* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 67
I alt: 67

Forfatter Emne: Opladelige batterier  (Læst 7836 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Opladelige batterier
« Dato: 13, November 2019 - 10:54 »

Engang fik jeg den storslåede idé, at indkøbe en batterioplader og et arsenal af opladelige batterier.

Som sagt så gjort, og inden længe stod der to æsker, én til opladte batterier som var klar, og en anden hvor der var afladte batterier som skulle i opladeren efterhånden.

Drømmen brast, fordi de fordømte batterier lå og selv-afladede mens de ventede på at blive taget i brug.

Men jeg fik den her ide, om at man kunne have et større antal opladere så alle batterierne kunne ligge i laderen hele tiden. Men for at undgå at lade på dem 24/7, så skulle disse ladere kontrolleres af et ur, som sørgede for at de blev 'ladet på' i et tidsrum hver dag - eksempelvis en halv time én gang i døgnet.

Men inden jeg sætter sådan noget i værk, så vil jeg gerne høre om der er nogen - der har mere forstand på opladelige batterier end jeg har - der kan fortælle om det overhovedet er en god idé?

Ødelægger det batterierne på sigt? Er der brandfare? Kan det i det hele taget lade sig gøre at holde opladelige batterier 'friske' på den her måde?

Mvh
Mads Aggerholm
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

j_skib

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Sv: Opladelige batterier
« Svar #1 Dato: 13, November 2019 - 20:17 »
Hej.

Hvis det drejer som om 1,2V Ni-MH celler, så er LADDA batterierne fra Ikea uovertrufne.
Vi bruger opladelige batterier i vandre GPS'en, og har haft et rimeligt stort forbrug igennem sidste 10 år. Vi har prøvet Philips og Duracell (meget dyre), men Ikea batterierne holder længere og der er næsten ingen selvafladning.
Rygterne siger, at batterier af typen Envelope skulle være lige så gode som Ikea's. Det har jeg dog ikke selv afprøvet.

For 2 timer siden tog jeg 4 stk AAA LADDA batterier i brug, købt d 23-9-2017. Spænding på 1,28V, så de er stadig noget nær fuldt opladet (efter at have ligget godt 2 år i skuffen).

Jeg aflader normalt batterierne til 1,00V før opladning med 10% kapacitet i 16 timer. Aflader og oplader er hjemmelavet, da jeg har haft rigtig dårlig erfaring med "intelligente" opladere. Erfaringen er 8-10 år gammel, der findes sikkert bedre ladere i dag.

//Jørgen
« Senest Redigeret: 13, November 2019 - 20:22 af j_skib »

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Opladelige batterier
« Svar #2 Dato: 14, November 2019 - 09:54 »
Envelope og Enytime er ret dyre , men er de absolut bedste og de eneste der nærmest ikke aflader.

De er de eneste genopladelige batterier mine "gamle" kameraer accepterer og ikke aflader efte to billeder ;)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Opladelige batterier
« Svar #3 Dato: 14, November 2019 - 11:59 »
Eni Time .....undskyld !
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Opladelige batterier
« Svar #4 Dato: 14, November 2019 - 18:52 »
Citat fra: Mads Aggerholm
Men inden jeg sætter sådan noget i værk, så vil jeg gerne høre om der er nogen - der har mere forstand på opladelige batterier end jeg har - der kan fortælle om det overhovedet er en god idé?

Ødelægger det batterierne på sigt? Er der brandfare? Kan det i det hele taget lade sig gøre at holde opladelige batterier 'friske' på den her måde?

Trickle charging - Wikipedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Trickle_charging

NiMH Battery Charging _ How to Charge Them _ Electronics Notes.
https://www.electronics-notes.com/articles/electronic_components/battery-technology/nimh-nickel-metal-hydride-charging.php

Standard vs Trickle Charging NiCd and NiMH Batteries _ Vencon.
https://www.vencon.com/charging-nicd-nimh-batteries/

Personlig bruger jeg mest en', der kan lade 1 til 4 nimh-celler og en slukUr, der afbryder efter 90 minutter.
-Så risikere jeg ikke at cellerne bliver så varme, at gastrykket åbne sikkerhedsVentilen.
-Jeg genoptager kun opladning efter at cellerne er afkølet og spændingen er mindre end 1,4volt.
-Jeg prøver såvidt muligt altid at oplade batterier umiddelbart før de skal tages ibrug.
-Så er der antagelig mindre risiko for at en af cellerne polVender.
-Jeg har en del BatteriLader, som gør batterierne temlig varme og reducere levetiden - såvidt jeg kan se?
-Så dem bruger jeg kun til nedslidte celler, som alligevel snart skal kasseres. :)

Mvh jj

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Opladelige batterier
« Svar #5 Dato: 30, November 2019 - 19:17 »

Tak for inputtene d'herrer!

Jeg skal se om jeg kan få noget knaldet op her i juleferien  :)

/Mads
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk