Ingeniørdebat > Folketingsvalg 13. Nov 2007

Valg den 13 November 2007

<< < (8/8)

harbst:
Jeg forstår ikke reaktionen fra Plammox og Karsten.
Det kan være at de med god grund er utilfredse med forhold i Danmark, og især med visse danskeres attitude overfor folk , som er lidt fremmedartede.  Vi er flere som er utilfredse med den del af det danske.

Men det har da ikke noget med Mortens indlæg at gøre, og I giver jo også Morten ret i at I ikke har så meget at gøre ved det danske foltetingsvalg.

Peter Stig Hansen:

--- Citat fra: harbst efter 05, November 2007 - 20:04 ---Jeg forstår ikke reaktionen fra Plammox og Karsten.
Det kan være at de med god grund er utilfredse med forhold i Danmark, og især med visse danskeres attitude overfor folk , som er lidt fremmedartede.  Vi er flere som er utilfredse med den del af det danske.

Men det har da ikke noget med Mortens indlæg at gøre, og I giver jo også Morten ret i at I ikke har så meget at gøre ved det danske foltetingsvalg.

--- Afslutning på citat ---

Jeg tror, at det først og fremmest er denne noget firkantede og generaliserende udtalelse som får flere til at reagere:


--- Citat fra: Morten ---Jeg kan ikke se den ringeste grund til, at danskere, der har vendt deres land ryggen og permanent bosat sig i fx danskerkolonien på Solkysten, skulle kunne påvirke valgets udfald og dermed bl.a. størrelsen af den danske indkomstskat, som måske er det, de er flygtet fra?

--- Afslutning på citat ---


Jeg har helt frivilligt og helt uden årsager, som dem Plammox og Karsten beskriver, forladt Danmark og jeg har i øjeblikket heller ingen planer om at vende tilbage. Men jeg må nu sige, at jeg også følte mig lidt stødt af at blive kategoriseret som en slags bekvemmelighedsflygtning. For jeg føler da på ingen måde at jeg har vendt Danmark ryggen.

Nu har Morten jo følgende nuanceret og forklaret hvad han mener og der må jeg også sige mig principielt enig, men der er nok meget lang vej før alle andre lande accepterer at udenlanske statsborgere skal kunne stemme til deres parlamentsvalg. Og så længe dette ikke er tilfældet, lever udenlandsdanskere i et lidt større "demokratisk vakuum" end de fleste andre nationaliteter.

I øvrigt overrasker det mig meget at man også, som Bent anfører, mister sin Europaparlamentstemmeret selv når man, som dansker, bor i et EU-land. Her kan man virkelig sige at danskere er direkte dårligere stillet end andre EU-borgere.

Morten Jødal:
Kære meddebattører.

Jeg beklager, at jeg åbenbart har stødt flere ved at skrive om "at vende Danmark ryggen". Det var ikke meningen, men jeg fastholder min principielle opfattelse af, at valgets temaer er nogle, som man skal bo i Danmark for at have en kvalificeret mening om.
Den igangværende valgkamp har kraftigt bestyrket mig i den opfattelse!
Selv den forestående (truende?) EU-traktat, som ikke længere må hedde en forfatning, har dårligt fået to ord i valgkampen, og det eneste, som næsten alle politikere kan blive enige om, er, at en folkeafstemning kan risikere at ende med det "forkerte" resultat, og derfor skal vi for enhver pris undgå den! (demokrati?)
Altså: Et dansk valg drejer sig om indenrigspolitik - og kun dette!!!


--- Citat fra: plammox efter 05, November 2007 - 17:09 ---Vi ville gladeligt have fortsat med at bo i DK, men må konkludere at det at have et udenlandsk navn er et alvorligt handicap.
--- Afslutning på citat ---

Præcis på dette punkt antyder du, at der bag mit indlæg ligger holdninger, som er mig vildtfremmede :o
Tværtimod har flere andre af de faste debattører jævnligt beskyldt mig for at være "naiv" eller "at stemme på det forkerte parti", fordi jeg altid har ønsket at tage godt imod de fremmede - og medvirke til, at de ikke bliver ved med at være fremmede.
Så læs nu, hvad jeg skrev bagefter også, og lad så fordommene fare, som du selv ønsker, at man gør i forhold til de fremmede.
Faktisk føler jeg, at du her har bidt dig lige så fast i en enkelt sætning, som danskere ifølge dig kan gøre i et fremmed efternavn ...

Jeg beklager at have generet endnu en udlandsdansker, men det er svært at undgå generaliseringer, når man skal fatte sig i korthed.

Bent Andersen:
Kære Morten:
Det der har stødt de fleste udenlandsdanskere på dette forum var dit udsagn om Solkysten.
Hvad diverse pensionister foretager sig er uinteressant, OK? Debattørerne her er aktive mennesker der har jobs i forskellige lande i Europa og rundt omkring i verden.

Så tag lige og fyr en undskyldning af for den bemærkning!!! Så er det i orden (for mig i hvert fald).

Som jeg skrev i et tidligere indlæg er det logisk for mig at stemme hvor jeg bor - men så længe Danmark ikke tillader EU-borgere dette i Danmark vil andre EU-lande heller tillade danskere et stemme hos dem. Og det perverse i at netop valg til Europaparlamentet er spærret for EU-borgere er - tjah - tænk selv videre.

Bent

Morten Jødal:
Kære Bent Andersen.

Min bemærkning om danskere med permanent bolig på Solkysten var præcis kædet sammen med, at et væsentligt valgtema (igen) er dansk skat.
Og var altså ment som et eksempel.
Det er muligt du har ret i, at det er den bemærkning, der har stødt flere - men jeg kan ikke se det af de øvrige udlandsdanskeres indlæg.
Egentlig finder jeg det også lidt formålsløst at undskylde over for "aktive mennesker der har jobs i forskellige lande i Europa og rundt omkring i Verden", at jeg evt. er kommet til at træde en helt anden gruppe over tæerne.
Mit politiske standpunkt er tilstrækkeligt klarlagt gennem debatten og ligger med hensyn til udøvelse af stemmeret ikke langt fra dit - så jeg finder faktisk ingen grund til at bidrage mere til tråden.

Navigering

[0] Emneindeks

[*] Forrige side

Skift til fuld version