* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 72
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 77
I alt: 77

Forfatter Emne: 2 x 12>220 inverter.  (Læst 10395 gange)

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
2 x 12>220 inverter.
« Dato: 16, September 2019 - 17:41 »
Jeg er så ..v træt af min gaskøl i camperingsvognen, at jeg vil lave teknologiskift. Jeg han lille 220V kompressor skab og 2 inverter 1000W samt 300W. 1000W bruger 1A, mens 300W 0,15A i hvile. 300W kan ikke starte køl. Spørgsmål er derfor; kan jeg starte med den stor og efter motoren er i gang skifte til den lille? Sådan helt råt, med et relæ uden noget med fasestyring og den slags eller hvad?

I øvrigt hvad er fase og nul på den slags?

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: 2 x 12>220 inverter.
« Svar #1 Dato: 17, September 2019 - 15:12 »

En simpel topolet generator ( som inverterens udgang er) har ikke noget som hedder fase og nul. 

Hvis den kan starte på din 1000 w inverter så hold det dog i gang på den. Byg så et system så inverteren frakobles de 12V når køleskabstermostaten slår fra.
Du finder nok ud af at du ikke har energi nok på campingvognsbatteriet til at drive et elektrisk kølestab.
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: 2 x 12>220 inverter.
« Svar #2 Dato: 23, September 2019 - 11:04 »
Hvad er dit reelle problem med dit campingkøleskab, For mit campingkøleskab kører på gas,12V og 230V.
Dit gaskøleskab må være tussegammelt, for siden jeg begyndte at campere (1978) har Elektrolux og deres udenlandske afdelinger kun leveret absorpsionskøleskabe med de tre nævnte muligheder.
Og det har de andre fabrikanter også gjort.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: 2 x 12>220 inverter.
« Svar #3 Dato: 23, September 2019 - 15:18 »
Se tråden om Chrismarks køleskab.
Så vil du se at han i et misforstået projekt har arbejdet intenst på at ødelægge gasfunktionen.
Jørgen Harbst

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: 2 x 12>220 inverter.
« Svar #4 Dato: 23, September 2019 - 18:09 »
Se tråden om Chrismarks køleskab.
  ::) Hvilken? Jeg har købt ny brænder og indsat filter, da der kommer skidt til dysen. Bedst var det dog og finde årsag til det skidt.
Jeg tænker på teknologiskift som andre gennemfører; koster penge, men har flere fordele. Højst sandsynligt er min brug af skabet hel gal, men har ikke læst brugs anvisning. Ved 35 C i vognen er der 20 C i køl og lidt frost. Læser jævnligt om bøvl med nye skabe. Min er 35 år.
I gamle dage havde vi lokum i gården og levede med det også i frostvejr.

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: 2 x 12>220 inverter.
« Svar #5 Dato: 27, September 2019 - 10:12 »
Køb en Honda(klon) generator, model helt lille, og et normalt 230 volt kompressorkøleskab.

Eller se til bådverdenen og byg noget med en 12 volt Danfoss kompressor, der er meget støjsvag.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: 2 x 12>220 inverter.
« Svar #6 Dato: 06, Oktober 2019 - 17:26 »
Det er billigere at købe en køleboks der kan køre på Gas-12V og 230 V

https://www.dba.dk/koeleboks-dometic-rc1700-egp/id-1059807077/

linket viser til en flot brugt køleboks til 1500 kr (nypris omkring 2000 kr.)

Denne type køleboks til 1800kr har jeg haft som ekstra kølemulighed i 30 år og den fungerer upåklageligt den dag idag og det gør fryseboksen også

https://www.dba.dk/koeleboks-electrolux--dome/id-1059533533/

Disse  forslag er i alle tilfælde billigere end end en Honda generator og et kompresorkøleskab  :)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: 2 x 12>220 inverter.
« Svar #7 Dato: 10, Oktober 2019 - 06:40 »
Køb en 12V KOMPRESSOR-køleboks.

Absorbtionsmodellerne bruger meget energi på at varme, og køler elendigt, når det er varmt.
Det sidste er måske mindre aktuelt i Danmark, hvor vi kun har to årstider, den grå og den grønne vinter, hvoraf den sidste er den værste, da vi ikke varmer husene op mellem oktober og april.
12V-delen på køleboksene er med peltierelementer, der heller ikke rigtig batter.

Jeg er yderst tilfreds med vores 12V kompressorkøleboks fra Harald Nyborg

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: 2 x 12>220 inverter.
« Svar #8 Dato: 10, Oktober 2019 - 16:43 »
Jamen har man plads til et billigt  kompressorkøleskab er det langt at foretrække. De mindste er normalt en del større end apsorptionsskabene.
Men til campingbrug er absorptionskøleskabene langt at foretrække frem for de peltierelement drevne
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: 2 x 12>220 inverter.
« Svar #9 Dato: 10, Oktober 2019 - 18:34 »
Tak for jeres svar og forslag. Nu har jeg en lille 40L 220V kompressor skab med frys, A---- samt de nævnte inverter der dog ikke er sinus. Denne køl bruger ca. 24W/T ca. 25% drift, mens den i CV-en bruger 110W 100% af tiden og intet reserve. Absorptions skabet klare fint ca. 15C under omgivelser og kan ikke mere. Det der A--- kan vel forbedres med nogle 10 cm. flamingoplader til A+(x10) 8). Plads har jeg nok af. Og som nogle fornuftig påpeger; hvis den kan ikke klare bilkørsel i det lange løb, standser man bare hos den nærmeste køl pusher og køber nyt til 1Kkr.
Husk nu på, at det skal virke off-grid.
Jeg har ca. 200Ah syre, men det der med opladninger er noget shit, derfor har jeg købt (hold fast) 12V 5Ah 30C li-po X 10. Vægt 4Kg. De kan lades op med 50A fra bilen på en time. Dertil 260W sol, når den er der. Grunden til 10 x li-po er, at jeg kan bruge dem til bred udvalg af boremaskiner, flyvemaskiner, både.....osv. Mens 1 x 50Ah til hvad? Dertil kan jeg hurtigt lave 24, 36, 48 ....120Volt. ;D
Har prøvet min kompr. skab fra bilen i 8 timer det giver 200Watt. + inverteren. Dvs. jeg har det jeg skal bruge, men er i tvivl om det praktiske, men det er vel bare prøve. Der er flere autocamper der kører på kompr. + inverter. Teknologi der ikke fandtes 30 år siden. ;)
« Senest Redigeret: 10, Oktober 2019 - 18:44 af chrismark »

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: 2 x 12>220 inverter.
« Svar #10 Dato: 10, Oktober 2019 - 23:10 »
Du skal have mere styr på energi og effektenhederne.  Køleskabet bruger ikke 24W/t. Det er noget vrøvl.
Det du mener er sikkert at det i middel angives at bruge 24 W. Derfor kan kompressoren i drift jo godt bruge ca. 200 W , hvis den under standardiserede betingelser kun kører ca. 1/4 af tiden.
For nu at blive vedeksemlet, som måske ikke passer helt på dit skab, så bruger en 200 w asynkron køleskabkompressor måske 1, 5 A ved 220 V i sinusform. Ved den kurveform invereren giver er det ikke godt at vide, hvor meget strøm den optager, men effekten bliver større da overtonerne genererer større tab.
Startstrømmen i den første brøkdel ad et sekund er flere gange så stor. Det er derfor den skal have 1000W inverteren for overhovedet at komme i gang. hvis du råt kobler over på en anden, ikke synkroniseret inverter, starter et nyt overgangsforløb, som ikke kan klares med en 300W inverter. 

Pas på med de lithium batterier. De er ekstremt farlige hvis der ikke er en kontrol mod over- eller underafladning.


Selv gamle absorbtionsskabe havde termostyring og bruger ikke fuld effekt konstant.
Hvis dit eksisterende skab køler dårligt på el, skyldes det sikkert for dårlig luftcirkulation på bagsiden eller tilstopning af køleribberne med støv.

For ordentlig funktion på gas skal du have renset "skorstenen" .Få nu det skab afmonteret , spiralen ud af kanalen og en passende flaskerenser nogle gange igennem. så er du også fri for at sod og rust falder ned i brænderen.




« Senest Redigeret: 11, Oktober 2019 - 09:06 af harbst »
Jørgen Harbst

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: 2 x 12>220 inverter.
« Svar #11 Dato: 19, Oktober 2019 - 23:34 »
Amerikansk (kinesisk) plug-and-playløsning, til at erstatte absorbtionskøl med kompressorkøling:

https://www.youtube.com/watch?v=Yte1V3CkDrw

Til varme installerer man så et kinesisk luftvarmende oliefyr https://www.youtube.com/playlist?list=PLne7MoW21Rk01DYGGfOqIbYt6H1ZFSFks


Links tilrettet, direkte youtube fungerer ikke
« Senest Redigeret: 23, Oktober 2019 - 16:05 af E. Tranberg »

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk