* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 364
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 328
I alt: 328

Forfatter Emne: Netværksdrev igen-igen: Nu problemer med "store" filer.  (Læst 17411 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Hej igen.

Ja, netværksdrevet fungerer helt fint nu.

Meningen med det var at kopiere alle mine DVD-film ned på det, og så hente dem ud til lokale harddiske til computerne i stuen og børneværelset.

Kopiering af DVD-film virker. Dér ligger de allesammen nu. Det er gjort fra min kontor-computer, forbundet til netværksdrevet med USB. Ingen problemer der.

Men når jeg nu skal til at hente en film fra netværksdrevet (nu som netværksdrev, forstås) så går den godt nok igang, men efter et par minutter fortæller den at forbindelsen til drevet er afbrudt.

Jeg kan stadig se drevet i stifinder, og jeg kan godt starte kopieringen igen, men den falder af igen med samme fejl.

Jeg har et andet netværksdrev som bare håndterer alle vores fotos. Det fungerer fint.

Hvis jeg skal gætte, så tror jeg netværksdrevet får kvababbelse over filernes størrelse. En DVD-film ligger jo som et antal VOB'er hver på ~1 GB.

Men hvorfor? Og kan man gøre noget ved det?

Det er det der ALU_GUARD_LAN fra REVOLTEC, med en 1.5 TB Harddisk formatteret som FAT32.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Netværksdrev igen-igen: Nu problemer med "store" filer.
« Svar #1 Dato: 14, Marts 2011 - 20:37 »
Hej Mads

Du har sikkert ret i at det er filstørrelse (og antal) som den kløjs i som server. Der er også noget med at visse systemer kan lægge store filer på Fat  som flere enkelfiler kædet, så de kan læses som 1 fil af systemet. Det klarer serveren måske ikke.

Derimos synes jeg at din måde at gemme og spille film på er lidt kluntet. I stedet for computer i stuen skulle du have en streamer som fra serveren serverer filmen ( lyd , billeder) direkte på fjernsynet. De fås i god kvalitet med digital eller analog udgang, som passer direkte til fjernsynet. Mindre forbrug, lydløs og smartere end computer.
Det kræver bare en server som er god til den slags. Jeg sværger til Sonology. 

Selv gemmer jeg film som 1 hel mpg2. Det er smartere end dvd vobberne. 
Jørgen Harbst

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Netværksdrev igen-igen: Nu problemer med "store" filer.
« Svar #2 Dato: 15, Marts 2011 - 06:15 »
Mht. computer i stuen og børneværelset, så har det den fordel at man kan sidde i stuen og bruge messenger, se film på youtube, surfe på nettet osv.
Min datter er f.eks. vældig glad for at se "Pengu" fra youtube.
Med individuelle computere er mulighederne legio.
Streaming giver jo "kun" film fra serveren.

Det smarte i at have filmene som VOB'ere er også, at når en DVD er slidt op kan man bare brænde en ny som går direkte i enhver DVD-afspiller. F.eks. den i bilen, som ikke er erstattet af en computer endnu.

Men det irriterer mig at jeg ikke kan læse filerne fra mit netværksdrev. Det var hele ideen i at bruge netværket.
Nu skal jeg sync'e ved at rende rundt med en harddisk og kopiere til alle computerne hvergang jeg lægger en ny film på.
Det var min mening at lave et lille program som tog sig af det automatisk ved at sammenligne indhold på netværksdrev hhv. lokal harddisk hver aften, og så selv tog sig af at kopiere tingene ned.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Netværksdrev igen-igen: Nu problemer med "store" filer.
« Svar #3 Dato: 15, Marts 2011 - 08:08 »
Hej Mads,

Kan du ikke afspille dem direkte fra dit netværksdrev i stedet for at kopierer dem ud?
Ellers synes jeg du skal forsøge at overføre dem via FTP som et alternativ til windows kopiering. SMB protokollen som bruges af windows kan godt være lidt træg engang i mellem.

Jeg kan desuden læse rundt omkring at din disk ikke ligefrem hører til i superklassen af netværksdiske, den yder faktisk ret ringe i flere tests, så måske du bare har været uheldigt med dit produkt.
Jeg har tidligere haft en Western digital NAS, den kørte nogenlunde fornuftigt, men den havde så lidt processorkraft at når man brugte gigabit netværk på den, så kørte den 10-12 mb/sec mens min nye NAS (Zyxel NSA320) når op på 30-40 mb/sec.

MVH Tommy

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Netværksdrev igen-igen: Nu problemer med "store" filer.
« Svar #4 Dato: 15, Marts 2011 - 11:05 »
Hej Tommy,

Det har jeg skam prøvet. Det gik ikke afsindigt godt, specielt ikke hvis man så én film det ene sted og en anden det andet...!

Det er muligt jeg har været uheldig, men som jeg lige læser det har det kun med hastighed at gøre.
For min skyld måtte den gerne være en time om synkroniseringen (da det alligevel skulle foregå om natten) bare den så i det mindste gjorde det.

Det er dét at den slet ikke kan, der er den store bremseklods.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Netværksdrev igen-igen: Nu problemer med "store" filer.
« Svar #5 Dato: 15, Marts 2011 - 16:50 »
Det er vel ikke fordi du bruger trådløst netværk ?

Der kan være så mangee fejl på sådan et at store filer aldrig kommer igennem.
Jørgen Harbst

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Netværksdrev igen-igen: Nu problemer med "store" filer.
« Svar #6 Dato: 15, Marts 2011 - 20:28 »
Det lyder måske lidt banalt men har du prøvet at kigge efter en firmware opdatering på producentens hjemmeside ?
Jeg har selv en Synology NAS. Den har på sine 2år fået 2 opdateringer.

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Netværksdrev igen-igen: Nu problemer med "store" filer.
« Svar #7 Dato: 16, Marts 2011 - 13:54 »
Harbst: Både ja og nej. Der hvor der skal sync'es ud er via trådløst netværk, men jeg har også afprøvet det til min PC på kontoret, hvor der er kablet forbindelse. Det virkede heller ikke, og symptomerne var de samme.

Kusco: Nej, jeg har tidligere været inde på producentens hjemmeside, og det er temmelig svært at finde noget som helst om dette her kabinet.
Det virker som om de har tabt interessen for det... :-(
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Netværksdrev igen-igen: Nu problemer med "store" filer.
« Svar #8 Dato: 16, Marts 2011 - 14:02 »
Hej Mads,

Jeg har kigget lidt mere på din "NAS" og den eneste anmeldelse jeg har kunnet finde af den er desværre ikke alt for imponerende --> http://www.google.com/translate?langpair=fr|da&u=http://www.59hardware.net/dossier/boitier-externes-cle-usb-reseau/test-:-boitier-externe-revoltec-alu-guard-200906128360.html

Den er desværre ikke alt for detaljeret omkring hvor store filer man har forsøgt sig med, men den giver indtryk af at netværksdelen i den er meget lidt imponerende. Så en kombination af et dårligt produkt og en eller anden parameter i dit lokale netværk kan være udslagsgivende.

MVH Tommy

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Netværksdrev igen-igen: Nu problemer med "store" filer.
« Svar #9 Dato: 17, Marts 2011 - 07:04 »
Tommy: Tak for indsatsen, jeg har nok købt katten i sækken.

Fejlen er jo min egen, da mine midler er begrænsede. Min udvælgelsesprocedure går efter prioriteten:

1: Forhandlere som vil betale mig for at modtage deres produkt.
2: Forhandlere som vil forære mig deres produkt.
3: Forhandlere hvis produkt koster mindst.
4: De andre, som normalt slet ikke kommer i betragtning.

Så hvis vi undtagelsesvis tager nr. 4 i betragtning, hvad kunne så være anbefalelsesværdigt?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Netværksdrev igen-igen: Nu problemer med "store" filer.
« Svar #10 Dato: 17, Marts 2011 - 09:38 »
Hej Mads,

Du skriver at dine midler er begrænsede, så du må lave en afvejning af pris/funktionalitet og hastighed. Så tag et kig på priserne her --> http://www.edbpriser.dk/Search/Products.aspx?q=&qft=&s=&cpath=1-1-305&qt=Fql&nf=strmatrix3%3a^%22Netv%C3%A6rksadapter+%C2%A40.0000000000%22%24%C2%A7specifictaxonomy%3a^Computer|1%2fLagringsserver|305%24

Søg lidt rundt på nogle reviews på de produkter der falder i din smag og se hvad der bliver sagt om dem. De produkter der er billigst har typisk et par år på bagen og er mange gange ikke med så kraftige processorer og så meget funktionalitet som nyere udgaver.
Jeg har som tidligere skrevet indkøbt mig en Zyxel NSA320 som jeg indtil videre er meget tilfreds med. Den har plads til to diske og har en kraftig processor... Den koster så desværre også ca. 1500 kr.
Synology har jeg også kun hørt godt om.

MVH Tommy

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Netværksdrev igen-igen: Nu problemer med "store" filer.
« Svar #11 Dato: 17, Marts 2011 - 13:02 »
Jeg har kun gode erfaringer med synology. Den "billige" DS108 j model, jeg bruger, kan alt, hvad man kan ønske, og en hel del mere. Den er kun til 1 indbygget harddisk, men kan også styre flere eksterne, via usb tilkobling.
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk