* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 230
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 84
I alt: 84

Forfatter Emne: VW Caddy  (Læst 18741 gange)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
VW Caddy
« Dato: 16, Januar 2011 - 20:52 »

Til lykke med Caddyen Bjarke!

Nu har du endelig fået dig en bil hvor du ikke er i lommen på værkstedet, men selv kan sætte PC'en til og se hvordsn den har det.

Kodeord: VagCom

Således kan man f.eks. kontrollere diverse temperatursensorer, som ikke melder fejl selvom de måler forkert, blot signalet er indenfor deres arbejdsområde.

Man kan f.eks. have en kølevandssensor der måler en alt for lav temperatur, så bilen altid kører med choker, eller det omvendte så den har ondt ved at starte.

Her kan man også se at termometeret med vilje viser forkert, idet det viser "normal" i et bredt interval, for at undgå unødigt kundebekymring over dels for lang tid om at nå drifttemperatur, dels høj temperatur ved køkørsel.

Netop det totale fravær af denne mulighed for PC-tilslutning på Citroën og Peugeot var afgørende for mit fravalg af Partner/Berlingo i sin tid.


Hej Ebbe det lyder interessant.
Hvor forbinder jeg mit nye køretøj med min PC og hvor meget software skal man investere i?

Jeg har nu kørt et par dage i Caddyen og har haft tid til at studere den nærmere.....hvis jeg var Citroen ville jeg lægge sag an mod VW.
Den er tættere på en Berlingo end et kinesisk Rolexur er på sin svejsiske ditto, men på den rigtigt positive måde, for detaljerne er bare bedre gennemarbejdet.

Citroens 1,4 motor er bare pålideligheden selv, ikke et ondt ord om den, men Caddyens 1,2 turbomotor er bare en oplevelse. mere lydløs end et arbåndsur og med et drejningsmoment der får drengerøvssmilet frem når man træder på pedalen. Jeg havde lige min Honda Civic påklædte søn med ude og køre, han erklærede overfor min kone(ikke mig) at denne bil var værd at overveje ;D

Bagsæderne er lavet, så de let med nogle smarte udløsere og håndtag kan tages ud og ikke som i Berlingo hvor de skal skrues ud og vejer en bondegård (60kg)

Der er masser af airbags i dette apparat og tre elstik, til cigartænder (som ikke medfølger), til bagsæde spil og i baggagerum til køletaske

Jeg har fået ESP der siges at være en fordel, men det medfører, at jeg ikke kan passere rundkørsler som i Belingoen, med denne feature slået til. Så når jeg får en Ferrari i baghjulet må jeg lære, at slå den fra i god tid, så jeg igen kan køre de røde lyn bagud i vor mange rundkørsler ;D

Der to ting der ikke er vellykkede og det er benzindækslet.......og instruktionsbogen der for det første ikke er modelspecifik og roder rundt mellem alle modellerne. Den er en plage at komme igennem.
« Senest Redigeret: 17, Januar 2011 - 12:34 af E. Tranberg »
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
VW Caddy
« Svar #1 Dato: 16, Januar 2011 - 21:59 »
Her fås en standalone enhed: http://www.nic-tec.com/product.asp?product=17

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
VW Caddy
« Svar #2 Dato: 16, Januar 2011 - 22:24 »
Tak Ebbe
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: VW Caddy
« Svar #3 Dato: 17, Januar 2011 - 12:39 »
Lige tilbagevendt fra en prøvetur af Caddy 1,2 TSI vil jeg føje endnu et tilllykke til dig Bjarke (og til VW)

Ved tom vogn med fører alene føles den på ingen måder sløv, selv ved de lave omdrejninger jeg som forvænt TDI'kører lagde ud med.

Overblikket er super når man sidder en etage højere end de andre.

Rattet føles underligt skarpkantet og hårdt, men det vænner man sig sikkert til.

Den skal nok gå hen og blive populær, når folk først får øjnene op for den.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: VW Caddy
« Svar #4 Dato: 17, Januar 2011 - 15:33 »
Prisen alene skal nok sælge en del af disse biler.
At det så tilmed er en dejlig rummelig bil der er let at komme ind og ud af ligesom sit forbillede skader jo heller ikke.

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: VW Caddy
« Svar #5 Dato: 04, August 2011 - 11:07 »
Jeg har to Shell expresser inden for "synsvidde" og de er bestemt ikke billigere end min lokale Statoil ,hvor jeg her til morges fyldte tanken op med en literpris på 11,15 kr  Shell,Ok og Qvait lå omkring 11,75.

Mit gennemsnit med Campingvogn var her i sommer 10,5 l/km og dette var den første tankning siden jeg kom hjem og fyldte tanken helt op.
436,3km /30 liter 14,54 km/l . Dette forbrug er jeg ganske tilfreds med


Det lyder meget fint, men for sammenligningens skyld ville det være godt at kende campingvognens vægt og størrelse samt ikke mindst hvilken hastighed du kører med når du har den på krogen.

Når jeg kører med campingvogn på motorvej dikteres hastigheden af lastbilerne, idet jeg helst hverken vil overhale eller overhales.

Det betyder mellem 91 og 93 i Frankrig, hvor især de spanske lastbiler kører så stærkt, og 89 i Tyskland, hvor lastbilerne åbenbart frygter sanktioner hvis de kører hurtigere.

De spanske lastbiler er ej heller blege for at overhale med over 100 ned ad bakke, hvilket giver nogle grimme langsgående folder i midten af mit førersæde...

Min uvilje mod at blive overhalet af lastbiler skyldes at de konsekvent lægger sig ud til overhaling hvis min fart tvinges ned af en langsom lastbil, og forventer/forlanger at jeg nedsætter min fart så de kan overhale mig.

Gentaget ad nauseum for samtlige indhentende lastbiler..

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: VW Caddy
« Svar #6 Dato: 04, August 2011 - 17:03 »
Campingvognen måler Bredde 2040mm  højde 1950mm plus gulvhøjde 370=2320 mm. fronten skråner 30grader bagud fra 550mm fra bund til 1600mm fra bund hvor den over en radius 100 går over i en ny hældning der strækker sig 750 mm bagud ,
Vognen vejer 731kg minus kuglevægten på 50 kg altså 680 kg på hjulakslen.

Den sidste tur hjem på strækningen Papenburg-Puttgarten ---Rødby Allerød 550km  i stiv modvind og regn hvor jeg bare ville hjem lå vi på 90-95+ helevejen og forbruget var derefter 8,3km /l.
Men det var en atypisk kørsel under meget dårlige forhold og den medfører jo et hak i gennemsnittet.
Men på grund af megen stille landvejs kørsel med ikke over 70 (honestly) kørte vi 11,38 km/literen 1844km 162liter
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: VW Caddy
« Svar #7 Dato: 04, August 2011 - 17:32 »
Jeg blev forstyrret af min bedre halvdel med noget "haster" så der skal tilføjes at det totale gennemsnit selvfølgeligt blev ødelagt af den sidste distance på 550km som så skal lægges til de 1844 km.
Altså 2394 km

De 550km kostede 66,3 liter så det totale forbrug blev 224.3 liter og giver 10,8 km/l
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: VW Caddy
« Svar #8 Dato: 04, August 2011 - 21:27 »
Ingen skal sige at du tilbageholder data, Bjarke :)

Din campingvogn er mindre og lettere end min nuværende, og du har stor fordel af at Caddyen er bred og høj og derved bryder luften for campingvognen.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: VW Caddy
« Svar #9 Dato: 04, August 2011 - 22:20 »
Ingen årsag, min kone er familiens prokurist som nøje noterer km og benzinindkøb, samt alt det andet vi bruger penge på. Så jeg har data derfor for alle ferie campingrejser vi har fortaget siden vi begyndte at campere udenlands i 1989.

Dengang i begyndelsen overgik vinindkøbsbudgettet benzinbudgettet ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk