* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 414
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 346
I alt: 346

Forfatter Emne: Lindøværftet lukker!  (Læst 9988 gange)

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Lindøværftet lukker!
« Dato: 11, August 2009 - 09:19 »
Berlingske Tidene har i dag en (formodentlig utilsigtet) morsom forside. Øverst er der et stort billede af Lindøværftet fra luften, med Arnold Mærsks hoved oppe i det højre hjørne, hvor han som en Vorherre med en beklagende mine ser ned på faderens værft. Billedteksten lyder: "Hr. Møller lukker Danmarks sidste værft". Lige neden under det stor billede står der: "Lukkeloven står nu for fald"!  :) Ja, men så nåede han det jo inden det blev forbudt! :D

Bortset fra det, er det trist at vi ikke mere skal have ordentlig værftskompetance i Danmark. Dog var det mere patetisk end trist at se hr. Møllers trofaste pagedreng gennem 16 år (nu har han også fået den midlertidlige stilling som bestyrelsesformand for Lindøværftet!) udtale i fjernsynet i går, at man havde vendt hver en sten for at prøve på at undgå en lukning. "Hver en sten!" Jo tak, men måske skulle man også have prøvet at vende nogle store sten i den forbindelse, men fars dreng, hr. Møller, har jo ikke været så heldig med de visioner (luftfart og data) han trods alt har haft, så det var vel forventeligt at han ikke har givet Lindøværftet en ærlig chance.

Jeg foreslog ham i foråret 2005 at prøve på at omdanne Lindøværftet til et ledende sted for udvikling af bølgekraft. Det var ikke en betingelse at min egen opfindelse på området skulle være inkluderet i initiativet, men hans førende tekniske eksperter på Esplanaden var meget interesseret i at virksomheden gik ind for min opfindelse, som jeg nu snart vil offentliggøre, efter nogle vellykkede prøver. Hr. Møller blev tydeligvis meget irriteret over dette, og han meddelte mig (via sin personlige hjælper, ham der nu er bestyrelsesformand for lindøværftet!), at udvikling af bølgekraft ikke kunne være omfattet af "rettidig omhu"!

Det var da jeg fik den idé, at det ved lov skulle være forbudt at udøve indflydelse på væsentlige dele af erhvervslivet efter at man var fyldt 80 år!

Tomgang

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 148
    • Vis profil
Sv: Lindøværftet lukker!
« Svar #1 Dato: 15, August 2009 - 17:53 »
Jammen, John... Hr Møller er da ikke interesseret i at bidrage til udvikling af noget der kan få hans olie-forretning til at blive mindre værd. Det er jo den del der financierer alle de andre projekter under stjernen.

Selvfølgelig er det sørgeligt når en branche helt forsvinder fra landet, men det er også en helt naturlig udvikling. Danske lønninger er så høje, en effekt af de høje skatter som igen er en effekt af den umættelige offentlige sektor der igen er en følge af befolkningens ønsker om evigt flere "gratis" ydelser så de er fri for at skulle vælge selv, at et skib bygget i Danmark koster det dobbelte af et skib bygget i Korea.

Hr Møller ønsker ikke at betale dobbelt pris for sine skibe, for så falder aktieværdien i selskabet.

Vores valg af offentlig forsørgelse medfører at al produktionsvirksomhed med tiden vil forsvinde ud af landet. Tilbage vil være udviklingsafdelinger (så længe det varer), sælgere og..... offentligt ansatte.


Iøvrigt synes jeg det er paradoksalt at politikerne, og befolkningen, ikke kan indse, at høj skat på arbejde får folk til at arbejde mindre, og derfor sænker skatten mærkbart.
Det er jo velkendt at høj skat på tobak, spiritus, chokolade, biler osv får folk til at efterspørge disse vare i mindre grad. Hvorfor tror nogen så at det skulle være anderledes med høj skat på overarbejde?

Men det er jo en helt anden diskusion end den John startede.
« Senest Redigeret: 15, August 2009 - 17:56 af Tomgang »
Vejen til en mands hjerte går gennem den lavest mulige tomgang

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Lindøværftet lukker!
« Svar #2 Dato: 16, August 2009 - 20:16 »
Citér
Det er jo velkendt at høj skat på tobak, spiritus, chokolade, biler osv får folk til at efterspørge disse vare i mindre grad. Hvorfor tror nogen så at det skulle være anderledes med høj skat på overarbejde?

Jep.

Reelt har lukningen nok meget lidt med Møller og endnu mindre med Larsson's opfindelser at gøre.
Skibsværfter, som iøvrig megen anden tung industri, i Nordeuropa er bare ikke rentable mere.
Havde det ikke været for Hr. Møller's kærlighed til Lindø havde lukningen nok været en realitet for længe siden.

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Lindøværftet lukker!
« Svar #3 Dato: 17, August 2009 - 20:29 »

Reelt har lukningen nok meget lidt med Møller og endnu mindre med Larsson's opfindelser at gøre.
Skibsværfter, som iøvrig megen anden tung industri, i Nordeuropa er bare ikke rentable mere.
Havde det ikke været for Hr. Møller's kærlighed til Lindø havde lukningen nok været en realitet for længe siden.

Du har helt ret i at jeg ikke har bidraget til han nu lukker værftet!  :) Det var nu også det omvendte jeg i sin tid prøvede at få ham til at undgå! Han ER altså lidt svær at påvirke, eller også har han bare en ganske privat opfattelse af hvad "rettidig omhu" betyder!  :)

Jeg ser nu at der tilsyneladende er nogen der har taget idéen om at omdanne Lindøværftet til et udviklingscenter for bølgekraft til sig!

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Lindøværftet lukker!
« Svar #4 Dato: 17, August 2009 - 21:12 »
Ja John Den der komme først til mølle får sin sæk lagt nederst ;D

Hvornår præsenterer du dit forslag til en "bølgedræber" ?
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Lindøværftet lukker!
« Svar #5 Dato: 17, August 2009 - 23:15 »
Ja John Den der komme først til mølle får sin sæk lagt nederst ;D

Hvornår præsenterer du dit forslag til en "bølgedræber" ?

Det varer ikke så længe nu, Bjarke! Bølgetanktesten er lige afsluttet med forventet resultat. Jeg havde håbet at jeg kunne komme til tidligere, i foråret, sådan at jeg kunne bygge en større demonstrationsmodel til at lægge ud syd for Peberholm til klimakonferencen, men det bliver nok vældig svært at nå nu! Du har vel ikke 5 Mkr.?

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk