* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 128
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 113
I alt: 113

Forfatter Emne: Lapis?  (Læst 43198 gange)

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Lapis?
« Dato: 16, December 2011 - 09:25 »
Før kunne man købe lapis (sølvnitrat) på apotekerne. Det er det mest effektive middel mod fx vorter e. l., men nu har apotekerne ikke lapis mere (de ved heller ikke hvorfor de ikke har det!), men tilbyder noget væskeform, som dels ikke virker ret godt, og som er h-s besvæligt at bruge, da det flyder ud over langt mere end en lille vorte!

Hvorfor har har de ikke lapis mere og hvor kan man eller købe det? Tidligere købte man en lille "pen", hvor et lille lapisstift var fæstnet via noget der lignede et stykke ventilgummi.

Leeberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 171
    • Vis profil
Sv: Lapis?
« Svar #1 Dato: 16, December 2011 - 10:31 »
Med venlig hilsen
Casper Leeberg

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Lapis?
« Svar #2 Dato: 16, December 2011 - 10:43 »
Apotekets svar er ukorrekt!

Lapisstiften, som blev leveret i et plasthylster, kan sagtens opbevares i et almindeligt skab i et
tørt rum uden at flyde hen - jeg har dog ikke erfaring udover 10 år ...  ;)
Den ringe efterspørgsel er sværere at imødegå og er nok den egentlige forklaring.

Andre klassiske vortemidler er iseddikesyre (= 100% ren eddikesyre) - fås vistnok endnu - eller koncentreret salpetersyre ("skedevand"), som jeg aldrig selv har turdet prøve til formålet.

Fælles for disse to midler er, at de er ret tyndtflydende og derfor svære at dosere direkte på vorten, og at de ætser ganske ubehageligt, hvis de kommer på normal hud.
Men jeg har da også engang behandlet vorter hos et af mine børn med en geleagtig substans, som jeg købte på apoteket i en tube. Det er længe siden, og jeg har glemt navnet. Men prøv at spørge efter "noget som er i gelform".
Mvh. Morten Jødal

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Lapis?
« Svar #3 Dato: 16, December 2011 - 13:28 »
"Apotekets svar er ukorrekt!"

I mit arbejde som hjemmesygeplejerske, brugte vi tidligere ofte lapisstift til fjernelse af hypergranulation i sår.
På et tidspunkt kunne vi ikke bestille det hjem mere. Begrundelsen var at det skulle være meget miljøskadeligt, så i dag må vi bruge kniv og saks, når sårene skal revideres.
Så vidt jeg ved, har nogle læger fortsat tilladelse til at anvende midlet.

Morten, kan du med din kemibaggrund be- eller afkræfte denne påstand?

Hilsen Uffe
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Lapis?
« Svar #4 Dato: 16, December 2011 - 13:36 »
Jeg har derimod fået brændt en fodvorte væk for godt 60 år siden, under lokalbedøvelse, med noget der kunne minde om en loddekolbe og arvævet derfra kan jeg mærke dagligt.

Jeg har prøvet helvedssten på fingervorter som dreng. De blev sorte ....og større.
Dengang havde man også en salve, der ofte også blev anvendt til ligtorne. Den opløste huden der blev blød og så skulle vorten falde af sammen med den. Jeg kan ikke mere huske hvad den salve hed. Tuben kunne højest indeholde tre kubiceentimetre salve der havde en svag tjæreagtig lugt. Den virkede heller ikke

Så det kemiske angreb blev opgivet og der blev bestilt tid på hospitalet.
Det mærkelige er ,at da jeg så skulle op og have dem fjernet efter et par måneders ventetid, så var vorterne på begge hænder forsvundet af sig selv.

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Lapis?
« Svar #5 Dato: 16, December 2011 - 13:41 »
jeg prøver igen Kaagaard bragte uorden i systemet ;D

Dermatologer anvender laser til hudbehandlig idag og jeg kan abefale det personlig. Jeg har fået fjernet en gevækst på næsen og fået den efter behandlet med en cortison salve ingen sylige spor 
.Jeg har derimod fået brændt en fodvorte væk for godt 60 år siden, under lokalbedøvelse, med noget der kunne minde om en loddekolbe og arvævet derfra kan jeg mærke dagligt

Jeg har prøvet helvedssten på fingervorter som dreng. De blev sorte ....og større.
Dengang havde man også en salve, der ofte også blev anvendt til ligtorne. Den opløste huden der blev blød og så skulle vorten falde af sammen med den. Jeg kan ikke mere huske hvad den salve hed. Tuben kunne højest indeholde tre kubiceentimetre salve der havde en svag tjæreagtig lugt. Den virkede heller ikke

Så det kemiske angreb blev opgivet og der blev bestilt tid på hospitalet.
Det mærkelige er ,at da jeg så skulle op og have dem fjernet efter et par måneders ventetid, så var vorterne på begge hænder forsvundet af sig selv.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Lapis?
« Svar #6 Dato: 16, December 2011 - 20:02 »
I mit arbejde som hjemmesygeplejerske, brugte vi tidligere ofte lapisstift til fjernelse af hypergranulation i sår.
På et tidspunkt kunne vi ikke bestille det hjem mere. Begrundelsen var at det skulle være meget miljøskadeligt, så i dag må vi bruge kniv og saks, når sårene skal revideres.
Så vidt jeg ved, har nogle læger fortsat tilladelse til at anvende midlet.

Morten, kan du med din kemibaggrund be- eller afkræfte denne påstand?

Svaret er: NEJ!

Jeg kan hverken 100% be- eller afkræfte påstanden, men er dog mest tilbøjelig til at betragte den som usand.
Sølvioner betragtes som meget skadelige i vandmiljøet, da de kan optages i fisk og andre vanddyr og forårsage uorden i disses stofskifte - men hvor meget lapisstift lige betyder i forhold til de enorme mængder, som fotoindustrien (og for en generation siden også amatørfotografer, der kasserede omkring 85% af alt sølv fra filmen sammen med fikservæsken - direkte i vasken) udledte, må vist være forsvindende!

Jeg betragter udfasningen af lapisstift som en dum undskyldning fra folk, der ikke synes metoden er højteknologisk nok - og hjemmesygeplejerskens arbejde står lavt på den lægelige rangstige, så det tæller slet ikke - "det er jo bare at skifte forbindinger". Min kone har i en periode også virket på dette område, så jeg ved lidt om det. Hun videreuddannede sig siden til sundhedsplejerske, som "bare vejer børnene". Prestigen i lægeverdenen er ofte omvendt proportiopnal med nytten af det udførte arbejde.

Mht. Bjarkes vorteerfaringer, så er der grundlæggende tre behandlinger af vorter: brænding, ætsning og frysning.
Brænding har en udpræget tilbøjelighed til at give arvæv (laser er en moderne udgave af metoden - den er sikkert mere præcis), ætsning kræver akkuratesse - for hvis man fordeler lapis (som er det samme som helvedessten) eller andre ætsningsmidler alle andre steder end på vorten, kan man skade det omliggende væv uden at behandlingen virker. Til gengæld skal den blide udgave af ætsningen  - lapismetoden - som regel gentages nogle gange for at virke.
Så jeg har mest fidus til frysemetoden, som til gengæld ikke kan udføres som husråd, men kræver medvirken af en hudlæge.

Vorter skyldes forøvrigt et virus, der lever på (og af) huden og forandrer overfladen. I visse tilfælde kan kroppens eget immunforsvar bekæmpe viruset, men ellers er løsningen at fjerne alt inficeret væv med en af de tre ovenfor angivne angrebsvinkler.
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Lapis?
« Svar #7 Dato: 16, December 2011 - 22:05 »

Så jeg har mest fidus til frysemetoden, som til gengæld ikke kan udføres som husråd, men kræver medvirken af en hudlæge.


Et af de apoteker som jeg har talt med i den senere tid advokerede lidt for et "sæt", en "frysemetode" til en pris på noget mellem 200 og 300 kr. Nu havde jeg i indledningsvis fortalt hende, at jeg ikke brød mig om metoder, som var mindre præcise, da jeg efterlyste lapisstiftet. Derfor var hun nok ikke særlig overbevist om at frysemetoden "var noget" for mig!

Jeg overvejer at bruge noget afløbsrens, natriumhydroxid, i uopløst form. Jeg skal bare kunne holde et korn af skidtet med noget mens jeg kontakter vorten (den sidder ved neglen på "langemand" på venstre hånd!).

A propos sølvioners farlighed så er der vel stadig sølvceller til ure og den slags?

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Lapis?
« Svar #8 Dato: 16, December 2011 - 22:26 »
Da jeg var barn, fik jeg brændt en vorte med el, stedet er 1 cm2 og er komplet uden pigment stadigt. Ca. 15 år siden var jeg hos nogle "hudlæger", hvor jeg fik efterfølgende voldsom mængde vorter iser på maven. Fik at vide, at det var meget normalt også for nye sygelejesker, men de (vorterne) forsvandt med tiden. Jeg brugte noget stads fra apoteket, der skulle pensles på vorterne. Vorterne forsvandt.
Hvis man ikke ønsker at jeres kemikalier påvirker den omkringliggende hud, kan i lave en lille vold af fedt som smør, hvorved ætsning begrænses.
Marek.

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Lapis?
« Svar #9 Dato: 17, December 2011 - 02:00 »
http://www.sundhedsstyrelsen.dk/~/media/Sundhed%20og%20forebyggelse/Boernesundhed/Forebyggende%20sundhedsydelser/Observation%20og%20behandling%20af%20spaedboern/Vejledning_navlegranulomer.ashx

VEJLEDNING OM NAVLEGRANULOMER.
Sundhedsstyrelsen får fortsat jævnligt henvendelser fra sundhedsplejersker vedr. behandling af
navlegranulomer. 
Lapisstifter er blevet forbudt i  19xx  som led i saneringen af kviksølvprodukter.
Sundhedsplejersker skal derfor ikke længere anvende lapisstifter, uanset om man fortsat har nogle
liggende. Stifterne afleveres til destruktion på apoteket.
Børn med navlegranulomer, der ikke svinder spontant, skal henvises til praktiserende læge.


Jeg har forgæves ledt efter en mere præcis formulering af ovenstående forbud fra Sundhedsstyrelsen. Måske kan jeg få stillet min nysgerrighed ved at bestille en puplikation her: http://www.sundhed.schultz.dk/sundhed2.htm . Jeg har bare ikke den store lyst til det, da jeg sikkert kommer til at betale for den ???

Hilsen Uffe
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Lapis?
« Svar #10 Dato: 17, December 2011 - 09:23 »
Hvor underligt.

Det er da at rette bager for smed.

Mener du virkeligt at sundshedsstyrelsen har forvekslet sølv me kviksølv????????+   det kan da ikke være rigtigt?
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Lapis?
« Svar #11 Dato: 17, December 2011 - 10:18 »
Det lyder mere end underligt!
Men jeg kan ikke læse Sundhedsstyrelsens vejledning anderledes.
Jeg tror de har for mange læger og for få kemikere ansat!!!
Læger har ikke ret meget kemi i deres studieforløb (og intet krav om højt niveau i gymnasiet), så hvis interessen ligger andetsteds, kan det hurtigt glemmes.

John, jeg kan ikke anbefale dig at forsøge med en baseætsning.
En syreætsning omdanner meget præcist det berørte område til noget hårdt, en baseætsning breder sig og efterlader en svampet masse, som sikkert i lang tid er et godt vækstmiddel for diverse mikroorganismer - men ihvertfald gør forfærdeligt ondt!
Tilmed skal du ikke bare holde et korn med en pincet i kort tid. Jeg ved (af erfaring, men sig det ikKe til nogen, det er stik imod alle faglige anvisninger!), at man sagtens kan opsamle et korn fast natriumhydroxid med tørre fingre uden at få ætsningsskader. Men spilder man det på huden, kommer ætsningen og smerten snigende.

Prøv i stedet iseddikesyre - spørg efter det i Matas eller på apoteket. Det kan doseres ved at tage en dråbe på en glasspatel (eller hvad du nu har i køkkenet) og føre den over på vorten.

P.S. skaftet af en teske af rustfrit stål må kunne bruges i stedet for en glasspatel. Iseddikesyre angriber ikke rustfrit stål.
« Senest Redigeret: 17, December 2011 - 10:53 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Lapis?
« Svar #12 Dato: 17, December 2011 - 12:29 »
Isediike angriber heller ikke vatpinde af træ  ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Lapis?
« Svar #13 Dato: 17, December 2011 - 13:16 »
Mortens svar tyder på at der skal bruges meget lidt iseddikesyre, der vil nok hænge for meget på en vatpind i forhold til en glas- eller metaloverflade.

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Lapis?
« Svar #14 Dato: 17, December 2011 - 13:20 »
Før kunne man købe lapis (sølvnitrat) på apotekerne. Det er det mest effektive middel mod fx vorter e. l., men nu har apotekerne ikke lapis mere (de ved heller ikke hvorfor de ikke har det!), men tilbyder noget væskeform, som dels ikke virker ret godt, og som er h-s besvæligt at bruge, da det flyder ud over langt mere end en lille vorte!

Hvorfor har har de ikke lapis mere og hvor kan man eller købe det? Tidligere købte man en lille "pen", hvor et lille lapisstift var fæstnet via noget der lignede et stykke ventilgummi.


Du kan købe det online under navnet Argenpal: http://www.todocoleccion.net/medicamento-antiguo--argenpal-miro-sin-usar-10-varillas-nitrato-plata~x23669179

 ;D ;D ;D
Hilsen Uffe
« Senest Redigeret: 17, December 2011 - 13:35 af Uffe Kaagaard »
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk