* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 304
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 293
I alt: 293

Forfatter Emne: æø og å i domænenavne  (Læst 13989 gange)

bovbjerg

  • Gæst
æø og å i domænenavne
« Dato: 07, Juli 2008 - 09:48 »
Som nævnt i en anden tråd, planlægger jeg at oprette en foreningshjemmeside.
Det domænenavn vi ønsker, indeholder ø og å og er allerede optaget med alle variationer af o oe, a og aa. Det ser imidlertid ud til at det rigtige navn med ø og å, er ledigt og kan registreres. Det står dog noget kryptisk med at der skal være specielle plug ins til Explorer for at kunne vise sider med æøå i navnet.

Hvad betyder dette i menneskesprog og har det nogen praktisk betydning?

m.v.h.
Jens

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: æø og å i domænenavne
« Svar #1 Dato: 07, Juli 2008 - 10:33 »
Vores lille forum har to adresser: ingeniordebat.dk og ingeniørdebat.dk

Jeg tror faktisk kun det var ie5 som behøvede plugin, nyere versioner kan klare æøå.

Problemet er at bruger man æøå udelukker man dem med u-dansk keyboard og det var årsagen til at vores forum fik navnet med o

Rent teknisk så håndterer det wilde web adressen ved at omskrive adressen ingeniørdebat.dk til xn--ingenirdebat-0jb.dk

Læg også mærke til at vores hjemmeside viser titlen ingeniørdebat.dk øverst på din browser (når du er på forsiden) selv om adressefeltet viser ingeniordebat.dk

Jeg vil personligt ikke nøjes med en hjemmeside stavet med æøå hvis jeg ikke kan få alternativet med a, o, ae, oe, eller aa.

på den anden side synes jeg egentlig navnet er lidt ligegyldigt, fordi man i dag kan putte subdomæne navne i adressen (for eksempel hedder min private hjemmeside 325.dk, og min weblog ligger på boldt.325.dk), og når man bruger firefox3 resulterer indtastninger i adressefeltet i søgning både i titel og adresse, ligesom google, mv.

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

Faurbye

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 43
    • Vis profil
Sv: æø og å i domænenavne
« Svar #2 Dato: 07, Juli 2008 - 12:49 »
Min erfaring er at IE6 også har behov for plug-in for at kunne æ, ø, å.

Jeg har prøvet at ville besøge
 http://www.dds-syd-østjylland.dk
via flere IE6-maskiner og det virkede ikke! Jeg fik i stedet
 http://idnredir.dk-hostmaster.dk/www.dds-syd-østjylland.dk
som så ganske rigtigt henviser til
 http://www.xn--dds-syd-stjylland-70b.dk/
samt giver en forklaring om at min browser ikke understøtter æ, ø, å.

Så min anbefaling til bovbjerg skal lyde:
Undgå æ, ø, å, det giver for meget bøvl!
Og især hvis nogle andre før Jer allerede har registreret oe, aa osv. Det giver kun forvirring, hvis I lægger jer lige op ad samme adresse med Jeres forening.

Altså :
Find på et andet navn!  ;)


Mvih
Jens

Søren Basbøll

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 233
    • Vis profil
Sv: æø og å i domænenavne
« Svar #3 Dato: 07, Juli 2008 - 13:34 »
En god hjemmeside skal kunne læses på alle browsere, og den skal også kunne fungere når billeder og andet gøgl er slået fra.

Det sidste er ofte overset, men somme af os tager aldrig billeder ned med mindre det har en relevant funktion.

Hilsen
Søren Basbøll

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: æø og å i domænenavne
« Svar #4 Dato: 07, Juli 2008 - 20:36 »
Hvis jeg nu slog alle farverne fra ved at bruge en sort/hvid monitor eller evt. en monokrom skærm, så ville jeg kunne definere en god hjemmeside som en, der også blev præsenteret ordentligt ud fra mine valg.

Der bliver vist ikke meget tilbage på siderne, hvis alle sådanne krav skal opfyldes.

Hvis du, muligvis på grund af en meget langsom internetforbindelse, ikke ønsker at se billederne, så må det efter min mening være dit problem og ikke et generelt problem.

Hvad gør du for øvrigt med billeder i PDF-dokumenter?


Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: æø og å i domænenavne
« Svar #5 Dato: 08, Juli 2008 - 11:10 »
Citér
Det sidste er ofte overset, men somme af os tager aldrig billeder ned med mindre det har en relevant funktion.

Hvordan bærer du dig ad med det ?    ...for ikke at sige at vurdere om billedet har en relevant funktion inden du så henter det (når du ikke har set det kan du vel ikke afgøre om det er relevant) ?

Mange billeder er er "knapper" til at klikke på og en ret så integreret del af siden der i høj grad er nødvendig for at den overhovedet fungerer.

Mener du ikke bannere altså reklamer ?
Deri er jeg iøvrigt med Basbøl det er ofte meget ofte en omgang irrelevant irriterende flimmer, det kunne være rart at kunne vælge ordentligt fra.

Ligesom jeg kan sætte et "Reklamer Nej tak" på postkassen.

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: æø og å i domænenavne
« Svar #6 Dato: 08, Juli 2008 - 11:28 »
Citér
Mener du ikke bannere altså reklamer ?
Deri er jeg iøvrigt med Basbøl det er ofte meget ofte en omgang irrelevant irriterende flimmer, det kunne være rart at kunne vælge ordentligt fra.

Ligesom jeg kan sætte et "Reklamer Nej tak" på postkassen.

Reklamer - Nej Tak
på internettet hedder det Firefox3 + Adblock Pro

God debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: æø og å i domænenavne
« Svar #7 Dato: 08, Juli 2008 - 12:19 »
Boldt: Jeg kender jo så ikke Firefox's udgave men husker den udemærkede Zonealarm funktion der erstattede banner reklamerne med et fast billede.
Iøvrigt noget der oplevedes som et boost i download tid, selvfølge fordi når der ikke skulle bruges båndbredde til at hente det skrammel.
Som en sidegevinst slipper man også for en del spyware der listes ind via adtech linket i siden som zonealarm dengang erstattede med et link til et billede på PC'en.

Søren Basbøll

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 233
    • Vis profil
Tankens klarhed, tankens klarhed,
« Svar #8 Dato: 08, Juli 2008 - 15:21 »
det er hvad der bliver tilbage når man fjerner alt gøglet. Hvis der så ikke er nogen klar tanke bag, så bliver der ganske rigtigt ikke meget tilbage. Den slags sider er der ingen grund til at bruge lang tid på.

Det med at koble farverne fra kan være mere relevant end man måske umiddelbart skulle tro. Det sker undertiden at jeg ser en rød tekst på grøn eller blå bund, og da jeg er farveblind spørger jeg Gerda om hvad der står hvis det er vigtigt. Jeg kan lige ane at der står noget, men ikke hvad. For nogle år siden var jeg inde på Det Radikale Venstre's hjemmeside og de burde skrive: "Farveblinde bedes stemme på et andet parti". Nu har ikke ret til at stemme på dem, men alligevel.

For øjeblikket bruger jeg mest Opera, af de browsere jeg har prøvet er det den der på samme tid er hurtigst og hvor det er nemmest at slå billeder til og fra, veksle mellem forfatter- og brugertilstand og lave breddetilpasning. Til Banken bruger jeg Ildræven, og når jeg bliver rigtig sur på en påtvunget Windowscomputer kan jeg godt finde på at bruge Off By One, som med sikkerhed ikke understøtter noget som helst. En Liise for Sjælen, som vist Ewald eller Aarestrup ville udtrykke det.

Det hele er et generelt udtryk for det triste, at jeg med en del af de nyere medier befinder jeg mig mere og mere i en skizofren tilstand hvor jeg hele tiden bruger en masse mental energi på at abstrahere fra journalisternes forsøg på at gøre enhver nyhed ophidsende, ethvert tal meget lille eller meget stort (kuuun eller nææææsten), folk fastslår noget, hvor de i virkeligheden bare siger, udtaler eller skriver noget. Udtrykket burde reserveres til tømrere.

Af samme grund dropper jeg mere og mere TV-avisen, men er til gengæld meget imponeret af Nyheder på Tegnsprog. De har som oftest én, somme tider op til tre virkelig vigtige og aktuelle nyheder som er overset af de øvrige medier.

Hilsen
Søren Basbøll


 

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: æø og å i domænenavne
« Svar #9 Dato: 08, Juli 2008 - 15:36 »
Jeg forstår så glimrende dit problem som farveblind, Søren.
For fuldstændighedens skyld skal jeg lige tilføje, at hvis Gerda ikke er i nærheden, har du - også med M$s standardbrowsere - mulighed for at GEMME en websides indhold i flere forskellige formater, herunder "Ren tekst". Når du så har gjort dette, kan du læse teksten offline i S/H.
Jeg er ikke farveblind, men har af og til brugt muligheden til at hente de vigtige oplysninger ud af en alt for fancy hjemmeside.
Jeg har indtil nu været for doven til at udforske flere browsere.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk