* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 392
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 185
I alt: 186

Forfatter Emne: Fastnet - IP-telefoni - mobiltelefoni  (Læst 9209 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Fastnet - IP-telefoni - mobiltelefoni
« Dato: 12, April 2013 - 11:56 »
Fastnet telefoni har jeg - og næsten alle andre - brugt på godt og ondt i mange år.
Så blev IP-telefoni tilgængeligt og det fungerer i langt de fleste tilfælde udmærket.
Med noget besvær og ventetid var det muligt at overflytte det gammelkendte fastnetnummer til IP-telefonien.
Mobiltelefoner og smartphones er nu nok så veludviklede og pålidelige, at det er nærliggende at afskaffe også IP-telefonsystemet og kun anvende en (eller flere) mobiltelefoner.
MEN
så vidt jeg har kunnet konstatere er det ikke muligt at overflytte nummeret til mobilen.
Hvorfor mon?

HP
p

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Fastnet - IP-telefoni - mobiltelefoni
« Svar #1 Dato: 12, April 2013 - 13:04 »
Så vidt jeg ved har de enkelte teleselskaber købt retten til bestemte nummerserier - men handler åbenbart efterfølgende med hinanden, for det er da muligt at skifte selskab uden at skifte nummer. Selv om jeg også oplevede "noget besvær" (en måned uden telefonforbindelse), da jeg skiftede udbyder af IP-telefoni.

Selv har jeg ikke lyst til at kappe det faste nummer, da det er offentliggjort pga et par tillidshverv - og jeg synes ærlig talt det er rart at kunne tage på weekend eller ferie og være VÆK fra telefonopringninger om problemer man alligevel ikke kan løse på stor afstand. Min venlige telefonsvarer modtager besked hjemme - og kun der!

Men er du klar, så er det faktisk også muligt at få det faste nummer overført til mobiltelefonen. Jeg linker til tilbud fra hhv. 3 og Telenor om netop dette. Der er sikkert flere der kan.

http://www.3.dk/Privat/mobil/Rabatpakker/3Hjemmenummer/

http://www.telenor.dk/privat/mobilabonnementer/mobilabonnementer/services/yndlingsnummer/

Formuleringen i det sidste link antyder noget teknisk fiksfakseri med gratis viderestilling til et "hemmeligt" ekstranummer, så måske er fastnetnummerserierne ikke frigivet til mobilt brug.
Jeg har ikke forsket i de tekniske detaljer - men som almindelig bruger kan du altså godt få det lavet, så du eller dine kontakter ikke kan se forskel.
Mvh. Morten Jødal

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Fastnet - IP-telefoni - mobiltelefoni
« Svar #2 Dato: 12, April 2013 - 15:18 »
Det godt nok mange år siden, at jeg har beskæftiget mig med dette emne, så der er sikkert kommet en del nye ting ind i billedet siden da, men det ser ud til at de grundliggende problemer stadig er de samme.

De enkelte nummerserier, der defineres ud fra de første to cifre i telefonnummeret, angiver hvilken form for tjeneste, der gemmer sig bag nummeret. Disse tabeller er offentliggjort internationalt, således at en operatør i Langbortistan kan taksere de opkald, denne operatør modtager som skal videresendes til Danmark.

Tabellerne lå tidligere under Telestyrelsen, men ligger nu i Erhvervsstyrelsen

http://www.erhvervsstyrelsen.dk/telefoni

Under 'Nummervejledning' findes en beskrivelse af nummerplanen og en kort tabel finder du i

http://www.erhvervsstyrelsen.dk/file/269380/den_danske_nummerplan_farver_august_2012.pdf

Af hensyn til taksering er det derfor ikke umiddelbart muligt at lade et fastnetnummer overgå til et mobilnummer, men man kan lade alle opkald til fastnetnummeret blive automatisk viderestillet til et mobilnummer og derved omgå nummerplanen.


JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: Fastnet - IP-telefoni - mobiltelefoni
« Svar #3 Dato: 16, Maj 2013 - 21:12 »
Nogle mobiltelefoner tillader også IP telefoni via mobilt bredbånd. Hvis der vælges en fornuftig god kompressionsprotokol, så kan hos nogle udbydere bruges IP-telefoni, selvom kortet er løbet tør for bytes. Bruges IP-telefoni på mobilen, kan du ringe til mange lande, og tale for stort set intet. Og du undgår, at betale porteringsafgift.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk