* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 128
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 70
I alt: 70

Forfatter Emne: Databeskyttelsesforordningen GPDR  (Læst 7825 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Databeskyttelsesforordningen GPDR
« Dato: 12, Maj 2018 - 18:29 »
Nedenstående tekst er et udkast. Kommenter venligst og jeg vil korrigere indholdet.
Den nævnte Databehandler-aftale er endnu ikke færdig men vil blive offentliggjort her på siden snarest muligt.


Den 25. Maj 2018 træder den nye EU bestemmelse om beskyttelse af Persondata  i kraft.

I den forbindelse skal jeg gøre opmærksom på følgende:

Indsamling af personlige data
Det er dig som bruger der, bestemmer, hvilke oplysninger du vil give videre. Du administrerer og vedligeholder selv dine egne oplysninger.

Du kan til enhver tid se, hvilke data der gemmes om dig ved at klikke på dit brugernavn i højre kolonne under brugere online.

Du kan til enhver tid slette dine egne indlæg og din egen profil.

Dine personlige data  betragtes som almindelige personoplysninger, og bruges kun til at identificere dig som debattør her på siden.


Dataansvar
Som administrator af dette forum er jeg - Mikael Boldt - ansvarlig for de data som indsamles og opbevares i dette forum ikke misbruges. Derfor har jeg indgået en obligatorisk Databehandler-aftale med firmaet bag webhotellet, Gigahost, som sikrer at de behandler de oplysninger der ligger på deres servere fortroligt og at de ikke videregiver disse oplysninger til 3. part.

Webhotellet anvender Google Analytics til at måle trafikken på websitet. Alle data, som Google bruger, bliver slettet efter 14 måneder (korteste tidsperiode som er angivet i Google Analytics indstillinger).

Du kan fravælge cookies fra Google Analytics her: http://tools.google.com/dlpage/gaoptout

Du har mulighed for at klage over behandlingen af oplysninger og data vedrørende dig. Klage indgives til Datatilsynet, jf. persondatalovens § 58, stk. 1.

Mikael Boldt
12-05-2018
« Senest Redigeret: 22, Maj 2018 - 23:04 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Databeskyttelsesforordningen GPDR
« Svar #1 Dato: 13, Maj 2018 - 11:31 »
Det er en særdeles god og grundig besked du giver, Mikael.
Jeg er påvirket af persondatabeskyttelsesforordningen som dataadministrator/databehandler i to andre sammenhænge, og i den ene organisation sidder der en jurist centralt, som uddeler meget grundige formaninger til os, der administrerer lokalt. Så jeg har mødt alle detaljerne før!

Der mangler ikke advarsler, men jeg synes godt du kunne tilføje en ekstra oplysning til beroligelse, nemlig: Din e-mailadresse videregives ikke til tredjepart (skal der et forbehold med vedr. Google Analytics? Jeg er ikke selv bruger af dette system, så jeg ved ikke om de indsamler mailadresser eller kun brugernavne? Men i så fald er det kun en henvisning til den udmærkede tekst du har længere nede).
Der kunne så tilføjes en lille "reklame" for PM, fx:
Du kan kontakte en anden bruger via en personlig besked. Link til dette finder du ved at klikke på brugernavnet. Din mailadresse udleveres ikke til den anden bruger, når du sender en personlig besked.
Du er selv bedre end jeg inde i systemdetaljerne, så det kan være formuleringen skal ændres lidt - men meningen fremgår forhåbentlig af mit tekstforslag.
Mvh. Morten Jødal

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Databeskyttelsesforordningen GPDR
« Svar #2 Dato: 13, Maj 2018 - 14:20 »
Selv om jeg er administrator har jeg svært ved at se præcis, hvad de enkelte bruger tilladelser dækker over.
Morten Jødal, du er moderator, hvad kan du se af andres - ikke mine - medlemsoplysninger?
Hvad kan andre medlemmer se?

Som administrator af dette forum er jeg - Mikael Boldt - ansvarlig for de data som indsamles og opbevares i dette forum ikke misbruges. Jeg udleverer derfor heller ikke email adresser til tredie-part uden dit samtykke.

Google Analytics bruger besøgendes IP-adresser. Selv om du ikke har din egen IP-adresse men er underlagt en dynamisk fordeling af adresser fra din internetudbyder, så betragtes IP-adresser som almindelige personlige data og er derfor omfattet at GPDR. Derfor min tekst:
Citér
Webhotellet anvender Google Analytics til at måle trafikken på websitet. Alle data, som Google bruger, bliver slettet efter 14 måneder (korteste tidsperiode som er angivet i Google Analytics indstillinger).


Google Ads her på siden genererer reklamer ud fra indhold på siden, kategorier jeg har indsat (Der er en: ingeniør), og din søgehistorik som Google har registreret i cookies på din PC.

Som du skriver er email en vigtig del af kommunikationen mellem brugerne. Der udveksles ikke emails mellem brugerne men, email bruges af Debatforummet i forbindelse med notifikationer om nye debatindlæg og Personlige meddelelser (PM).

Simple Machines Organization har ikke adgang til ingeniordebat.dk's installation og indsamler ikke oplysninger.

Det skal dog nævnes at alt indhold på webhotellets database ikke er krypteret og informationer derfor kan tilgås på ulovlig vis.

Vores aktiviteter i relation til den nye Persondatabeskyttelsesforordning er minimale, grænsende til det næsten ikke-eksisterende. Om det er nødvendigt at gøre dette ved jeg ikke men nu er det gjort. 

Internettet med dets aktiviteter er i søgelyset, men loven omfatter al lagring af personoplysninger både på papir, på interne harddisks, oppe i skyen, osv.

Hovedformålet er at personlige data kun er til låns, og når man ikke skal bruge dem mere skal de afleveres tilbage eller destrueres. Derfor gælder det for firmaer at få styr på deres data - medarbejderdata og kundedata

Hvis nogen vil læse lidt mere så var jeg til en lille konference her på Bornholm og fik udleveret følgende materiale:
 handout Powerpoint Business Center Bornholm
SMVdanmark's inspirationsmateriale til aftaler med medarbejdere, databehandere og kunder
Ha en god dag

Mikael Boldt

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Databeskyttelsesforordningen GPDR
« Svar #3 Dato: 13, Maj 2018 - 16:06 »
Hej Mikael.
Når jeg klikker på et brugernavn, kan jeg se - udover det faste felt til venstre:
Indlæg ialt og pr. dag gns. - (sommetider køn) (Hvis ikke oplyst, er feltet borte) - Brugerens alder, d.v.s. feltet er altid med, men i mange tilfælde står der N/A) - (sommetider lokation) - dato for registrering - lokal tid - senest aktiv - (sommetider signatur)

Det er jo ikke meget i forhold til persondataforordningen, så der er ikke noget at være bekymret for!

Jeg vil gentage, at jeg finder dine "advarsler" er fuldt tilstrækkelige, men at det stadig er en god ide at skrive åbent, at du ikke udleverer mailadresser til tredjepart uden samtykke (og ønsker nogen at gøre det kan de bruge PM til kontakten og udlevere der). Jeg synes fortsat også det er en god ide at gøre opmærksom på PM som kontaktmulighed i denne sammenhæng.
At Google Analytics anvender IP-adresser, skriver du jo åbent, og det er ikke det samme som mailadresser!

Mailadresser høstes fra mange sammenhænge!
Da jeg i sin tid (før 2004) var aktiv på ing.dk, var mit brugernavn en falsk mailadresse, og den kom vidt omkring! Det var dengang jeg for alvor begyndte at få spam, og jeg kan konstatere, at både den ægte og den falske blev høstet - faktisk fik jeg engang en spammail, hvor min ægte adresse var angivet som modtager, og min falske (let gennemskuelige), som jeg KUN havde brugt på dette site, var angivet som afsender!
Nu er jeg blevet mere hårdhudet og har opgivet at skjule den ægte mailadresse, men begynder hver læsning af mails med at fjerne alle "gevinster", alle villige kvinder og alle pakker på vej til mig, inden jeg læser de rigtige. Pakkerne er det sværeste, for det sker jo der faktisk er en pakke på vej - men skal de have oplysninger af mig, ved jeg det er fup! Og jeg har endnu ikke fået en
ægte pakke sendt retur, fordi jeg ikke reagerede ...

Men nogle andre forsøger stadig at skjule deres mailadresse, og den er jo omfattet af forordningen, så jeg synes det er en god ide at understrege, at vi ikke videregiver den.
« Senest Redigeret: 13, Maj 2018 - 16:13 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Databeskyttelsesforordningen GPDR
« Svar #4 Dato: 22, Maj 2018 - 18:30 »
Er dette ord i teksten skrevet med vilje eller er der person^2 fejl?

personpersonoplysninger 
vh.
Claus

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Databeskyttelsesforordningen GPDR
« Svar #5 Dato: 22, Maj 2018 - 23:03 »
Er dette ord i teksten skrevet med vilje eller er der person^2 fejl?

personpersonoplysninger
Det er en fejl - jeg har rettet i teksten  øverst.
Ha en god dag

Mikael Boldt

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk