* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 387
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 262
I alt: 262

Forfatter Emne: Slumreforhindringer??  (Læst 11708 gange)

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Slumreforhindringer??
« Dato: 10, Juli 2013 - 11:02 »
En af disse forb. opdateringer har lagt noget snavs i min computer så den ikke kan falde til ro! Jeg har fjernet både det ene og det andet, men lige lidt hjælper det!

Computeren er installeret med System 7!

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Slumreforhindringer??
« Svar #1 Dato: 10, Juli 2013 - 19:53 »
Prøv dette:
sæt power profiler til ALTID at være on ( altså ikke slumre )
reboot
sæt power profiler til det du ønsker
reboot

se om det virker.

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Slumreforhindringer??
« Svar #2 Dato: 10, Juli 2013 - 20:58 »
Powerprofiler"? Er det det samme som "bruger"? Jeg er lidt på den!

Det er måske heller ikke så vigtig for mig. Det jeg egentlig ville have er "dvale", men det har den her computer aldrig tilbudt! Jeg rodede så lidt med hvad tænd/sluk-knappen skulle betyde, og der kunne man sørme finde "dvale", så nu skal der ikke "slumres" mere overhovedet!  ;-)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Slumreforhindringer??
« Svar #3 Dato: 11, Juli 2013 - 15:20 »
Powerprofiler"? Er det det samme som "bruger"? Jeg er lidt på den!

Nej, det er det ikke.
Du går ind under Kontrolpanel > System og sikkerhed >Strømstyring
Derinde står der noget om strømstyringsprofiler, og de forudinstallerede hedder alle noget med "Power".
Du kan rette på den aktive, eller du kan selv lave en ny.

Personligt bruger jeg "slumre" rigtig meget. I den indstilling kan computeren stå i mange timer (jeg har prøvet over et døgn) på batteri og være klar på et øjeblik (og min slummer er ikke ustabil). Jeg har faktisk ikke sat mig ind i den præcise forskel på "slumre" og "dvale" - kan blot konstatere, at maskinen vågner meget hurtigere efter slummer end efter dvale, som jeg derfor aldrig bruger.

Hvis der er sket noget med dine systemindstillinger, er mit standardråd altid FØRST at forsøge en systemgendannelse fra et gendannelsespunkt. Det er effektivt og langt mindre indgribende end en geninstallation af Windows.
MS er flink til selv at lave regelmæssige gendannelsespunkter, bl.a. forud for hver systemopdatering. Du taber altså (mindst) en opdatering, hvis du bruger et af disse - og måske en programopdatering du selv har lavet; men det er jo hurtigt at gentage (hvis ikke synderen er en af disse).
Du kan også selv oprette gendannelsespunkter, men af en eller anden grund er det ikke gjort ligetil i Windows 7. Jeg skal altid dybt ind i kontrolpanelet for at finde funktionen og glemmer fra gang til gang hvordan jeg gjorde ...
Windows hjælp vil sjovt nok meget hellere fortælle mig, hvordan jeg BRUGER et eksisterende gendannelsespunkt, og det ved jeg godt!
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Slumreforhindringer??
« Svar #4 Dato: 11, Juli 2013 - 15:51 »
Jeg må indrømme at jeg aldrig har brugt systemgendannelse; jeg tror at jeg er blevet en "kylling" med årene, lidt bange for at MS laver for meget om på ting som jeg ikke har bedt om, men jeg har nok taget fejl der!

Forskellen mellem "dvale" og "slumre" er jo at computeren er "død", nul strømforbrug, når den er i dvale, mens "lillehjernen" lever, når den slumrer og der kan sendes signaler til diverse softwareudbydere om at man sagtens kan vågne rigtig, hvis de har noget de mener skal ajourføres! At vågne op fra "slumre" tager selvfølgelig kortere tid end fra "dvale", men forskellen mellem "dvale" og "koldstart" er enorm!
« Senest Redigeret: 11, Juli 2013 - 22:19 af John Larsson »

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Slumreforhindringer??
« Svar #5 Dato: 11, Juli 2013 - 22:13 »
jeg tror at jeg er blevet en "kylling" med årene, lidt bange for at MS laver for meget om på ting som jeg ikke har bedt om, men jeg har nok taget fejl der!
Ja, absolut!
Med systemgendannelse kan du netop fortryde alt hvad MS har lagt ind uden dit ønske - plus hvad diverse nørder har lavet for at "hjælpe" dig,  og som du fortryder i samme øjeblik de er gået. Samt naturligvis dine egne (sjældne!) fejl. SYSTEMET - og kun dette - bliver gendannet præcis som det var på tidspunktet for det valgte gendannelsespunkt. D.v.s. at dit brev til din søster bliver efterladt 100% intakt, men har du installeret et nyt program senere, vil ændringer af registreringsdatabasen blive ført tilbage, og det kan kræve en geninstallation af det nye program.
Første gang jeg brugte muligheden (i Windows ME) var det da mit dengang meget unge barnebarn havde fået drejet visningen af min skærm 90° og hverken han eller jeg vidste hvad han havde gjort. Men systemgendannelse sørgede for, at jeg kun skulle lægge hoved på sned i nogle få minutter. Og det har siden reddet mig ud af en del fadæser og uønskede ændringer.
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Slumreforhindringer??
« Svar #6 Dato: 12, Juli 2013 - 09:47 »
Så kan jeg meddele at lige nu slumrer computeren helt korrekt, med lavt strømforbrug etc., vel at mærke uden at jeg har foretaget mig andet end også begynde at bruge dvale; Herren Gates' veje ere uransagelige!  ;-)

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk