ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Bore? Fræse? Skære? Slibe? SOS!!
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 673
Sidste:
StepanieLa
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1410
Flest online idag: 368
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 143
I alt: 143
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Bore? Fræse? Skære? Slibe? SOS!! (Læst 7584 gange)
DRAH
Debattør
Indlæg: 1
Bore? Fræse? Skære? Slibe? SOS!!
«
Dato:
29, Marts 2019 - 11:13 »
Hej,
Vi har et problem med at få fjernet noget materiale fra indersiden, i toppen af hætterne på nogle ventilløftere.. Hætterne er hhv 6.00 og 7.00mm i diameter på indersiden. Det er et ekstremt hårdt materiale de er udfærdiget af..
Jeg har 3D printet nogle holdere som gør at man kan holde dem ordentligt fast i en maskin-skruestik. Men det fræsejern vi har købt til at gøre arbejdet er ikke hårdt nok. Hætten er hul og flad i toppen inden i. Materialet er "Nitrid hærdet overflade, HRC50.
Jeg havde tænk på et diamantbor som dem de har i Bauhaus
https://www.bauhaus.dk/craftomat-diamantbor-easydry-6-mm.html
, men er bestemt ikke sikker på de er hårdføre nok. Og heller ikke på at det er den rigtige type bor at bruge. Materialet skal jo transporteres væk på en måde.
Så derfor skriver jeg til jer, i håb om at der sidder et klogere hoved end jeg med et forslag til en løsning
På forhånd tak
VH
Dan
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Bore? Fræse? Skære? Slibe? SOS!!
«
Svar #1 Dato:
31, Marts 2019 - 11:15 »
Jeg har noget svært ved at forestille mig hvordan de hætter som du omtaler ser ud. Er det enderne på vippearmene ?. Dele på knastakselen , vippearme, mellemlægtskiver eller ventiler er ofte indsatshærdet. De vil sige at de har en hård overflade og en blødere kerne. Hvis man sliber i overfladen vil man fjerne det hærdede lag og delen vil herefter slides meget hurtigt.
En løsning for dig kunne være at afhærde behandle delen og derefter få genhærdet. Det vil kræve professionelt udstyr, viden og erfaring.
Hvis du kan komme til kunne slibning med en diamantskive være en mulighed.
Der findes firmaer som sliber hårdmetal skærende værktøj til industrien. De vil måske også kunne klare det.
Logget
Jørgen Harbst
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Bore? Fræse? Skære? Slibe? SOS!!
«
Svar #2 Dato:
31, Marts 2019 - 11:25 »
Se hårdmetalfilene et stykke ned på dette dokument :
https://billeder.sanistaal.dk/LEV/000483/1/PDF_AFSNIT%208.PDF
Logget
Jørgen Harbst
Bent Andersen
Gæst
Sv: Bore? Fræse? Skære? Slibe? SOS!!
«
Svar #3 Dato:
31, Marts 2019 - 22:13 »
Man spænder din hætte op i patronen på en drejebænk, og bruger derefter et hårdmetal-drejestål som dette:
https://www.maerklen-shop.de/artikel.php?artnr=1928460030
Logget
DRAH
Debattør
Indlæg: 1
Sv: Bore? Fræse? Skære? Slibe? SOS!!
«
Svar #4 Dato:
06, April 2019 - 09:05 »
Jeg har noget svært ved at forestille mig hvordan de hætter som du omtaler ser ud. Er det enderne på vippearmene ?. Dele på knastakselen , vippearme, mellemlægtskiver eller ventiler er ofte indsatshærdet. De vil sige at de har en hård overflade og en blødere kerne. Hvis man sliber i overfladen vil man fjerne det hærdede lag og delen vil herefter slides meget hurtigt.
En løsning for dig kunne være at afhærde behandle delen og derefter få genhærdet. Det vil kræve professionelt udstyr, viden og erfaring.
Hvis du kan komme til kunne slibning med en diamantskive være en mulighed.
Der findes firmaer som sliber hårdmetal skærende værktøj til industrien. De vil måske også kunne klare det.
Hej Harbst,
Jeg får indført lidt flere specs på de omtalte hætter. Jeg uploader et par billeder der viser det.
Jeg har tænkt det samme som dig mht til hærdningen. Men man kan varme det op igen til mellem (gul og blå) og så hærde det igen. Det er lidt upræcist, men vel bedre end intet. Det skal jeg heldigvis ikke tage mig af
Tak for linket. Jeg synes enkelt-afretterne ser spændende ud! Lad mig uploade billederne og yderligere specs, og se hvad du/I mener om det ... Har du set det Bent har skrevet?
-----
Man spænder din hætte op i patronen på en drejebænk, og bruger derefter et hårdmetal-drejestål som dette:
https://www.maerklen-shop.de/artikel.php?artnr=1928460030
Hej Bent,
Tak skal du have. Den ser vi på nu! Jeg uploader specs og billeder. Ser frem til at høre jeres mening om det.
Indtil videre, tusind tak...
Venligst
Dan
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Bore? Fræse? Skære? Slibe? SOS!!
«
Svar #5 Dato:
06, April 2019 - 13:57 »
Skal der laves huler, skæring i noget hårdt men ledende er nr.1 gnistbearbejdning.
Første bedste eks.
http://www.pkj.dk/det-kan-vi/gnistbearbejdning
Eller se her;
https://www.google.com/search?hs=UFS&channel=fs&q=gnistbearbejdning&tbm=isch&source=univ&client=ubuntu&sa=X&ved=2ahUKEwjQsb-zs7vhAhWsw6YKHSU1D8kQsAR6BAgJEAE&biw=799&bih=557
Man sliber ikke, men el-gnister. (EDM)
https://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_discharge_machining
Logget
DRAH
Debattør
Indlæg: 1
Sv: Bore? Fræse? Skære? Slibe? SOS!!
«
Svar #6 Dato:
25, April 2019 - 01:52 »
Hej igen,
Tusind tak for hjælpen venner! Nu vil vi forsøge med et par af de ting vi har fundet frem til her og så ser vi hvordan det går- Lørdag næste, skal kareten på felt og testes og dagen efter på bane. Hvis "hætterne" holder under testen bliver de brugt på banen. Jeg melder tilbage med udfaldet..
Igen, tak for hjælpen
Vh
Dan
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Bore? Fræse? Skære? Slibe? SOS!!
Seneste Debatindlæg
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[
I dag
ved 17:45]
Talforståelse
af
jj-
[02, Maj 2024 - 19:51]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Google ads:
DR-Nyheder
Zelenskyj om situationen i Kharkiv: Vores styrker ødelægger besættelsesmagten
Stødtand fra forhistorisk dyr fundet i nordjysk grusgrav
Folkemødets program er større end nogensinde før
Israel beslaglægger kameraudstyr, der sendte livebilleder af Gaza
Pochettino stopper som manager i Chelsea
UNRWA stopper midlertidigt for uddelingen af mad i Rafah
Holland vil ikke længere tillade internationale adoptioner
Tysk prins afviser at være hovedmand bag kupplaner
Rumænsk lastbilschauffør udvist efter spirituskørsel med en promille over 2,7
København vil have strammere regler for stilladsreklamer
Svensk slikgigant vil destruere 850 ton chokolade
Politi anholder 12 mænd i 'omfattende' hvidvasksag
To fynske værfter kan hjælpe med at bygge krigsskibe: Det kræver mere plads og flere hænder
Køge Bugt Motorvejen åben igen
Rusland laver nukleare militærøvelser
Dominansen fortsætter: Pogacar vinder sin femte Giro-etape
Ikke flere vidneafhøringer i tys-tys-sagen mod Trump
Spansk ambassadør kommer ikke tilbage til Argentina efter diplomatisk strid
Mand får 60 dages betinget fængsel for at have truet politiker
Kommune sætter fokus på bytræers betydning
Nyt fra ing.dk
Blogindlæg: Myldretid i lav jordbane
Voldsom turbulens koster flypassager livet og kvæster 30
Forskere efterlyser plan: Vi mangler kulstof til den grønne omstilling
Ny viden hamrer pæl i årelang diskussion: Landvind snurrer sin egen klimabelastning tilbage på få år
Danmarks 40 mia. kr. dyre opgradering af flåden ligner en håndsrækning til udkantskommune
Vil genrejse dansk skibsbyggeri: Komplet fabrik kan stå klar på tre år
Regeringen vil skære ‘ambitiøst’ i byggeriets CO2-udledning: Går dog slet ikke så langt, som branchen ønsker
Opklaret af danske forskere: Derfor er der fugleinfluenza i mælk
Hvorfor fik ingen den ide før: Øjendryps-brillerne tager verden med storm
»Talfifleri« i Digitaliseringsstyrelsen udløser bonus til direktøren
Asbest kan gøre ny motorvej over Limfjorden »voldsomt« meget dyrere
Synspunkt: De døde blade er en ressource
Hvid brint strømmer op fra undergrunden: Her er fem skabelsesteorier
Master åbnede hackingens mørke verden for Katrine: »Man kan godt blive lidt paranoid«
Er det mest energieffektivt at koge vand i elkedel eller på komfuret?
Parlamentarikere om udbredt dansk iltsvind: EU bør gribe meget hårdere ind
Disse kæmpetanke skal lagre dansk CO2, inden den pumpes flere kilometer under havbunden
1984: Strandlegetøj er blevet en olympisk disciplin
Tæl de forskellige knus
Niels Bohr som tegneseriehelt
Et instrumentkomfur til læger, styrmænd og preppere
Værd at vide: Tunneleffektens tidsmysterium
Nordea fritaget for it-tilsyn fra Finanstilsynet: »Det er noget rod«
Ugens debat: Ja tak til dansk sprogmodel
Max Schrems går i krig mod ChatGPT: »Hvis de ikke retter ind, må de lukke«
AI lyver om os, og solstormen stoppede traktorerne
Professor punkterer AI-hype: Chatbots har skabt begrænset værdi
Ude af drift: Lastbils tippelad lukker elforbindelse mellem Sjælland og Sverige
Nyhedsbrevet Big Green | Bliv klogere på megatendenser i den grønne omstilling
Synspunkt: Tænk træet ind i byen
Kunder famler i blinde efter påbud: Hvor god er bankernes it-sikkerhed?
Netcompany står på spring med it-platform, der skal hjælpe forsvaret på slagmarken: Eksperter er bekymrede
Derfor kan du ikke tvinge ChatGPT til at sige sandheden
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Leder: Milliarderne fosser ind til Forsvaret: Sådan køber vi kløgtigt kampkraft til kongeriget
ChatGPT kan ikke overholde GDPR: »Der er ingen gode løsninger«
Undersøgelse fra Ghana hævder, at langt mere tøjaffald bliver genbrugt
Ødelagt varmeskjold truer månemission: »Tror ikke, Nasa tør bemande kapslen«
SF vil bremse spredningen af misinformation i EU: »Tech-giganternes magt er enorm, og den bliver kun større«
KL kræver Chromebook-ordre udskudt »så vi ikke skal tilbage til pen og papir efter sommerferien«
Amazon Web Services poster 58 milliarder kroner i europæisk cloudinfrastruktur
Industrirobotter skal tage miljøvenlige beslutninger på egen hånd
Flere danskere modtog mobilvarsling under årets sirene-test: Næste skridt er varsling fra satellitter
AI-boom kan presse Japan til øge sin elproduktion med op til 50 procent
Techs mest prominente journalist skriver om megalomaniske voksenbabyer - men hun overser sit eget bidrag til mytomanien
Danske banker har fået 69 reprimander for dårlig it-sikkerhed: »Det tegner et bekymrende billede«
Energianalytiker bekymret over sløv udbygning af landvind: Kan øge danskernes elregning
Høje blykoncentrationer fundet i Beethovens hårlokker
Mette F. kæmpede for mere vindkraft på land: Derfor blev det kun en halv succes
Slut med individuelle kogere: Christiania skal have fælles varmeløsning