* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 392
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 182
I alt: 182

Forfatter Emne: Grænser for vedhæftninger til emails  (Læst 24215 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Grænser for vedhæftninger til emails
« Dato: 05, December 2012 - 09:08 »
Der sker meget i internettets verden, og selv den basale funktionalitet email udvikler sig!
Det er ikke mange år siden man fik en email afvist, hvis der var vedhæftet billeder på over ca. 2 Mb - lidt forskelligt hos de forskellige netværter, og svært at finde ud af, fordi det var modtagerens vært, der stod for afvisningen.
Sådan er det vel stadig - men grænserne har rykket sig betydeligt.
Først kunne jeg konstatere. at efterhånden alle accepterer op til 10 Mb - heldigt, efterhånden som den vanlige opløsning på et digitalt billede udvikler sig, så et enkelt billede nu svarer omtrent til den gamle grænse.
Men jeg har konstateret, at grænsen er rykket langt højere op på det sidste.
Vi har været i udlandet, og en af vore kontakter fra rejsen har netop sendt os en stor bunke billeder - 51 ialt, fordelt på 4 mails, som blev sendt i et knap 10 minutters interval fra nr. 1 til nr. 4.
Der var vedhæftet billeder, så de respektive mails med vedhæftning fyldte hhv. 30 - 32 - 21 og 19 Mb. Og de nåede vel at mærke alle frem.
Hvad der er ekstra mærkeligt opdagede jeg siden, da jeg tjekkede min backup.
Jeg har indstillet min mailkonto til automatisk at videresende alt til en gmail-konto, som jeg ikke normalt sender fra, men som er praktisk at have på rejse, og som derudover fungerer som ekstra sikkerhed: 3-4 gange har jeg fundet en meddelelse her efter enten at have slettet eller fejlarkiveret den på min egen PC.
Men den skal naturligvis tilses regelmæssigt.
Nå, men i dette tilfælde er det mærkelige, at mail nr. 1 og 4 ligger i gmail, nr. 2 og 3 ikke!
Betyder det mon, at Google har en grænse på netop 30 Mb og derudover har lagt en tidslås ind? De tre første mails er alle sendt, så der er angivet samme klokkeslæt på minutbasis, den næste 6 minutter senere. Det kunne passe med, at nr. 2 blev blokeret pga størrelse, nr. 3 fordi den kom for hurtigt efter fra samme afsender og med en stor vedhæftning - men jeg ved det ikke.
For god ordens skyld: De to manglende mails på gmail er IKKE røget i spammappen, som ellers sorterer forbløffende godt - jeg har lige gennemset og tømt den.
Har I andre viden om eller erfaringer med grænser for vedhæftning?
Mvh. Morten Jødal

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Grænser for vedhæftninger til emails
« Svar #1 Dato: 05, December 2012 - 12:02 »
Mht Gmail :
"Med Gmail kan du sende og modtage meddelelser på op til 25 MB."

Hos TDC er det vist 50 MB

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Grænser for vedhæftninger til emails
« Svar #2 Dato: 05, December 2012 - 13:03 »
Ja det er fint - men det forklarer ikke helt, at den første mail med 30 MB vedhæftning nåede frem, og nr. 3 med 22 MB til gengæld ikke!
Da overskriften på de fire mails ikke var helt den samme, er jeg sikker på identiteterne.
Mvh. Morten Jødal

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Grænser for vedhæftninger til emails
« Svar #3 Dato: 05, December 2012 - 13:43 »
Hvis det er i dag du har oplevet problemet, så prøv at tjek igen om en uges tid. Jeg har ofte oplevet at store emails hænger i overførslen for så enten at ende med at nå frem eller resultere i en fejlmeddelelse - men det kan godt tage et par dage før afsender eller modtager bliver enig med sig selv om at det ikke duer.

- og så er det ikke særlig god email-skik at vedhæfte store filer (men det kan du jo ikke gøre for i dette tilfælde). Jeg er blevet fast tilhænger af dropbox og anvendelse af den "public" folder man automatisk får på den foranledning.

 
vh.
Claus

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Grænser for vedhæftninger til emails
« Svar #4 Dato: 05, December 2012 - 14:52 »
- og så er det ikke særlig god email-skik at vedhæfte store filer (men det kan du jo ikke gøre for i dette tilfælde).

Jeg bruger også dropbox - men det er altså ikke alle der er lige glade for den løsning.
Jeg har også prøvet at lægge store filer som Google docs eller på Picasa, men har flere gange oplevet at de personer jeg udtrykkeligt har givet adgang ikke kan finde ud af det alligevel.

I stedet sender jeg til modtagere i den kategori en advarselsmail: Om ikke så længe kommer der en stor fil! Og det har folk været glade for.

Udviklingen skyldes vel også, at vi efterhånden allesammen har bredbånd. Jeg husker for flere år siden da jeg endnu var afhængig af et 56k telefonmodem i mit sommerhus, at det var en rædsom oplevelse at modtage en mail med en vedhæftet "lille" powerpoint, som var en sjov, men ret ligegyldig ting, som afsenderen bare ville rundsende til vennerne. Den var på 2 MB - og det tog lang tid!
Jeg løste resten af tiden med dette modem problemet ved at læse webmail i stedet for at hente filerne ned, når jeg var i sommerhus.
Nu har jeg mobilt bredbånd, og selv om forbindelsen - og dermed hastigheden - ikke er alt for god i området, tager det alligevel kun nogle sekunder at hente en sådan mail
Mvh. Morten Jødal

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Grænser for vedhæftninger til emails
« Svar #5 Dato: 15, December 2012 - 10:44 »
Jeg glemte i mit forrige svar at reklamere for filemail.com. som jeg ellers er gået over til fremfor at sende advarselsmail i forvejen. Det er den perfekte løsning, når man lejlighedsvis skal sende store filer til personer, der ikke er nørder.
Afsenderen uploader filen, giver besked om hvor længe den må ligge og hvem der kan læse den, samt skriver en følgemail.
Modtageren følger linket i følgemailen til filemail.com og downloader filen. Der skal intet installeres på computerne - hverken hos afsender eller modtager, og det er den store fordel for ikke-nørder!
Efter nogle dage slettes filen automatisk på serveren.
Kun en enkelt gang har jeg måttet gensende, fordi modtageren ikke tjekkede sin mail tit nok ...
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Grænser for vedhæftninger til emails
« Svar #6 Dato: 15, December 2012 - 13:13 »
Hos domaindirect kan man for meget små penge få et webhotel med mailkonto. De første 500Mb er endda gratis for tiden. Tidligere kunne man oprette 1000mB gratis. Det kun derfor kun  de 45 kr /år for registrering af eget domænenavn hos dk hostmaster.

Det bedste og specielle ved domaindirect er at hele webhotellet kan bruges til maikasse uden størrelsesgrænse på de enkelte mail.

Jeg har testet med en mail med  vedhæftet fil på 600MB . Det gik fint bortset fra at den tager sin tid, især at sende.   
Jørgen Harbst

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Grænser for vedhæftninger til emails
« Svar #7 Dato: 15, December 2012 - 14:58 »
Jeg brugte også filemail.com før i tiden, men nu bruger jeg kun dropbox. Det skyldes at den gratis version af filemail.com kun lader filerne ligge i 3 dage(?) foruden at upload af billederne er mere fejlsikret med dropbox. I dropbox skal man bare lægge de filerne man vil dele i "public" folderen og derefter kan man højreklikke på filen og få downloadlinket til filen som andre skal kunne downloade. Derefter kan filerne ligge der lige så længe som man nu har lyst til (og man er ikke begrænset af filemails max størrelse for filer + reklamer). 

- og faktisk har dropbox netop lanceret et ny og smartere feature for deling af hele mapper med flere filer - hvilket kun gør det endnu lettere at dele en masse billeder med andre.

vh.
Claus

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Grænser for vedhæftninger til emails
« Svar #8 Dato: 15, December 2012 - 15:54 »
Du bringer diskutionen på afveje.
Dropbox er ikke mail.

Der findes da et væld af muligheder for at overføre data. Men her drejer det sig om vedhæftede filer til mail.
Jørgen Harbst

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Grænser for vedhæftninger til emails
« Svar #9 Dato: 16, December 2012 - 01:35 »
Det er ikke at bringe diskutionen på afveje. Det har aldrig været god skik at vedhæfte store filer til emails.

I nutidens herligheder af gratis cloud-software er der derimod masser af forskellige muligheder for at dele større datamængder med andre og det er relevant at debattere under overskriften.

Når man bruger dropbox til at dele filer via public-link i en email - ja, så er det rent faktisk fildeling via email og deraf relevant for dette indlæg.

 

vh.
Claus

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Grænser for vedhæftninger til emails
« Svar #10 Dato: 16, December 2012 - 10:17 »
Jeg synes ikke rigtig at jeg har haft et problem med store datamængder, andet end når det drejer sig om billeder i større antal. Jeg nægter at bruge løsninger, hvor man pålægger brugeren at installere særlige programmer, og i særdeleshed programmer som optager plads i hukommelsen, når de ikke anvendes! Jeg finder det nærmest ubehøvlet at tvinge modtageren til at installere fx. Dropbox! Der findes jo pæne løsninger som Googles Webalbum, hvor man ganske gratis kan lagre 1 GB på hver konto! Det koster i upload én gang og brugeren/modtageren kan selv afgøre hvilke thumbnails han vil hente

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Grænser for vedhæftninger til emails
« Svar #11 Dato: 16, December 2012 - 11:44 »
Man skal ikke tvinge nogen til at installere dropbox eller andet for at dele filer med dropbox. Man lægger sine filer i en delt folder og får derefter et link som man kan distribuere til dem der skal have adgang til filerne. Når de klikker på linket sker der en alm. hentning af en fil fra internettet.

vh.
Claus

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Grænser for vedhæftninger til emails
« Svar #12 Dato: 16, December 2012 - 11:53 »
Ja, mit oprindelige spørgsmål var mest lidt funderinger over, hvordan grænserne for det tilladte har ændret sig på få år - og så er der åbenbart delte meninger om, hvad der er "god skik". Det er da fint nok at diskutere dette i samme tråd.
Jeg nægter at bruge løsninger, hvor man pålægger brugeren at installere særlige programmer, og i særdeleshed programmer som optager plads i hukommelsen, når de ikke anvendes! Jeg finder det nærmest ubehøvlet at tvinge modtageren til at installere fx. Dropbox!
Jeg vil ikke udtrykke mig lige så voldsomt - og bruger som nævnt Dropbox (jeg er oprettet som bruger og har programmet installeret), men er ellers nærmest på linie med John. Jeg har også dårlige erfaringer med løsninger der kræver installation af programmer hos modtageren.

Der findes jo pæne løsninger som Googles Webalbum
Ja, men det er ikke altid mine store filer må være helt offentlige. Og jeg har blandede erfaringer med at dele via Picasa eller Google Docs.
Filemail sender en pæn mail, der oplyser hvem afsenderen er, og jeg skriver en besked, der tydeligt viser at det faktisk er mig og ikke en "phisher", så jeg har endnu ikke været ude for folk der nægtede at benytte linket. Som nævnt en enkelt gang en der ikke nåede det, men fik filen gensendt.

Så det er da dejligt at der er et bredt udvalg af muligheder!

Mht. det "upassende"  i at vedhæfte store filer, er jeg spændt på om pendulet er ved at svinge tilbage? For 5 år siden var det afgjort upassende, senest har jeg nærmest set det som et ikke-problem - men nu har jeg fået en smartphone med begrænset datamængde pr. måned i abonnementet. Så måske igen?
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Grænser for vedhæftninger til emails
« Svar #13 Dato: 16, December 2012 - 13:55 »
Man skal ikke tvinge nogen til at installere dropbox eller andet for at dele filer med dropbox. Man lægger sine filer i en delt folder og får derefter et link som man kan distribuere til dem der skal have adgang til filerne. Når de klikker på linket sker der en alm. hentning af en fil fra internettet.

Det er der vist ikke alle brugere af Dropbox der har forstået! Jeg skulle hjælpe en ældre ven af familien for et par år siden. En ny svigersøn havde sendt hende nogle billeder som var lagt i "boxen". De kunne ikke bare hentes, uden at man installerede ting og sager. Det blev så prøvet, hvorefter den ikke helt nye men velfungerende XP-computer gik helt i stå og måtte omstartes den hårde vej!

j_skib

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Sv: Grænser for vedhæftninger til emails
« Svar #14 Dato: 16, December 2012 - 14:20 »
Tak for henvisningen til Filemail.com. Funktionen har jeg af og til savnet, den virker jo perfekt.

//Jørgen


 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk