* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 365
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 287
I alt: 287

Forfatter Emne: Stik og stikkontakter  (Læst 20245 gange)

Sørensen

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 70
    • Vis profil
Stik og stikkontakter
« Dato: 29, Februar 2008 - 14:32 »
Inspireret af debatten "Afledning fra PC", der endte i diskussion af diverse typer stikkontakter søgte jeg efter reglerne og fandt på sikkerhedsstyrelsens hjemmeside flg. i en meddelelse om tilladelse af stikkontakter m. jordforbindelse efter fransk/belgisk standard:

"Sikkerhedsstyrelsen vil samtidig ændre normbladet for den såkaldte flade danske stikprop sådan, at eventuelle problemer ved blandede systemer fremover minimeres."

Men jeg kan ikke finde omtalte normblad.

Da jeg længe har været irriteret over at jeg i Danmark kun kan købe LK-stikpropper, der ikke passer i f. eks. Schuko-stikkontakter, ser jeg frem til en ny standard, der forhåbentlig medfører brud på LKs de-facto monopol.

mvh
Torben

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Stik og stikkontakter
« Svar #1 Dato: 06, Marts 2008 - 14:43 »
Nu skal vi vist ikke tærske mere langhalm på, hvilke stikkontakter der er pænest eller bedst.
Jeg vil dog lige gøre opmærksom på, at de små helsvejsede stik, der er fabriksmonterede på  ledninger til diverse lamper og småapparater, også passer i udenlandske stikkontakter. Hvorved problemet er let løst for alle apparater, der ikke kræver jord.
Før jeg fik mit billige universaladapter, rejste jeg altid med en sådan ledning, som jeg havde klippet af en kasseret lampe. Den havde jeg forsynet med et dansk tristik, og den har virket fint i samtlige de europæiske lande, jeg prøvede den i - naturligvis omfattede disse ikke Storbritannien.
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Stik og stikkontakter
« Svar #2 Dato: 07, Marts 2008 - 00:19 »
Det går somend også med de britiske stikkontakter, som genfindes på Cypern og andre steder hvor de har haft indflydelse efter at Edison opfandt elektriciteten.   

Blot kræver de at man også har jordben for at stikket kan gå i . Det er lidt som de danske børnesikrede, hvor der skal to ben i samtidig.

Derfor må man have et søm, en tændstik eller andet, som samtidig trykkes ind i hullet til jord.
Det er kun de amerikanske , og visse italienske hvor en adapter er strengt nødvendig.

Jørgen Harbst

Sørensen

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 70
    • Vis profil
Sv: Stik og stikkontakter
« Svar #3 Dato: 07, Marts 2008 - 13:37 »
Jeg har søgt højt og lavt på nettet for at finde en "saml selv" udgave af disse "euro-stik", men kan intet finde (kan derimod finde løse ledninger med stik monteret).

Mon nogen kender en leverandør?

/Torben

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Stik og stikkontakter
« Svar #4 Dato: 07, Marts 2008 - 14:08 »
De "løse" Eurostik var egentlig aldrig tilladt... men indtil for et par år siden kunne man dog finde dem i byggemarkederne i Tyskland - det er slut nu.
Problemet er, at man behøver specielt krympeværktøj for at montere dem (der er ikke plads til skruer), så kun "autoriserede" har adgang til dem.

MvH,

Bent.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Stik og stikkontakter
« Svar #5 Dato: 08, Marts 2008 - 23:48 »
Blot kræver de at man også har jordben for at stikket kan gå i . Det er lidt som de danske børnesikrede, hvor der skal to ben i samtidig.

Derfor må man have et søm, en tændstik eller andet, som samtidig trykkes ind i hullet til jord.

Nu du siger det, så har jeg faktisk overnattet på et britisk hotelværelse, hvor sengelamperne var indkøbt med kontinentale stik og "snydemonteret" på den måde, du beskriver.
Jeg opdagede det, da jeg på et tidspunkt fik brug for lampen et andet sted i rummet - og jeg havde nær aldrig fået stikproppen på plads igen! Så vidt jeg husker brugte jeg en af min kones strikkepinde ...

At de indfødte kan finde på den slags, bekræfter vel, at det britiske system med decentrale sikringer ikke er det smarteste - men briterne er nødt til selv at finde ud af det, og det kan nok tage sin tid!

Edison opfandt elektriciteten.


Ja ja, skulle vi ikke også kreditere bl.a. von Guericke, Franklin, Volta, Davy, Ørsted og Faraday?
Davy opfandt buelampen i 1808, Edisons glødelampe er fra 1879.
Flere gode navne fra elektricitetens historie kan ses her.

Nå, nu kom vi vist meget off-topic - beklager!
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Stik og stikkontakter
« Svar #6 Dato: 09, Marts 2008 - 10:20 »
Påstanden om at Edison opfandt elektriciteten , var en provokerende spøg. Alle ved vel at det ikke er strengt korrekt.

Men noget er der om sagen, for kort efter at Edison konstruerede glødelampen og den kom i produktion, fik han også indrettet det første elværk med fordeling af elektricitet til offentligheden.
Tidligere dynamoer til kulbuer, var helt private., og kun til ejerens egne lamper.

Elektricitetsværksideen bredte sig usædvanligt hurtigt. I løbet af få år fandtes de i alle praktisk taget alle verdens større byer.

Set i det lys er det ikke helt forkert at sige, at Edison opfandt elektriciteten. 
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Stik og stikkontakter
« Svar #7 Dato: 09, Marts 2008 - 10:42 »
Og Edisons firma hedder idag GE eller fuldt ud General Electric
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Stik og stikkontakter
« Svar #8 Dato: 09, Marts 2008 - 11:00 »
Påstanden om at Edison opfandt elektriciteten , var en provokerende spøg.
Selvfølgelig - i den tone skal mit svar også forstås. Jeg burde nok have sat en "Wink" på den del af mit indlæg - undskyld!

Men noget er der om sagen, for kort efter at Edison konstruerede glødelampen og den kom i produktion, fik han også indrettet det første elværk med fordeling af elektricitet til offentligheden.
Tidligere dynamoer til kulbuer, var helt private., og kun til ejerens egne lamper.
Da jeg læste Ph.D. ved DTU, passerede jeg ofte en bronzetavle på Lyngby Hovedgade, der gør opmærksom på Danmarks første elektriske gadebelysning.
Jeg kan huske forkert (det er jo nogle år siden) - men jeg mener at årstallet lå før 1879? Hvis det er rigtigt, er udsagnet "helt private" om de tidligere dynamoer upræcist.

Og så mener jeg forøvrigt, at Edison bør dele æren med Tesla. Som bekendt var Edison indædt fortaler for jævnstrøm, og det moderne elnet ville aldrig være blevet til noget uden Teslas banebrydende opdagelser på vekselstrømsområdet!  ;)
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Stik og stikkontakter
« Svar #9 Dato: 09, Marts 2008 - 11:59 »
Byt om på de to sidste cifre. Ikke 1879 men 1897 i Kbh.

Edisons og Tesla´s forskellige opfattelser er den klassiske praktiker versus akademiker strid.

Selv om der her er tale om to usædvalige begavelser, så var Tesla nok uden sidestykke Edison overlegen, på det teoretiske plan, men magtede ikke som Edison, at slås for sine ideer og skabe en virksomhed.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Stik og stikkontakter
« Svar #10 Dato: 09, Marts 2008 - 19:53 »
Byt om på de to sidste cifre. Ikke 1879 men 1897 i Kbh.

Den bronzetavle, jeg har set, sidder ganske bestemt ikke i København, men på Lyngby Hovedgade! Jeg vil ikke insistere på årstallet, men på stedet - og dengang jeg regelmæssigt gik forbi den, undrede jeg mig over, hvor tidligt det var.
Er der ingen af debattørerne, der passerer Lyngby Hovedgade?
Mvh. Morten Jødal

Poulsen

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 32
    • Vis profil
Sv: Stik og stikkontakter
« Svar #11 Dato: 10, Marts 2008 - 07:57 »
Jeg kunne vel godt gå forbi, men Lyngby Hovedgade er lang - og jeg ved ikke hvor bemeldte mindeplade er.

iflg. https://www.lyngbybib.dk/202/draft/recompiled skulle man have fejret 100 års jubilæum for elektrisk gadebelysning i Lyngby d. 13. September 1988, hvilket med lidt hovedregning skulle placere indvielsesdatoen i 1888.

mvh
Stig Poulsen

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Stik og stikkontakter
« Svar #12 Dato: 10, Marts 2008 - 18:17 »
Ok så så huskede du rigtigt Morten ;D Lyngby kom åbenbart først, men lidt senere end 1879. T


I København var det 1897 og i den historiebog jeg konsulterede var det det første sted.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Stik og stikkontakter
« Svar #13 Dato: 10, Marts 2008 - 18:39 »
Så passer kronologien . Edison byggede det første elværk med fordeling til offentligheden i 1880.

I deen var 8 år om at brede sig og være i drift i lyngby. Mange andre steder i verden fulgte også hurtigt med.
Nu forlyder det jo ikke om elproduktionen i Lyngby kun var til gadelamperne, eller om der også var andre forbrugere. Hvis der udelukkende var gadebelysning, kan man næppe kalde det offentlig fordeling.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Stik og stikkontakter
« Svar #14 Dato: 10, Marts 2008 - 23:27 »
Bronzepladen på Lyngby Hovedgade er sikkert opsat i forbindelse med 100 års jubilæet i 1988 - den periode, da jeg færdedes der regelmæssigt, lå kort efter.
Jeg kan ikke huske pladens præcise placering, men det var vist ikke så langt fra storcentret.
Det er korrekt, at begivenheden så ikke har noget at gøre med, hvornår den første ikke-private elproduktion startede, for det var klart før 1888.
« Senest Redigeret: 11, Marts 2008 - 00:05 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk