* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 132
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 116
I alt: 116

Forfatter Emne: Kode til trådløst netværk  (Læst 14638 gange)

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Kode til trådløst netværk
« Dato: 12, November 2011 - 09:55 »
Jeg har foræret en bærbar PC til min kone og nu skal den lære at "se" mit hjemmenetværk.

I forvejen har jeg en anden PC på netværket, men jeg har glemt koden som jeg i sin tid har programmeret senderen med.

Tilsyneladende kan jeg ikke noget sted gå ind og se koden, er det sandt? Skal man virkelig starte helt forfra?

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Kode til trådløst netværk
« Svar #1 Dato: 12, November 2011 - 10:24 »
Jeg har foræret en bærbar PC til min kone og nu skal den lære at "se" mit hjemmenetværk.

I forvejen har jeg en anden PC på netværket, men jeg har glemt koden som jeg i sin tid har programmeret senderen med.

Tilsyneladende kan jeg ikke noget sted gå ind og se koden, er det sandt? Skal man virkelig starte helt forfra?

Det er vist ret bøvlet, men svjh er det afhængig af router og styresystem. Jeg har haft problemet for et par år siden og der tror jeg at jeg startede forfra!

Leeberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 171
    • Vis profil
Sv: Kode til trådløst netværk
« Svar #2 Dato: 12, November 2011 - 10:36 »
I forvejen har jeg en anden PC på netværket, men jeg har glemt koden som jeg i sin tid har programmeret senderen med.

Tilsyneladende kan jeg ikke noget sted gå ind og se koden, er det sandt? Skal man virkelig starte helt forfra?

Ud fra det du skriver, lyder det til at du rimeligt nemt kan slutte den nye PC til netværket uden at skulle starte forfra.

Denne forklaring er baseret på Windows 7 DK, men løsningen på XP og Vista minder så meget om det at man bør kunne gætte sig frem til de tilsvarende menuer.

På den PC du allerede har på netværket, går du ind i: "Kontrolpanel\Netværk og internet\Administration af trådløse netværk", højreklik på det netværk du bruger og vælg egenskaber (alternativt klik på netværksikonet nede i højre hjørne ved uret og højreklik på det netværk du er forbundet til og vælg egenskaber).
Vælg fanen sikkerhed, og sæt flueben i "vis nøgle" og du kan se koden i "sikkerhedsnøgle til netværk".

Hvis netværket er sat til at være "skjult", skal du også notere netværkets SSID (i fanen "forbindelse"), og noter "sikkerhedstype" og krypteringstype" i fanen sikkerhed (når du nu er igang).
Brug disse indstilinger på den anden PC du ønsker på netværket.
Håber det kan løse dit problem.
« Senest Redigeret: 12, November 2011 - 11:08 af Leeberg »
Med venlig hilsen
Casper Leeberg

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Kode til trådløst netværk
« Svar #3 Dato: 12, November 2011 - 14:27 »
Leebergs løsning kendte jeg ikke, men den lyder smart.
Jeg har selv haft problemet en enkelt gang og begyndte forfra - hvad der dog kun tog ca. 10 minutter med den CD. der fulgte med routeren.
Min nuværende router blev solgt med en etiket til at klæbe på, og med felter til at skrive netværksnavn og adgangskode. Det har mine børnebørn været glade for! De møder naturligvis op på besøg med hver sin PC, der er mere avanceret end min.
I private netværk betyder den løsning, at man kun skal bekymre sig om nyopsætning efter indbrud - tilfældige forbipasserende kan ikke misbruge netværket, da de ikke har adgang til routeren.
Mvh. Morten Jødal

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Kode til trådløst netværk
« Svar #4 Dato: 13, November 2011 - 21:08 »
Tak for din beskrivelse Leeberg.

Det gik nu ikke helt sådan, jeg kunne ikke finde stedet hvor sikkerhednøglen skulle kunne ses. Hele sagen forvirredes af, at jeg i forvejen har vanskeligt ved at kommunikere med routeren samt at mine PC'ere er en uskøn blanding af OS - min stationære gode gamle XP, min ene notebook Linus, børneværelsets halvt defekte bærbare Vista (gud hjælpe mig, men den er god til 7-kabalen!) samt konens nye Windows 7, som er ukendt for mig.
Desuden løb jeg sur i password til routeren og password til netværket, samt alle de forskellige krypterings-typer. Jeg arbejder med PC hver dag, men når det drejer sig om netværks-indstillinger er jeg ingen nørd.

På et tidspunkt kunne ingen af dem se netværket. Så startede jeg med at sende uden kryptering for overhovedet at konstatere om der var "hul" igennem.
Efter reset af routeren og en masse arbejde er status nu det, at jeg har genoprettet kryptering, skiftet adgangskode så nu kan (hun) igen fra sengen bestille nye sko på den nye windows 7.

Så er roen i det lille hjem genoprettet.

Men det var trods alt en hjælp at høre andres ideer - tak!

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk