* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 237
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 59
I alt: 59

Forfatter Emne: Oliefyr med utæt røgrør  (Læst 9712 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Oliefyr med utæt røgrør
« Dato: 20, Oktober 2011 - 11:18 »
Oliefyrskedlen i mit 1-plans parcelhus blev installeret i fyrrum / bryggers i 1992 (til afløsning af et tidligere oliefyr) og har fungeret fint siden - med regelmæssige eftersyn.
Ved et tilfælde opdagede skorstensfejeren under det årlige eftersyn for et par dage siden, at røgrøret mellem kedel og skorsten er meget utæt.
Røret er så utæt, at der er plads til en flad hånd mellem murhullet i skorstenen og røgrøret.
Potentielt er dette en farlig tilstand idet der er risiko for udtræden af kulilte i fyrrummet og dermed til resten af huset. Fejlen bør udbedres snarest muligt, hvilket skorstensfejeren også påpegede. Midlertidigt er utætheden tætnet med noget indstoppet Rockwool.
Hvor heldige kan min familie og jeg siges at have været gennem de næsten 20 år fyret har fungeret - (meget driftsikkert og økonomisk). Jeg bliver næsten dårlig ved at tænke på hvor udsatte vi kan have været.

HP

Rolig nu!
p

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Oliefyr med utæt røgrør
« Svar #1 Dato: 20, Oktober 2011 - 13:13 »
Nu er det jo ikke sådan at kulilte udgør en særlig stor del af forbrændingsproduktet i et oliefyr og hvis du ikke har været generet af røggaslugt, har du nok reelt set ikke været udsat for nogen som helst risiko! Ergo: Gennem utætheden er luften i fyrrummet suget med ud i skorstenen.

Den største risiko du har haft, er formentlig at du kunne have fået problemer med dit forsikringsselskab, hvis huset var brændt og det har vist sig at ilden opstod i fyrrummet (ikke nødvendigvis ved utætheden!)! Så, kan nemlig de småt skrevne paragraffer om ejerens almindelige vedligeholdelsesansvar, nemt komme i brug!

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Oliefyr med utæt røgrør
« Svar #2 Dato: 21, Oktober 2011 - 00:40 »
Jeg er helt enig med John Larsson.

Men ekstremt vejrlig kan ændre så meget på trækforholdene at du risikerer røg ud i fyrrummet, og videre i huset. samme dårlige træk, kan måske få fyret til at danne noget kulilte.
Mineraluld er ikke særlig tæt. Så du skal suppere lukningen med en varmefast fugning udenpå mineralulden.
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk