerer exotermt med vand er det en oplagt tåbelighed hos konstruktøren!
Var flyet af mærket Boeing?
Mvh. Morten Jødal

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Artikel: Kaffe i betjeningspanel på fly
« Svar #3 Dato: 16, September 2019 - 19:20 »
Ifølge AAIB_Bulletin_9-2019_Hi_Res.pdf
-har de valgt følgende løsning:
Citat fra: Safety actions
The operator changed their procedure to ensure that cup lids are provided for
flights on all routes and reminded cabin crew of the requirement to use them.
The operator also issued a flight crew notice reminding pilots to be careful
with liquids. The operator raised an action to source and supply appropriately
sized cups for the aircraft’s cup holders.

Mvh jj

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Artikel: Kaffe i betjeningspanel på fly
« Svar #4 Dato: 16, September 2019 - 21:17 »
Ja, det er fint og nyttit.
Men ændrer ikke ved Mads Aggerhols og min gundlæggende undren over, at en sjat kaffe i betjeningspanelet kan have SÅ voldsomme effekter!
Svigtende/forkerte reaktioner på betjening - ja.
Smeltede knapper? Det virker som sci-fi (eller ren fiktion)!
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Artikel: Kaffe i betjeningspanel på fly
« Svar #5 Dato: 23, September 2019 - 10:56 »
Mekanik tager ikke skade af kaffe og det gør elektonik normalt heller ikke, da det jeg har været i nærheden af, er funktionsvigtigt er lakeret. 
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk