* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 128
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 115
I alt: 115

Forfatter Emne: TV-lyddæmper?  (Læst 16812 gange)

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
TV-lyddæmper?
« Dato: 14, December 2011 - 21:32 »
Det bliver værre med fjernsynskanalernes skruen op for lyden! Før var det kun TV2 der skruede på deres egen lydvolumenknap når der kom reklamer, men i den senere tid har DR ifølge min mening virkelig fundet ud af hvordan man laver det uvæsen, også i den grad! De bruger det bare til deres egne "reklamer", "forskræp" hedder det vist!

Der burde været en lov eller international "konvention" mod den slags!

Så længe man ikke kan finde ud af at man skal holde fingrene for den slags manipuleren, må der kunne opfindes et lille apparat, som kan holde lydniveauet konstant! Hvis elektroniknørderne ikke straks går i gang med at udvikle et produkt her, så skal jeg nok selv klare det, måske lidt lavteknologisk, med en akrylplade hængende foran højttaleren, som via vægtstænger og lodder kan vippe på volumenstyringen på remoten!  ;-)

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: TV-lyddæmper?
« Svar #1 Dato: 14, December 2011 - 22:13 »
Du har ret John. Efter at næsten al lyd er blevet digitalt (og opreklameret som bedre kvalitet), så er det blevet nemt at komprimere lyden så dynamikområdet er næsten nul. Derved bliver det gennemsnitlige niveau meget højere uden at spidserne overskrider normerne.

Det er det samme på alle lokalradiokanalerne på FM.

Den med akrylpladen og vægtstængerne - mon ikke Storm P allerede har lavet den?

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: TV-lyddæmper?
« Svar #2 Dato: 14, December 2011 - 22:40 »
Enig!!!!

Det er en absolut uskik, men desværre ikke begrænset til digital-TV, analogt er lige så slemt.

Vi er mange der drømmer om en løsning her, men da den højere lydstyrke ikke overskrider normerne (den bliver bare komprimeret som Sophiante skriver) er det ikke spor let.

MvH,

Bent.

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: TV-lyddæmper?
« Svar #3 Dato: 15, December 2011 - 08:03 »
På Politiken.dk kunne man i 2009 læse: Lydtrick i tv-reklamer fupper øret :

"Der er nogle tekniske omstændigheder omkring, hvordan man pakker lyden, der kan give en lille forskel i, hvordan det lyder, men det er samme decibel, det udsendes med. Og det er præcis her, nøglen ligger til at forstå, hvorfor tv-seeren ofte ser sig nødsaget til at skrue ned, mens der er reklamer.

Reklameproducenterne sørger nemlig for at udnytte lyden mest muligt inden for de rammer, som tv-kanalerne opstiller.

Man fjerner dynamikken og presser lyden, så lydstyrken hele tiden ligger omkring det maksimale lydniveau. Det betyder, at lydstyrken ikke går op og ned som i normale programmer, men at alle lyde ligger på et højt niveau målt i decibel."


Og her findes måske en del af forklaringen på klagerne til DR over mumlende skuespillere i drama-serierne.

Den sidste del af forklaringen er at jeg er blevet næsten døv, så konen og jeg nu slås om remoten - ikke for at skifte kanal, men for at skrue op elle ned for lyden. (vi er nemlig enige om at mutelyden i reklameblokkene.)

God debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: TV-lyddæmper?
« Svar #4 Dato: 15, December 2011 - 11:23 »
Absolut enig - og fænomenet er utroligt irriterende og provokerende. På mig virker den slags sådan, at reklamen (uanset arten) kommer til at virke negativt i forhold til budskabet.
Heldigvis har de fleste fjernbetjeninger en mute-knap. Den bruger jeg flittigt. >:(
Og det var vel ikke annoncørernes hensigt?

HP
Rolig nu!
p

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: TV-lyddæmper?
« Svar #5 Dato: 15, December 2011 - 11:51 »
Der er flere måder at undgå reklamer på - se f.eks. her (og det er fra 2005) http://www.hardwareonline.dk/traad.aspx?tid=296782&fid=23

- men det kræver at man på forhånd ved hvilke programmer man vil se og sætter hd-recorder/mediacenter til at optage programmet fra starten af programmet og selv venter 20-30 minutter med at begynde at se det.

Så forberedt er jeg desværre ikke selv når jeg skal se TV - til gengæld har jeg det med at skifte kanal når der er reklamer, hvilket bevirker at jeg ofte ser programmerne i små bidder og selv skal stykke dem sammen (hurra for genudsendelser ;o)

vh.
Claus

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: TV-lyddæmper?
« Svar #6 Dato: 15, December 2011 - 17:34 »
Jeg har engang iet elektronikblad set en smart konstruktion.
Den baserede sig på at stationene har et lille fast logo i hjørnet af billedet, undtagen ved reklamer. Ved at detektere logoet, kan man så skippe reklamerne . Enten lyden eller pausere optageren automatisk.
Jeg vil ikke betale for at modtage en station, som belemrer med reklamer midt i ptogrammerne.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: TV-lyddæmper?
« Svar #7 Dato: 15, December 2011 - 19:08 »
Jeg vil heller ikke betale for reklamer i udsendelserne!
Og mange af dem speakes med en kælen kvindestemme, som giver mig brækfornemmelser!

Da TV3 endnu var nyt, var jeg medlem af en antenneforening, hvis princip var "kun 1 TV-pakke - den store" - hvis pris og indhold medlemmerne så stemte om en gang imellem.
I den periode så jeg lidt TV3, deriblandt en sen aften en forøvrigt rædselsfuld Dracula-film, som blev afbrudt af reklamer, deriblandt for "Bamseline skyllemiddel", der blev præsenteret med kælen stemme, lige som vampyren skulle til at sætte tænderne i heltinden!  ::)
Jeg har afskyet mærket lige siden ...  ;D

Reklamefolkene er blevet dygtigere til at sortere reklamerne, så de passer med programindholdet, men den kælne stemme og den høje lydstyrke dyrker de stadig, så jeg er sikker på den virker  ???

Problemet er simpelthen, at alle der endnu har ytret sig i denne tråd, er for gamle og for højtuddannede til at være reklamemålgruppe.
Læg mærke til, at alle reklamer retter sig mod unge mennesker - max 35, med små børn og et ret nyetableret hjem, samt med et umætteligt TV-behov (nu kan du få den STORE TV-pakke for KUN ...).
Derfor tror jeg desværre ikke der er udsigt til forbedringer, så hvis det bliver for slemt, må vi fortsat ty til tekniske løsninger - hvoraf den enkleste jo er et tryk på fjernbetjeningen  ;)

Det værste er dog, at alle reklamekanalerne jo retter progamindholdet mod den tredjedel af befolkningen, der er målgruppe for reklamerne - vi andre er uinteressante!
Mvh. Morten Jødal

Leeberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 171
    • Vis profil
Sv: TV-lyddæmper?
« Svar #8 Dato: 16, December 2011 - 11:02 »
Problemet er simpelthen, at alle der endnu har ytret sig i denne tråd, er for gamle og for højtuddannede til at være reklamemålgruppe.
Læg mærke til, at alle reklamer retter sig mod unge mennesker - max 35, med små børn og et ret nyetableret hjem, samt med et umætteligt TV-behov (nu kan du få den STORE TV-pakke for KUN ...).
Derfor tror jeg desværre ikke der er udsigt til forbedringer, så hvis det bliver for slemt, må vi fortsat ty til tekniske løsninger - hvoraf den enkleste jo er et tryk på fjernbetjeningen  ;)

Det værste er dog, at alle reklamekanalerne jo retter progamindholdet mod den tredjedel af befolkningen, der er målgruppe for reklamerne - vi andre er uinteressante!

Jeg er i målgruppen for mange af disse reklamer, og jeg væmmes ligeså meget som jer andre. Især den øget volume irriterer mig, men har lagt mærke til det også ofte sker på DR K i speaken mellem programmer.
Jeg er indtil videre kommet frem til at jeg ikke gider betale for TV2, det jeg går glip af der, kan ses på de gratis svenske kanaler (TV4 og Viasat6). ;)
Med venlig hilsen
Casper Leeberg

Alex

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 51
    • Vis profil
Sv: TV-lyddæmper?
« Svar #9 Dato: 01, September 2012 - 13:22 »
Jeg er ikke helt sikker på at DR er skyldige. I hvertfald ikke i den grad jeg oplever det.
Jeg benytter en surroundforstærker til det meste tv-kiggeri og dér er der virkelig forskel på lydniveauet, både fra én udsendelse og til en anden og til indslagene imellem udsendelserne.
Men det ligger delvist i lydformatet der bliver udsendt. Modtager jeg et signal i 5.1, er lyden betydelig mere dæmpet end i stereo. Og det har noget med måden lyden er lavet og komprimeret på, når signalet er det ene eller det andet.
Der står faktisk noget om det i min manual til forstærkeren - at "lydsignalet vil virke betydelig højere ved stereo, fremfor surround".

For at forklare hvordan jeg oplever det, er det sådan at hvis jeg lytter til noget der er i stereo, f.eks en debat, kommer lyden næsten kun fra centerhøjttaleren, hvorimod er det en debat i 5.1, får jeg det brede lydbillede - og dermed et meget mere behageligt og dæmpet lydbillede.

Da mange moderne fjernsyn har tricks til at manipulere med surround lyd til kun to højttalere, må de dermed også på en eller anden måde kunne tolke at signalet er surround. Ergo kan det måske hjælpe at lege lidt med fjernsynets lydindstillinger.

Hvad angår TV2 & TV3, er jeg så priviligeret at jeg ikke gider at se deres lort, men jeg jeg er udmærket klar over at de manipulerer med signalet i reklamer. Hvis man har forvildet sig ind på en film eller lignende og er faldet i søvn, vågner man i hvertfald når der er reklamer!

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk