* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 233
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 54
I alt: 54

Forfatter Emne: Elevator i sølvmine.  (Læst 18733 gange)

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Elevator i sølvmine.
« Dato: 18, Juni 2012 - 22:07 »
Tid siden har der her været debat om diverse indretninger i miner. Jeg forsøgte den gang og argumentere for noget jeg har oplevet i 60-serne i Kongsberg , men ku ikke dokumentere. Her er et billede fra de ældre dage;



Nej, det er ikke mig der. I dag sku folk have psykologisk krisehjælp ved og se billeder af det vi børn prøvede live.
Det gjalt åbenbart om at hoppe fra stige til det der fidus der kørte op og ned. ;D Eller var det stigen der bevægege sig  ???

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Elevator i sølvmine.
« Svar #1 Dato: 19, Juni 2012 - 13:42 »
Den indretning du taler om hedder på tysk Fahrkunst og er en opfindelse fra 1833 ( Bergmeister Dörell bei Zellerfeld)

Her er en masse billeder afdenne indretning som jer som dreng oplevede i Tivolis "Hurlumhejhus"  ;D

http://www.google.dk/search?q=fahrkunst&hl=da&rlz=1W1GPEA_da&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=xWTgT5KDNJDjtQa1lJSyCA&sqi=2&ved=0CFcQsAQ&biw=1123&bih=578
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Elevator i sølvmine.
« Svar #2 Dato: 19, Juni 2012 - 17:22 »
Lidt bøvlet når der en der skal ned og man selv er på vej op!  ;-)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Elevator i sølvmine.
« Svar #3 Dato: 19, Juni 2012 - 19:55 »
Übung macht der meister, John.

Når man skal "overhale" så stiller begge sig på samme trin og kører en tur op og ned. Den der er nærmest den anden "stige" stiger af oppe, hvis han skal opad og stiger af nederst hvis han skal nedaf. Det er ret simpelt og alle kan lære det ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Elevator i sølvmine.
« Svar #4 Dato: 19, Juni 2012 - 21:54 »
Übung macht der meister, John.

Når man skal "overhale" så stiller begge sig på samme trin og kører en tur op og ned. Den der er nærmest den anden "stige" stiger af oppe, hvis han skal opad og stiger af nederst hvis han skal nedaf. Det er ret simpelt og alle kan lære det ;D

Jo jo, Bjarke, jeg er nok klar over at akrobater kan lave forskellige kunster, men når det herhjemme næsten ikke kan lade sig gøre at male sit eget hus uden at have et stilladsfirma til at montere en række "platforme", hvorfra det rent ergonomisk ikke altid er særlig behageligt at arbejde, ja, så lad os bare eksportere Arbejdstilsynet til kulminelandene!

I min bebyggelse er der lige udskiftet alle brædder under tagudhænget (der er tre etager!), hvor omkostningerne til stilladsfimaet vist har udgjort i omegnen af 90 % af den totale omkostning!

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Elevator i sølvmine.
« Svar #5 Dato: 20, Juni 2012 - 18:21 »
På Youtube er der en god demonstration af en fahrkunst i Samson minen i Oberharzen.
Grube Samson o0o-Fahrkunst-o0o


Hilsen   Gerda
Venlig hilsen

Gerda

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Elevator i sølvmine.
« Svar #6 Dato: 01, Juli 2012 - 20:12 »
God You Tube Gerda.

John når man skifter i de to dødpunkts stillinger har man rigeligt med tid til at nå fra det ene trin til det andet.  Men ja man skal ikke lide af hverken klaustrofobi eller højdeskræk.  ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Elevator i sølvmine.
« Svar #7 Dato: 02, Juli 2012 - 01:56 »
For mange år siden, i begyndelsen af 1960-erne, besøgte jeg et hotel i Munkebjerg på sydsiden af Vejle Fjord. Her havde man en trappe som gik ned mod fjorden. man kaldte den en rullende trappe og den bestod af to smalle trapper ved siden af hinanden, med gelænder i hver side. jeg så ikke trappen i drift og jeg forstod dengang ikke princippet. Nu forstår jeg at det var en fahrkunst, dog ikke så stejl som dem man ser i miner.

Venlig hilsen   Gerda
Venlig hilsen

Gerda

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Elevator i sølvmine.
« Svar #8 Dato: 02, Juli 2012 - 02:11 »
Ha, jeg fandt et link til den rullende trappe ved Munkebjerg:

https://sites.google.com/site/borkophistorie/historier-fra-boerkop/munkebjergs-rullende-trappe

Venlig hilsen  Gerda
Venlig hilsen

Gerda

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Elevator i sølvmine.
« Svar #9 Dato: 02, Juli 2012 - 10:59 »
Det var en sjov historie om den rullende trappe ved Munkebjerg, Gerda - men en Fahrkunst var den nu ikke!
Billedet i dit link viser ganske klart personer på vej op på VENSTRE SIDE af GELÆNDERET i midten. I en Fahrkunst skal man jo træde skiftevis på hver side af midten, hvor der altså ikke må være nogen hindring.
Teksten i linket beskriver trappens teknik "som en cykelkæde med et par tandhjul" - hvilket også peger på en ægte rullen.
Hvad der ikke er beskrevet, men fremgår af billedet, er, at der er to trapper ved siden af hinanden. Jeg går ud fra, at den højre kørte søsidegæsterne ned igen efter endt restaurantbesøg?
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk