* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 28
I alt: 28

Forfatter Emne: Bly-gel batteri til el-cykel  (Læst 7347 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Bly-gel batteri til el-cykel
« Dato: 18, Februar 2018 - 13:36 »
På min lidt ældre el-cykel bruger jeg bly-gel batterier. Dvs. en batteriholder (plastik-hus) med 2 stk. 12V - 7Ah forbundet i serie - så hver batteriholder giver 24V per holder (som der er to af).

Af balancegrunde (vægt) er der anbragt en holder på hver side af bagagebæreren. Og når det ene batteri-sæt er tømt kan jeg skifte til det andet sæt. Det giver ret lang aktionsradius.
MEN - batterierne har været brugt meget lidt i et årstid og det giver vanskeligheder med opladningen / kapaciteten.
I en tidligere beskæftigelse havde jeg en del at gøre med rørcelle-blybatterier i elektriske gaffeltrucks.
Her kunne man opleve det samme fænomen som mine bly-gel batterier med faldende kapacitet ved "skævt" køremønster. Det kunne delvis afhjælpes ved at "efterlade" batterierne med en mindre ladestrøm gennem lang tid - et døgn (?).

Kan jeg mon forvente en vis regenerering af bly-gel batteriernes kapacitet ved at lade dem stå i længere tid (et døgn?) tilsluttet laderen, som er på 24V og 4A.?

Jeg håber på råd fra kyndige på området.

HP
p

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Bly-gel batteri til el-cykel
« Svar #1 Dato: 19, Februar 2018 - 22:09 »
Jeg kan ikke svare på spørgsmålet, men anbefaler at du skifter til Lithium-ion baterier.

Det gav en klar forbedring af motorydelsen og en 75% vægtreduktion på den jeg gjorde det på.

Opladning på 1 time i stedet for 12 timer er også værd at tage med.





SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Bly-gel batteri til el-cykel
« Svar #2 Dato: 19, Februar 2018 - 22:57 »
Uden at være ekspert i regenerering af bly-gel akkuer, så ved jeg at der findes specielle opladere der kan vedligeholde og regenerere et sulfateret batteri. Det virker også fint hvis batteriet er slemt sulfateret (ved ikke om det er korrekt oversat til dansk), men i de størrelser og til det forbrug du har, vil jeg tilråde at købe nye batterier i stedet og gerne skifte til lithium som Tranberg foreslår. Husk også at skifte oplader i den omgang! 

Du kan evt. prøve at måle de 4 enkelte batterier og se om kun halvdelen af dem er beskadiget. Det sker nogle gange at kun det ene batteri i en seriekobling bliver dårligt. Det kan du måle ved om der er stor spændingsforskel på de 2 batterier i serie.
Jeg har en gang oplevet at nye gel-batterier skulle oplades og aflades et par gange før de havde fuld kapacitet, men kan ikke forklare hvorfor da det ikke er typisk for gel-batterier.

Du kan også prøve et par fulde opladninger og afladninger hvis du har en passende last til afladning og gerne på 12V niveau i stedet for 24V pga. overstående. Det kan nogle gange give lidt bedre kapacitet, men slet ikke i nærheden af et nyt batteri og dybe afladninger er aldrig godt i længden for blybatterier.


vh.
Claus

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Bly-gel batteri til el-cykel
« Svar #3 Dato: 19, Februar 2018 - 23:56 »
mål spændingen på opladeren. Hvis den kun er 24 V i tomgang er den for lille . for at oplade et blybatteri helt skal man have en hvilespænding på omkring  27 V, når akkuen  har været tilsluttet længe.
 
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk