* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 131
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 122
I alt: 122

Forfatter Emne: Smøring af plastic (LEGO)  (Læst 30339 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Smøring af plastic (LEGO)
« Dato: 15, Oktober 2011 - 08:41 »
Goddag igen.

I forbindelse med et lille projekt som bl.a. indebærer brug af legoklodser og noget vandrør af plastic, ville jeg gerne høre om nogen har et forslag til smøring?

Lego-delen er tandhjul, stænger og kæder. Tandhjulene og stængerne kan opløses af acetone, kæden kan ikke.
Vandrøret er sådan et standard-et fra byggemarkedet, gråt plastic. Angribes svjv hverken af acetone eller cellulosefortynder.

Tandhjulene driver kæden, som er anbragt rundt om dele af vandrøret. Formålet er at give kæden en bestemt retning.

Så langt så godt.

Men det går lidt trægt. Derfor ville jeg gerne smøre tingene med noget, men jeg er bange for at et smøremiddel kan ødelægge nogle af plasticdelene.

Jeg har overvejet WD40, og på internettet kan jeg se at nogen bruger en silikonespray, netop til lego.

Spørgsmålet er blandt andet, om silikonespray smører "for evigt" eller om det bliver stift hen ad vejen?
Vil WD40 ødelægge plastic'en?

Jeg vil forbandet nødig smøre med et eller andet som viser sig at give bagslag. Det vil være næsten ugørligt at fjerne det igen.

Har nogen noget viden på området?

Venlig hilsen
Mads Aggerholm
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Smøring af plastic (LEGO)
« Svar #1 Dato: 15, Oktober 2011 - 10:18 »
Er dit projekt tilgængeligt for eftersmøring?
Er det et reguleringsprojekt der "sjældent" aktiveres?

Hos Velux anvendte vi et vaselinelignende smøremiddel til den slags smøringer og selv om det er atten år siden jeg arbejdede der har jeg stadig  en enkelt Veluxtube på 5 ml med dette smøre middel.

Jeg anvender dog kun tuben når der er tale om vanskeligt tilgængelige steder da den er forsynet ned en praktisk lang tud.

Til alle andre smøringer (cykelkuglelejer)bruger jeg  Kløvervaseline fra Netto der koster en fjerdel af  Apotekets Chesebrough vaseline
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Smøring af plastic (LEGO)
« Svar #2 Dato: 15, Oktober 2011 - 11:18 »
http://www.diatom.dk/katalog.asp?t=5&ID=6797
Jeg har ingen erfaring med dette produkt, men ud fra beskrivelsen ser det ret plastik-venligt ud.
Jeg har tidligere, med god succes, brugt Hvid Lithium-fedt til smøring af plastik-gearhjul i en tykkelseshøvl. Ved næste servicering af maskinen, vil jeg overveje at skifte til Molykote PG 21.

Mvh. Uffe
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Smøring af plastic (LEGO)
« Svar #3 Dato: 15, Oktober 2011 - 12:06 »
Grafit et godt til at smøre plastik. Prøv at tegne på emnerne med en blyant. Grafitpulver kan købes bla. som låse smøremiddel.

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Smøring af plastic (LEGO)
« Svar #4 Dato: 15, Oktober 2011 - 12:15 »
Tak for input indtil videre.

Der er tale om en slags demo-model som skal bruges lidt og derefter sættes ind i et skab i årevis - for derefter at kunne tages frem og fremvises igen. Og anden gang (og efterfølgende gange) skulle den helst 'bare' fungere.
Derfor må smøremidlet ikke være noget der gror fast ved længere tids inaktivitet. Der kan eftersmøres, men det er noget jeg helst vil undgå.
Samtidig er det relativt små genstande (lego-tandhjul, 24 tænder) så smøremidlet må helst ikke virke for klæbende.

Jeg er bange for at grafik sviner lidt for meget. Måske er "Molykote PG 21" det rigtige.
På nettet har jeg set silikonespray blive rost i forbindelse med lego. Men jeg kan ikke finde noget om langtidseffekter.
Det må helst ikke være klistret fuldstændig sammen efter et par måneder...
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Smøring af plastic (LEGO)
« Svar #5 Dato: 15, Oktober 2011 - 12:39 »
Langt de fleste smøremidler indeholder opløsningsmidler som i længden vil trænge ind i plast. Det kan blive skørt af det det kan svulme, så mekanikken kommer til at klemme.
WD 40 er slemt iden forbindelse og smører dårligt.

Bedste middel er silicone fedt , ikke som spray som der er terpentin i.
Siliconefedt kan være svært at skaffe. Det bruges til visse bilbremsedele ( med gummi) . Det fås også i byggemarkeder som vandpumpefedt eller hanefedt.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Smøring af plastic (LEGO)
« Svar #6 Dato: 15, Oktober 2011 - 15:06 »
Jeg har ingen personlig erfaring med smøring af Lego.
Men generelt sværger jeg til grafit til alle langtidssmøreopgaver. Det er kemisk stabilt og ændrer sig ALDRIG.
Grafit sviner ved påføring, men det problem er til at løse.
Den løsning, som harbst og Uffe Kaagaard foreslår, lyder også fornuftig (og der er grundlæggende tale om samme produkt i de to indlæg).
Derimod vil jeg advare mod vaseline, som ganske vist er et genialt middel til en masse ting, men det indeholder både lang- og kortkædede kulbrinter, så det vil med meget stor sandsynlighed reagere med plastic på langt sigt.
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Smøring af plastic (LEGO)
« Svar #7 Dato: 15, Oktober 2011 - 22:05 »
Ja Grafit er aldeles udmærket, men da vi ikke kender placeringen kunne det være at at grafit ikke var sagen. ;D

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Smøring af plastic (LEGO)
« Svar #8 Dato: 16, Oktober 2011 - 06:33 »

Takker for ideerne, det er rart med en masse input.

Tandhjul og kæder sidder monteret mellem to akrylplader, og trækkes af to elektromotorer fra lego. Hastigheden er variabel fra nul og opad.
På nuværende tidspunkt skal spændingen "pænt op" før tingene begynder at køre, og derfor tænkte jeg at lidt smøring måske kunne løse det problem.

Min erfaring med smørelse er, at det kan få tingene til at hænge mere sammen end det gjorde uden smøring - indtil det begynder at bevæge sig, hvorefter det så glider bedre end uden smøring.

Det er netop det jeg gerne vil undgå; det skulle helst glide bedre fra start af.
Måske er grafit løsningen.
Skal det købes specielt, eller kan man tage et par blyanter og pulverisere indholdet?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Smøring af plastic (LEGO)
« Svar #9 Dato: 16, Oktober 2011 - 09:28 »
Jeg har en pose grafitpulver stående. Den har jeg i sin tid købt hos en farvehandler - men den type farvehandel, hvor man kunne få enkeltingredienser, findes vist ikke mere?
Måske kan du få det i en biltilbehørsbutik - som nævnt tidligere i tråden er pulveret godt til at smøre bl.a. billåse med.
Skal du pulverisere en blyant, bør du ofre en rigtig kunstnerblyant af de allerblødeste. Så vidt jeg husker går skalaen fra 4B til 6H (B for blød og H for hård). I de normale og hårde typer er grafitten blandet med fint ler og smører dårligere.
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Smøring af plastic (LEGO)
« Svar #10 Dato: 16, Oktober 2011 - 09:32 »
Jeg har en pose grafitpulver stående. Den har jeg i sin tid købt hos en farvehandler - men den type farvehandel, hvor man kunne få enkeltingredienser, findes vist ikke mere?
Måske kan du få det i en biltilbehørsbutik - som nævnt tidligere i tråden er pulveret godt til at smøre bl.a. billåse med.
Skal du pulverisere en blyant, bør du ofre en rigtig kunstnerblyant af de allerblødeste. Så vidt jeg husker går skalaen fra 4B til 6H (B for blød og H for hård). I de normale og hårde typer er grafitten blandet med fint ler og smører dårligere.

De blødeste blyanter hedder vel "F"? Om der findes forskellige F-grader, ved jeg dog ikke!

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Smøring af plastic (LEGO)
« Svar #11 Dato: 16, Oktober 2011 - 09:41 »

Mht. grafit, så er det noget jeg aldrig har prøvet før.

Kan den her bruges: http://www.carl-ras.dk/e-shop/fugemasseogmaling/kemiogrengoering/olierslibemidleroevrigkemi/grafitpulver/

Og: Med olie ville jeg dryppe lidt på udvalgte steder og lade mekanismen køre og fordele det af sig selv.
Kan man bruge samme system med grafit?
Eller skal man nødvendigvis have fat i alle dele?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Smøring af plastic (LEGO)
« Svar #12 Dato: 16, Oktober 2011 - 09:52 »

De blødeste blyanter hedder vel "F"? Om der findes forskellige F-grader, ved jeg dog ikke!

Det var vist noget vrøvl ifølge Wikipedia. "F" findes godt nok, men den grad ligger mellem skalaene for B og H!

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Smøring af plastic (LEGO)
« Svar #13 Dato: 16, Oktober 2011 - 17:33 »
Ja, man kan jo altid blive klogere.
Betegnelsen "F" har jeg aldrig set, og jeg toede faktisk, at "B" stod for blød - men ifølge "Den store danske" skal det betyde "black". det forklarer også, at skalaen har overlevet internationaliseringen.
Denne og Wikipedia er ikke helt enige om, hvor langt skalaen får ud i enderne - men bliver du henvist til at bruge blyantsmulder, skal du ubetinget vælge den blødeste.
Det er dog bedre, hvis du kan finde nogen, der vil sælge dig ren grafit.
Måske kan du tigge en smule her:
http://www.carbotech.dk/da/produkter/6?gclid=CNvvnJzB7asCFYQf4Qod3XLzGw
Eller spørg en kemilærer. På min første gymnasiearbejdsplads havde vi en bøtte med 5 kg stående, og stoffet kan købes helt frit.

Mht. påføring, så ville jeg nok dyppe den ene ende af hver aksel i pulveret og derpå føre akselen på plads. Stoffet hænger fint ved plastic, så den metode vil efterlade et tyndt lag overalt. Det afhænger af din fingerfærdighed, hvor meget der efterlades på synlige flader, men overskud kan evt. gnubbes af med viskelæder.
Mvh. Morten Jødal

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Smøring af plastic (LEGO)
« Svar #14 Dato: 17, Oktober 2011 - 04:52 »

Det er ikke så meget akslerne, dem er der kun to af.
Det er mere selve kæden. Den er ca. 160 cm. og glider langs med nogle stykker af vandrøret.

Der er nok en del gnidning dér.

Spørgsmålet er om hele kæden nærmest skal dyppes i grafit, eller om jeg kan nøjes med tandhjulene, hvorefter lidt drift kan fordele grafitten over hele historien...?

Til oplysning: Jeg er en værktøjs- og materialemand. Hvis f.eks. grafit er sagen foretrækker jeg at indkøbe en passende mængde, så jeg kan bruge det senere til hvad der nu måtte være af opgaver der kunne drage fordel af sligt. ;-)
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk