* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 387
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 279
I alt: 280

Forfatter Emne: Smartphone?  (Læst 12317 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Smartphone?
« Dato: 28, August 2012 - 21:34 »
Jeg har p.t. en mobiltelefon, som er en "håndværkermodel" - robust og simpel.
Med telefon, SMS, MMS, lommelygte og et skodkamera. Men verdens bedste batteri, som holder op mod en måned, hvis jeg ikke fører for lange samtaler!
Så kan den også læse og sende mails, men det har jeg ikke aktiveret (jeg har netadgang også i mit sommerhus).

Men nu kommer manglerne: Da jeg sidst rejste langt bort, landede jeg i et område, der hverken brugte 900 eller 1800 MHz (men formentlig 1900 MHz), og jeg kunne ikke gå på nettet fra min telefon - hvad der ved et par lejligheder kunne have været praktisk (prøv at skrive en mail fra et tastatur opsat på fransk og efter at have købt kun 30 minutters internettid på et hotel - så forstår du problemet!).

Nu skal jeg i nærmere fremtid igen langt bort og har overvejet at anskaffe en smartphone. Min søster roser sin Iphone i høje toner, men min ros blev svagere, da jeg så prisen ... (hun har sin fra en arbejdsgiver).

Derfor denne appel:
Findes der en telefon, der kan gå på nettet i fjerne lande og læse disse underlige kvadratiske koder (jeg har glemt deres navn), som giver adgang til diverse info - og så forøvrigt alt det almindelige?
Og som er mere rimelig i pris end Iphone?
Mvh. Morten Jødal

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Smartphone?
« Svar #1 Dato: 28, August 2012 - 23:11 »
Hej Morten,

Det lyder egentlig til at du er meget godt tilfreds med din telefon, så i stedet for at overveje indkøbet af en smartphone, så synes jeg du skal dreje lidt over imod en tablet i stedet for. De findes i alle mulig afskygninger efterhånden og de kan alt det du efterspørger. Hvis du gerne vil have dem med indbygget adgang til mobilnetværk, ja så bliver det straks lidt dyrere. Men det er vist efterhånden ved at være standard at man bliver tilbudt, eller kan købe sig til trådløs internet adgang på hoteller/internet café... Eller noget så simpelt som at gå ind på en McDonald og bruge deres gratis trådløse netværk.

Og hvorfor så denne betragtning i stedet for?
Hvis du skal skrive ret meget email fra din smartphone, ja så bliver du måske alligevel snart ret træt af tastaturet på den. Det er nemmere med de større tastefelter på en tablet.
Batteritiden på en smartphone er betydenlig mindre end på din nuværende telefon. Du kan måske, hvis du slår alle de funktioner fra som er smarte, nå op på 4-5 dage... Max.
Det koster kassen at bruge internet fra andre lande. Indenfor EU begynder det at hjælpe på priserne, men det koster stadig nemt 4-5 kr. pr. mb. De er hurtigt brugt.
Hvis der er indbygget SD læser i tabletten, så kan man lige kigge feriebillederne fra dagen igennem på en større skærm. Evt. tømme ens SD kort så det er klar til at blive fyldt op igen dagen efter.

Når du ikke lige er ude at rejse kan tabletten være en smart lille ven at have med i sofaen. Som TV guide, til lige at tage et kig på ingeniordebat.dk eller til at læse en e-bog på.
Alt efter hvilken model man køber, så kan de holde batteri i 8-15 timer ved konstant normalt brug. Lidt internetsurf, kigge billeder, høre musik, læse en bog.

Jeg er endnu ikke indehaver af en tablet, men jeg kan ind i mellem godt se fordelene i at have en sådan. Så på et eller andet tidspunkt, så skal jeg da have en :-)
De små firkanter kaldes for QR koder.

Jeg har ikke nogle bestemte afbefalinger til modeller/mærker af tablets. Men de kan fås fra ca. 2500 alt efter hvilke specifikationer man gerne vil have dem med. (jeg vil gå efter en i en lidt højere prisklasse)

/Tommy

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Smartphone?
« Svar #2 Dato: 29, August 2012 - 16:32 »
Tak Tommy.

Dine betragtninger lyder uhyre fornuftige - men jeg er alligevel ikke sikker på jeg kan bruge dem.

Min sidste udlandsrejse var til Rom. Der brugte jeg naturligvis uden problemer min dejlige Samsung, og der kunne købes netadgang på hotellet (men jeg brugte det ikke, jeg får ikke abstinenser på en lille uge).
Derimod så jeg en stribe andre turister rende rundt med deres tablets - og det ser altså ret latterligt ud, når sådan en fyr bliver svunget op mod loftet i Pantheon for at tage et billede - foruden at den faktisk dækker en del mere for andres udsigt end et almindeligt kamera eller en standardtelefon.
Hjemme er jeg jævnligt sammen med venner, der er utroligt glad for deres Ipads - men tastaturet (skærmtryk) er slet ikke godt nok til mig!

Det er korrekt, at der på ethvert hotel kan købes WiFi-adgang - og mange steder er det en del af servicen. Men så vidt jeg er orienteret kan en smartphone også udnytte dette tilbud. Det mener jeg et par af mine rejsefæller gjorde i Rom.

Mit behov for netadgang på rejse er MEGET sporadisk, men det kunne nu være dejligt fx at kunne tjekke ind på flyet aftenen før afgang. Det er bare ligesom for lidt til at berettige en tung og klodset maskine i bagagen (og i denne sammenhæng regner jeg også en tablet som sådan). Jeg anser derfor en tablet for at være enten for stor eller for lille - så sådan en ønsker jeg mig ikke. Prisen på 2500 kr. ++ er også sammenlignelig med den billige udgave af Iphone (så vidt jeg husker ca. 4400 kr. over 6 måndere minimum incl. abonnement).

Jeg overvejer i stedet måske at renoncere på netadgangen (men den ville nu være rar at have) og i stedet kun se på en telefon med forbindelse overalt.
Jeg har tidligere kunnet bruge en dansk mobiltelefon i Australien, så der må frekvensen være en af de samme to (1800 MHz?). Men den svigtede i Mexico, på Tahiti og på Cookøerne, så de bruger vel 1900 MHz? og sidstnævnte er juridisk under New Zealand, som jeg denne gang skal til, så bruger de også 1900 MHz?

Alt i alt ønsker jeg mig stadig (vistnok) en smartphone, og en tablet passer ikke mit temperament.
Mvh. Morten Jødal

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Smartphone?
« Svar #3 Dato: 29, August 2012 - 17:55 »
Jeg ville nu heller ikke bruge en tablet til at tage billeder med, det er kameraet slet ikke godt nok til. Jeg ville nærmere overføre billeder fra mit digital kameraet til tabletten for på den måde at kigge dagens billeder igennem.

Jeg vil heller ikke bruge en smartphone til at tage feriebilleder med, der er kameraet endnu ikke godt nok. Kun under ret gode lysforhold.

Du kan se GSM frekvenser på dette kort/liste.
http://www.worldtimezone.com/gsm.html

/Tommy

Dransfeldt

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 107
    • Vis profil
    • http://www.dransfeldt.dk
Sv: Smartphone?
« Svar #4 Dato: 30, August 2012 - 08:26 »
Jeg har detsidste 1½ år haft en HTC Legend som min trofaste følgesvend.

Den opfylder (næsten) alle de krav jeg har til en smartphone.
Den er i aluminium, har været i fliserne flere gange uden andet et et par små ridser.
Desuden kan den bruges som wifi hotspot hvis man skal have andre enheder på nettet.
Ved almindelig brug unde wifi, bluthooth og gps aktiveret er batterilevetiden fornuftig.
Desuden har den en størrelse så den er nem at have med. Kvaliteten af foto er ok, men det er ikke et Laica kammera ;-)
Og så er den til at komme til for penge.

Min iPad er kun med hvis jeg alligevel skal have en taske med.

Mvh

Ole M D

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Smartphone?
« Svar #5 Dato: 30, August 2012 - 10:48 »
Tak til begge for konstruktive input.

Mht. frekvenserne har jeg åbenbart taget fejl - både Cookøerne og Fransk Polynesien har jo 900 MHz, så jeg skal i stedet have fat i min udbyder og sikre mig, at der er roamingaftale med New Zealand, for det må være det der svigtede sidst.

Som omtalt i en anden tråd har jeg selv købt et godt og dyrt digitalkamera, så jeg ville ikke drømme om at bruge hverken en tablet eller en telefon til at tage feriebileder. Opløsningen i min nuværende er VGA (0,3 Mpixels) :o
Men jeg registrerede hvad andre turister i Rom gjorde i stor stil i dette forår, og der var (for) mange tablets!
Mht. overførsel af billeder vil jeg hellere bruge penge på et ekstra SD-kort, hvis det første løber fuldt undervejs.

Jeg vil se nærmere på HTC legend - tak!
Mvh. Morten Jødal

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Smartphone?
« Svar #6 Dato: 30, August 2012 - 11:01 »
Jeg tror ikke på et problem med frekvenserne, så vidt jeg ved er stort set alle mobiltelefoner i dag quad-band (850/900/1800/1900 MHz).
Det er nærmere din udbyder du skal have fat i.

MvH,

Bent.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Smartphone?
« Svar #7 Dato: 13, September 2012 - 14:33 »
Min udbyder (M1) har på sin FAQ-liste en anvisning på, hvad man gør når telefonen ikke selv finder et net. Det vil jeg prøve næste gang jeg er på ferie et fjernt sted.
Min hidtidige telefon er ikke quadband, men det var nok kun halvdelen af mine problemer der skyldtes dette.
Jeg har imidlertid nu købt en smartphone med alle frekvenser.
Det blev ikke HTC Legend. Den er efterhånden svær at købe, kun få forhandlere har den, og da jeg viste dens specifikationer til et IT-kyndigt barnebarn, påpegede han straks at Androidversionen er for gammel - så den er nok på vej ud (det går hurtigt i den verden!).
Jeg har i stedet købt en Samsung Galaxy XCover, som jeg ikke har erfaring med endnu. Men den har Android version 2.3, og det skulle være i orden. Og det er ligesom den anbefalede HTC en meget robust model - det passer mig godt.
Tak for hjælpen, jeg blev ledt på sporet - og endte med at punge ud med kun kr. 1499 - omkring 1/3 af prisen på den iphone jeg først så på!
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk