ingeniørdebat.dk

Ingeniørdebat => Bil og båd, MC og alt andet transport => Emne startet af: Mikker efter 15, August 2013 - 21:33

Titel: Cykel, hvor bliver energien af?
Indlæg af: Mikker efter 15, August 2013 - 21:33
Hej kloge hoveder. Jeg har to fantastiske tvillingepiger på 13 år der har fået nye voksen cykler, altså købt brugt. De er lige store, de har begge 7 indvendige gear, nr. 1 er en SCO bedstemor cykel med almindelige gammeldags dæk. Nr. 2 er en UNITED, lidt mere sporty end den anden og med en anelse smallere dæk. De har begge aluminiun stel. Jeg har testet begge cykler og der er en kolossal forskel på hvor tunge de er at træde, mit umiddelbare gæt er at SCO'en er 30-40 % tungere at træde rundt. Når jeg løfter hjulene løber de lige let.
Mit simple spørgsmål er: Hvor i alverden afsættes al den energi i den "tunge" cykel? Det kan da ikke bare være dækkene?
Titel: Sv: Cykel, hvor bliver energien af?
Indlæg af: John Larsson efter 15, August 2013 - 22:07
Man kan ikke sammenligne på den måde! Der er sandsynligvis forskel i alle de lejer og gearet, men den uhensigtsmæssige friktion der måtte være disse steder er stort set proportional med det udførte arbejde; derfor er der ikke meget at mærke når baghjulet roteres i fri luft!

Hvis dækkene er ens (også samme tryk!) er den eneste sikre test du kan lave, at trille neded en bestemt bakke i vindstille vejr og sammenligne tiderne for at cyklen ruller fra A til B, uden at du tilfører energi ved at træde. Da vil man sammenligne rullemodstanden i hjullejerne, men evt, friktion i gearet, kædetrækket og kranken, vil ikke kunne måles på denne måde!
Titel: Sv: Cykel, hvor bliver energien af?
Indlæg af: Mikael Boldt efter 16, August 2013 - 06:15
Meget af den energi man bruger på at cykle bliver brugt til at vrikke stellet.

Dame-cykler er ikke så stive som herre-cykler fordi der mangler den øverste tværstang.

Specielt moderne damecykler har et problem, da de kun består af et rør. Man har prøvet at kompensere ved at lave et tykkere rør, men sadel og styr kan stadig vrikke uafhængigt af hinanden.

Bedste damecykel produceret var Kildemoes Colibri for 25 år siden, hvor øverste tværstang var 2-delt og ført helt til baghjul (se billede)
(http://www.kleinanzeigen-landesweit.de/userpics/640/137462.jpg)
Titel: Sv: Cykel, hvor bliver energien af?
Indlæg af: Mikker efter 16, August 2013 - 21:35
John Larsson: Tror du har misforstået noget. Min test går ikke på løftet baghjul men på en cykeltur ved lav hastighed, derfor er bevægelser i stellet heller ikke i spil, den der kører trægt er den med størst og mest stabilt stel.
Titel: Sv: Cykel, hvor bliver energien af?
Indlæg af: John Larsson efter 16, August 2013 - 22:01
John Larsson: Tror du har misforstået noget. Min test går ikke på løftet baghjul men på en cykeltur ved lav hastighed, derfor er bevægelser i stellet heller ikke i spil, den der kører trægt er den med størst og mest stabilt stel.

OK, men det er nu alligevel "bakketesten" du skal lave, for at få en idé om forskelle i hjullejernes friktion! Jeg går ud fra at dækstørrelse og dæktryk er ens på de to cykler. Stellets stivhed spiller først rigtig ind ved kraftigt pedaltryk!
Titel: Sv: Cykel, hvor bliver energien af?
Indlæg af: B Mønnike efter 17, August 2013 - 13:47
Er gearingen den samme....er gearerne også ens?

Hvordan med kørestillingen?
Titel: Sv:Cykel, hvor bliver energien af?
Indlæg af: gerda vilholm efter 19, August 2013 - 04:23
Mikael boldt skrev:
Citér
Bedste damecykel produceret var Kildemoes Colibri for 25 år siden, hvor øverste tværstang var 2-delt og ført helt til baghjul
Jeg havde netop sådan en cykel for mange år siden.
Den var god!

Venlig hilsen   Gerda
Titel: Sv: Cykel, hvor bliver energien af?
Indlæg af: Kiwi efter 26, September 2013 - 12:09
Spændende læsning! :)
Titel: Sv: Cykel, hvor bliver energien af?
Indlæg af: eigilw efter 27, Oktober 2013 - 22:35
Som jeg forstår problemet er det et spørgsmål om hvor meget af den kraft, der bliver trådt i pedalerne med, som biver overført til hjulet. Eller i sidste ende overført mellem dæk og vej. Så kan man korrigere for lejefriktion, dæktype og -tryk etc. Men jeg ved ikke lige hvordan man skal måle det.
Titel: Sv: Cykel, hvor bliver energien af?
Indlæg af: B Mønnike efter 28, Oktober 2013 - 14:03
Jeg spurgte tidligere til kørestillingen.

På de såkaldte turistcykler( De klassiske Raleigh) sidder man oprejst og træder cyklen "ligesom man sad i en sofa" med bøjede ben og tramper på pedalen med svangen, uden mulighed for at bruge kroppens vægt effektivt, før end man rejser sig og står op i pedalerne.

Disse cykler er ikke bergnet til at køre stærkt og er derfor ofte lavt gearet. Masser af damecykler har stadig den skavank især de nye pigecykler kan ses med  "sofastillingen". Vinklen mellem saddel og krankrøret og lodret på disse, kan være mellem 60 og 65 grader.

Moderne cykler er omegnen af 70 Grader. Racercykler er alle over 70 grader, hvilket forøvrigt også gælder kronrøret.

Så er der gearingen. Hvis der er det samme antal tænder på for og bagtandhjul er det heller ikke her. Men den tunge cykel kan med fordel få et bagtandhjul med et par tænder mere

Så er der pedalarmene er de lige lange?

og endeligt er der lufttrykket. Læs hvad dækket er beregnet til og pump det op til det tryk.

Et sidespring.
Min oplevelse ved at pumpe min elcykeldæk til max tryk er en af mine største overraskelser. Jeg behøvede ikke motoren til andet end bakkerne, så let blev den at køre
Jeg havde 3,5 bar i dækkene førhen, men det var tilladt at pumpe dem til 4 bar,sikken en forskel.


 
Titel: Sv: Cykel, hvor bliver energien af?
Indlæg af: Børge efter 13, Januar 2014 - 17:40
Når man holder 25 i timen, med modvind, så er det fint med elmotoren, i det høje gear. :D
Titel: Sv: Cykel, hvor bliver energien af?
Indlæg af: jj- efter 16, Januar 2014 - 21:08
Citat fra: Mikker
Mit simple spørgsmål er: Hvor i alverden afsættes al den energi i den "tunge" cykel? Det kan da ikke bare være dækkene?

Dæktryk betyder noget for rullemodstanden.
Så du kan evt. starte med at teste dæktrykket.
På dæksiden står der normalt hvilket tryk dækket kan tåle?
50 PSI er antagelig meget passende?
Smalle bløde dæk giver som regel mindre rullemodstand ved samme belastning og dæktryk.

Kæderne bør være rene og velsmurt. En rusten kæde stjæler energi.
Det kan være en god ide at undesøge kæden om alle led kan bøjes uden modstand?

Indvendige gear koster ca. 20% mere energi end udvendige gear - såvidt jeg er orienteret?
-Men da begge cykler har 7 indvendige gear kan det næppe være årsagen?
-Indvendige gear skal antagelig også smøres?

Jeg foretrækker cykler med udvendige gear uden kædeskærm.
Det er meget lettere at rense- og smøre kæden efter en tur i regn- eller snevejr.

Mvh jj