* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 309
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 252
I alt: 252

Forfatter Emne: Kamera og blitz  (Læst 19889 gange)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Kamera og blitz
« Svar #15 Dato: 03, December 2011 - 14:04 »
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Kamera og blitz
« Svar #16 Dato: 04, December 2011 - 09:37 »
Jo, men det var vel mest en tradition fra malernes atelierer; når man brugte blitz, hjalp jo ikke det spredte "nordlys" noget på slagskyggerne!

Ganske vist blev det første blitzfoto taget allerede i 1851 - (med en elektrisk gnist fra en leydnerflaske) af fotopioneren William Henry Fox Talbot, og det første kommercielle blitzpulver blev patenteret i 1887.
Men portrætfotografer ejede ikke udstyr til at frembringe den kraftige elektriske gnist, og blitzpulver sviner så forfærdeligt, at ingen fotograf ville anvende det i sit eget atelier!
Det forblev en nødløsning til lejlighedsopgaver indtil vacublitzen (hvad vi idag kalder den gammeldags blitzpære) blev opfundet i 1925.

Så nej! Portrætfotografer i gamle dage brugte naturligt dagslys og havde brug for deres nordvendte ateliervinduer.
Så vidt jeg ved var den første danske professionelle portrætfotograf den tyskfødte Heinrich Tønnies, der etablerede atelier i Aalborg i 1856 og nåede at tage over 100.000 billeder (dog ikke alle portrætter) inden sin død. Atelieret eksisterede forøvrigt frem til 1974.
Alle hans bevarede billeder er registreret på Aalborg Stadsarkiv, og de er gode!
Du kan se nogle få af Tønnies' billeder i de 4 links herunder.
Der er med garanti ikke brugt blitz!

http://www.ukendtebilleder.dk/foto400/00454/fot00454.htm
http://www.aastrup.de/albums/vandringer/20051008/fotografer/thoerring/1888toennies/18900921/index.html
http://www.flickr.com/photos/11589475@N05/3736117210/#
http://www.denstoredanske.dk/Kunst_og_kultur/Fotografi/Fotografi/Heinrich_T%C3%B8nnies


Næh, ikke i midten af det nittende århundrede, men kendte professionelle fotografer brugte nu "flashes" langt før 1925 En væsentlig del af fotoudviklingen er knyttet til USA. Det er det er lidt som med bilerne; de blev ikke "opfundet" der, men det varede ikke længe før USA dominerede! Nu henviser du til kendte danske fotografer. Kender du Jacob Riis? Han brugte hyppigt blitz allerede i slutningen af 1880'erne, udenfor fotostudierne, men "flash powder" blev standardmæssig brugt derovre af studiefotografer! Jacob Riis virkede også i USA!

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Kamera og blitz
« Svar #17 Dato: 04, December 2011 - 13:30 »
Ja, jeg kender Jacob Riis med bl.a. den fremragende fotodokumentationsbog "How the other half lives", som fik stor politisk betydning. Men dog mest af omtale, jeg har ikke set hans billeder.
Til gengæld kender jeg ikke meget til amerikanske fotoatelierer. Jeg ville blot fremhæve den danske tradition for atelierer med nordvendte vinduer.
Da jeg ikke kender billederne fra de amerikanske fotostudier, kan jeg ikke udtale mig om, hvorvidt de var lige så gode som de danske, der blev optaget i naturligt lys uden slagskygger.
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Kamera og blitz
« Svar #18 Dato: 04, December 2011 - 15:52 »
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Kamera og blitz
« Svar #19 Dato: 04, December 2011 - 16:52 »

Øh Morten.....du kender da google ;D
Selvfølgelig - men som du sikkert har bemærket, har jeg de sidste dage googlet andre ting  ;)
- og desuden ikke haft tid til at sidde ved computeren konstant.

Men da du nu har hjulpet mig, har jeg naturligvis set på billederne. De er gode - kompositionsmæssigt. Og som dokumentation af social indignation direkte fremragende.
Men hvad belysningen angår, er de næsten som en moderne amatør med et lommekamera ville have taget dem - bortset fra, at skyggernes retning viser, at holderen med blitzpulveret har været i fotografens hånd skråt opad og til siden for objektivet (sjovt nok ikke samme side hver gang).
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Kamera og blitz
« Svar #20 Dato: 05, December 2011 - 22:07 »
Som gammel fysiklærer må du da have medlidenhed med staklen når blitzpulveret glødende dryssede ned over hånden. Det var måske rart at skifte hånd en gang imellem. ;D

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk