* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 135
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 111
I alt: 111

Forfatter Emne: Omdrejningsretning på motor  (Læst 33355 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Omdrejningsretning på motor
« Dato: 19, Juli 2012 - 18:02 »
I mit sommerhus har jeg en benzindrevet græstrimmer/buskrydder. Da jeg forleden havde brug for buskrydderfunktionen, skulle jeg afmontere trimmerhovedet og påmontere klingen.
Denne proces (og den reverse bagefter) indebar, at jeg gentagne gange skulle betjene et linksgevind, hvad der selvsagt er uvant for mig.
Jeg er naturligvis helt klar over, at årsagen ligger i motorens omdrejningsretning. Det er vigtigt, at rotationen får diverse skruer til at stramme, ikke løsne sig.

Men efterfølgende har jeg tænkt på, hvorfor tilsyneladende alle småmotorer har samme omløbsretning? Er der en teknisk grund til dette valg, eller kunne man lige så godt have ladet motorerne køre modsat og dermed gøre livet lettere for alle ejere af hobbymaskiner?
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Omdrejningsretning på motor
« Svar #1 Dato: 19, Juli 2012 - 20:18 »
I mit sommerhus har jeg en benzindrevet græstrimmer/buskrydder. Da jeg forleden havde brug for buskrydderfunktionen, skulle jeg afmontere trimmerhovedet og påmontere klingen.
Denne proces (og den reverse bagefter) indebar, at jeg gentagne gange skulle betjene et linksgevind, hvad der selvsagt er uvant for mig.
Jeg er naturligvis helt klar over, at årsagen ligger i motorens omdrejningsretning. Det er vigtigt, at rotationen får diverse skruer til at stramme, ikke løsne sig.

Men efterfølgende har jeg tænkt på, hvorfor tilsyneladende alle småmotorer har samme omløbsretning? Er der en teknisk grund til dette valg, eller kunne man lige så godt have ladet motorerne køre modsat og dermed gøre livet lettere for alle ejere af hobbymaskiner?


Umiddelbart har jeg ikke bedre bud end "konventioner"! ;-)

Man kan fx på http://webtools.delmarlearning.com/sample_chapters/1401882625_Ch2.pdf læse:

>>
Direction of Crankshaft Rotation
The Society of Automotive Engineers (SAE) standard for engine rotation is counterclockwise when
viewed from the rear of the engine (flywheel side). All automotive engines rotate in this direction.
When viewing the engine from the front, the rotation is clockwise.
<<

"Flywheel side" fortolker jeg her som den side af motoren, hvor kraften udnyttes. Der er nok undtagelser for fx skibe eller fly med to eller flere skruer, men et énmotors fly eller skib bruger vist konventionen oven! En teknisk begrundelse for denne konvention kunne være lejekonstruktionen, men det er blot et gæt!

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Omdrejningsretning på motor
« Svar #2 Dato: 19, Juli 2012 - 20:26 »


"Flywheel side" fortolker jeg her som den side af motoren, hvor kraften udnyttes. Der er nok undtagelser for fx skibe eller fly med to eller flere skruer, men et énmotors fly eller skib bruger vist konventionen oven!

Der tænkte jeg mig nok ikke om! De flykyndige vil nok kunne bekræfte at omdrejningsretningen er den samme i et énmotors fly som i en almindelig personbil, selv om "flywheel" (propelleren) oftest sidder foran motoren!

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Omdrejningsretning på motor
« Svar #3 Dato: 19, Juli 2012 - 22:02 »
Det er faktisk et sjovt spørgsmål som jeg aldrig har tænkt over. Mine vespa motorer drejer nu clockwise men det kommer jo helt an på hvad man forstår ved foran og bagved motoren. Det er heller ikke entydigt om kraften tages fra den ene eller den anden side af krumtappen eller hvad der er Flywheel side.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Omdrejningsretning på motor
« Svar #4 Dato: 19, Juli 2012 - 23:53 »
Jeg kan gætte på denne forklaring:

Mange småmotorer bruges vel til forskellige formål. Buskrydder , motorsav, hækkeklipper osv.

Biler med samme karosse fås med forskellige motorer, som kan fremstilles på forskellige fabrikker.
Derfor er det praktisk at alle motorer løber samme vej, så man ikke skal lave højre- venstre knastaksler tænding  osv. Man kan bruge de samme dele uanset til hvilken bil eller motorredskab.   
Jørgen Harbst

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Omdrejningsretning på motor
« Svar #5 Dato: 20, Juli 2012 - 02:54 »
Et kuriosum:

Flyfabrikken Messerschmitt måtte i kølvandet på 1945 ikke mere lave fly. I stedet udviklede man en 3-hjulet kabinescooter hvis motor kunne løbe begge veje. I stedet for bakgear standsede man motoren, flyttede tændingstidpunktet til den anden side af toppunktet og startede igen. Voila, 4 bakgear!

Leeberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 171
    • Vis profil
Sv: Omdrejningsretning på motor
« Svar #6 Dato: 20, Juli 2012 - 11:25 »
Der tænkte jeg mig nok ikke om! De flykyndige vil nok kunne bekræfte at omdrejningsretningen er den samme i et énmotors fly som i en almindelig personbil, selv om "flywheel" (propelleren) oftest sidder foran motoren!

Lige for at præcisere, "flywheel" er svinghjulet (men det er typisk også den ende hvor kraftudtaget er).

På større motorer (skibsmotorer og skibsgeneratorsæt) kan kunden vælge motorens omdrejningsretning dog er den traditionelt højredrejende ved enkeltmotors fremdrift. De større skibsmotorer (krydshovedmotorer) kan reversere da disse er direkte koblet til skruen (intet gear).
Med venlig hilsen
Casper Leeberg

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Omdrejningsretning på motor
« Svar #7 Dato: 27, Juli 2012 - 23:18 »
Hej Sophinante

Mine to messersmitter havde kun tre gear frem...og tregear bak  ;D

Til Morten kan jeg foreslå at venstregevindet skyldes at den bolt/skrue der skal anvendes bør have en anden styrke end en almindelig 8/8 bolt af hensyn til de amerikanske markedsretsikkerhedsforhold. 
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Omdrejningsretning på motor
« Svar #8 Dato: 28, Juli 2012 - 01:18 »

Mine to messersmitter havde kun tre gear frem...og tregear bak  ;D
 

Messerschmitt har jo lavet så meget i tidens løb. Jeg refererede til KR200 (den med fly-cockpittet) som angiveligt havde 4 gear, men pyt - det var det med variabel omdrejningsretning som var det interessante.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Omdrejningsretning på motor
« Svar #9 Dato: 28, Juli 2012 - 14:00 »
Ok

Messersmitten KR 200 havde 4 gear der afhængigt af motoromdrejningerne var frem eller bakgear ;D

Jeg havde to KR 175 ( en der kunne køre og en som reservedele )og jeg må erkende at min hukommelse muligvis svigter for en tur ud på nettet påstår, at den også havde 4 Gear, men jeg husker den som 3 gears ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Omdrejningsretning på motor
« Svar #10 Dato: 28, Juli 2012 - 23:25 »
Ok

Messersmitten KR 200 havde 4 gear der afhængigt af motoromdrejningerne var frem eller bakgear ;D

Jeg havde to KR 175 ( en der kunne køre og en som reservedele )og jeg må erkende at min hukommelse muligvis svigter for en tur ud på nettet påstår, at den også havde 4 Gear, men jeg husker den som 3 gears ;D


Jeg kan desværre ikke konkurrere i Messerschmidterfaringer, men jeg har dog haft en brugt Ellert, og selv om hjulindretningen var anderledes, så smager det da lidt af fugl!

Jeg har også en Volvo 345, dvs. den tidligste model med DAF's gummimilliongear. Den var det ret skægt at bakke med, men føj hvor var det farligt, når man kom op i mere end 100 km/h! ;-)

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Omdrejningsretning på motor
« Svar #11 Dato: 29, Juli 2012 - 23:20 »
Fiat 850 motoren passede lige over i en Fiat 600, men havde modsat omdrejningsretning.

Efter sigende skulle den letteste løsning være at dreje kronhjulet en halv omgang i bilens længderetning.

Alternativet var at bruge en knastaksel fra 600'en.

Manglende agtpågivenhed mht. kronhjulets placering kan have dyre konsekvenser i 4-hjulstrukne køretøjer.

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: Omdrejningsretning på motor
« Svar #12 Dato: 30, Juli 2012 - 11:15 »
Messerschmitt kabinescooteren vækker sjove minder hos mig.
Min familie og jeg boede dengang i en stuelejlighed på Østerbro - med soveværelse mod gaden.
I samme opgang boede en pølsemand (det kaldte vi ham), som havde en pølsevogn med tidlige åbningstider ved Nørreport.
Tidligt om morgenen startede han uhyret for at køre på arbejde - og han måtte ofte fra en snæver parkeringslomme manøvrere frem og tilbage (med høje motoromdrejninger) en del gange for at komme ud. Det var anstrengende at høre på fordi man aldrig vidste hvornår han var færdig med at manøvrere - og kunne køre bort. Og vi kunne søge at finde søvnen igen.
De gode gamle dage?

HP
p

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Omdrejningsretning på motor
« Svar #13 Dato: 31, Juli 2012 - 11:50 »
Kunne han ikke bare have løftet den i den ene ende og drejet den?

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Omdrejningsretning på motor
« Svar #14 Dato: 31, Juli 2012 - 12:08 »
Messerschmitten vejede 230 kg.......kan du løfte 115 kg Ebbe ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk