* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 240
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 212
I alt: 212

Forfatter Emne: Trekantede emner?  (Læst 8584 gange)

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Trekantede emner?
« Dato: 24, August 2009 - 18:02 »
Jeg skal lave nogle modeller, hvor jeg skal bruge trekantede emner. Det skal altså være stænger af noget stivt materiale, plast (akryl?), mæssing, kobber, aluminium eller anden metal. Jeg ved at man i byggemarkederne kan få trekantede lister i forskellige træsorter/dimensioner, men jag skal også bruge nogle modeller i andre materialer!

Hvor finder jeg et større udvalg af sådanne trekantede prismestænger?

Alle dimensioner, op til en 100 mm side af det trekantede tværsnit, er altså interessante!

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Trekantede emner?
« Svar #1 Dato: 24, August 2009 - 22:16 »
Tagrenderør og elektrikerrør kan formes i de mærkeligste former hvis man varmer dem op med en varmepistol  og trækker dem gennem en form.

Men hvor stift skal det være John?

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Trekantede emner?
« Svar #2 Dato: 01, September 2009 - 15:28 »
Tagrenderør og elektrikerrør kan formes i de mærkeligste former hvis man varmer dem op med en varmepistol  og trækker dem gennem en form.

Men hvor stift skal det være John?

Ret stive vil jeg sige, men det vigtigste er egentlig, at man kan lave pæne sammenføjninger i diverse vinkler. Jeg har overvejet aluminium, som jeg ikke har nogen erfaringer med på dette punkt. Man kan jo svejse alustænger sammen, men hvor nemt er det at slibe den synlige svejsesøm væk, hvis man fx har svejst en ligesidig trekant sammen?

Jeg vil overveje dit forslag med plastformning, men det kræver jo lidt arbejde med formen og emnerne skal jo stadig kunne sammenføjes på en pæn måde.

Jeg har overvejet at slibe stumper af trekantsemner og lime dem sammen. Sammenføjningsfladen vil være op til flere cm2 for de virkelige størrelser.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Trekantede emner?
« Svar #3 Dato: 01, September 2009 - 22:51 »
Hvis aluminium er under 5mm tykt  og fladerne under 30mm brede er det nok ret svært at slibe svejesømmen usynlig. Jævnfør alu cykler

Men hvis du mener, at aluminium er sagen, så snak med SAPA. De kan fremstille lige det profil du vil have. Jeg fik engang dem til at samarbejde om et ret specielt profil, som en skeløjet designer mente at det skulle være lykken, for det apparat jeg var ved at konstruere.

Da jeg ikke kunne garantere en større ordre, så fik jeg et prototype tilbud, hvor profilet, der kunne være inden for et areal på 30x70 mm, blev på 120 kr meteren, hvis det var et helt lukket profil(rør) og 80 kr. hvis det det havde en slids som et C profil, hvis jeg aftog 40 meter i 1986 !!!!

De lukkede profiler kræver to matricer derfor forskellen i pris.

.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Trekantede emner?
« Svar #4 Dato: 02, September 2009 - 12:52 »
Hvis aluminium er under 5mm tykt  og fladerne under 30mm brede er det nok ret svært at slibe svejesømmen usynlig. Jævnfør alu cykler

Jeg har opfattet det sådan at det er af styrkemæssige årsager, man lader svejsesømmen være som den er. Mine samlinger skal egentlig ikke bære noget som helst, andet end stængernes egen vægt!
Citér

Men hvis du mener, at aluminium er sagen, så snak med SAPA. De kan fremstille lige det profil du vil have. Jeg fik engang dem til at samarbejde om et ret specielt profil, som en skeløjet designer mente at det skulle være lykken, for det apparat jeg var ved at konstruere.

Da jeg ikke kunne garantere en større ordre, så fik jeg et prototype tilbud, hvor profilet, der kunne være inden for et areal på 30x70 mm, blev på 120 kr meteren, hvis det var et helt lukket profil(rør) og 80 kr. hvis det det havde en slids som et C profil, hvis jeg aftog 40 meter i 1986 !!!!

De lukkede profiler kræver to matricer derfor forskellen i pris.

.

Det lyder tiltalende for den endelige produktion! Nu skal jeg aller først i gang med nogle trekantede trælister fra Silvan. De er godt nok ikke ligesidigt trekantede, to sider i 90 graders vinkel og den tredje side buet, men til en første model er det godt nok!

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk