* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 131
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 41
I alt: 41

Forfatter Emne: Størrelse på favicon?  (Læst 6539 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Størrelse på favicon?
« Dato: 29, November 2008 - 00:43 »
Efter i årevis "kun" at have været webmaster på hjemmesider, hvis opbygning er lavet af andre, har jeg fornylig fået en foreningshjemmeside på nettet - skrevet fra grunden af mig selv.
Starten var en simpel HTML-kode. Men nu begynder jeg naturligvis at tilføje finesser, og lige nu er jeg nået til et favicon. Jeg kan godt finde ud af at lave en ikonfil, men jeg er i tvivl om størrelsen. 16*16  pixels? Eller evt. 32*32? Mit bedagede HTML-kursus skriver 16*16, men jeg synes en hel del af de andre hjemmesideikoner ser ud til at have en del flere detaljer med, end der kan opnås med den størrelse. Er standarden skiftet?
Mvh. Morten Jødal

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Størrelse på favicon?
« Svar #1 Dato: 29, November 2008 - 08:44 »
jeg foretrækker at lave favicons i 32*32 og de virker på mine browsere: firefox og ie7.

I teorien kan du lave dine favicon'er lige så store du har lyst for browseren scalerer dem alligevel ned til 16*16.

Favicon'et på denne hjemmeside er dog kun 16*16 men det er fordi SMF anbefaler det, og med kun 2 farver kunne jeg lave det skarpere defineret.

og endelig fylder et 32*32 fire gange så meget som et 16*16

Når du programmere din hjemmeside så husk at fortælle de besøgende browsere hvor favicon'et er

Kode: [Vælg]
<link rel="shortcut icon" href="/favicon.ico" type="image/x-icon" />
god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk